Skogsarbete

Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

9 inlägg 4198 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

matte57128  
#159332 http://nwt.se/arvika/article1049946.ece
Ruskigt!
Det kan väl inte nog upprepas att man inte ska jobba allena i skogen. Likafullt vet jag hur lätt det är att gå ut en liten sväng på egen hand, att inte orka byta till sågskyddsbrallorna för man "ska bara ta ett eller ett par små träd " o.s.v
Det skulle inte förvåna mig om det, statistiskt sett, är just då olyckan är som mest benägen att komma på besök, när man medvetet slarvar.

Nåväl, detta var i sanning en tragisk händelse och mina tankar är hos de anhöriga.



   TS
Avatar Fallback

Re: Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159334
matte57128 skrev:Det kan väl inte nog upprepas att man inte ska jobba allena i skogen.


Tråkigt, tråkigt, det blir så några gånger per år.

Men vad jag vet finns det ingen som säger att man inte skall jobba ensam i skogen? Undantaget stormskog. Nästan all självverksamhet är ensamarbete.

Avatar Fallback

Re: Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

axwell  
#159345
Mangan skrev:Men vad jag vet finns det ingen som säger att man inte skall jobba ensam i skogen? Undantaget stormskog. Nästan all självverksamhet är ensamarbete.

Samtidigt, ingen risk för missförstånd, inga kommunikationsmissar.

Bara tillbud men inte långt ifrån när personer man räknar med skall ha omdöme inte har det, sk. yrkesverksamma.

Avatar Fallback

Re: Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

mashun02  
#159385 Undrar hur många olyckor som uppkommer en bit in i passet? Bruket märka själv när jag privathugger att det händer små olycker när jag börjar bli hungrig, jobbat länge.

Lågt blodsocker och hjärnan får fnatt.

Avatar Fallback

Re: Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159386 Javisst är det så. Jag försöker ta paus då direkt, istället för att "bara köra upp tanken först".

Användarvisningsbild

Re: Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

Kjell S  
#159430 Hellre 5 timmars dag med alert sinne än dessa j:a 8 timmar och en annons till minne...

Mycket farligt kommer oxå ifrån att man jobbar oftast på beting.
Hellre 2 timmar extra än att åka ut en dag till...

Har lyckats sluta med det, märker jag efter en 4-5 tim att det tar
minst lika mycket till avbryter jag och tar en dag till.

Mer en kommentar till arbetssituationen än själva olyckan.
Tragiskt och man får sig ytterligare en tankeställare.

Användarvisningsbild

Re: Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

loppan  
#159438 Rent statistiskt sett så är det oftast äldre självverksamma samt vedsamlare som oftast råkar ut för de allvarligaste tillbuden.
Men en dödsolycka är alltid en för mycket.
Jag kör bara i ca 30 min pass,sen in i traktorn o lasta med kran för att få omväxling.
Åk hem med det man har huggt oavsett hur lite det är på kärran,högen vid avlägget växer ändå.
En dag på 5-6 tim brukar vara lagom.
Monoton huggning i timme efter timme utan annat arbete i mellan borde vara förbjudet.

Och som sagt gå hellre hem och drick kaffe och gör klart en annan dag än att tokhugga färdigt.

Avatar Fallback

Re: Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159523 I onsdags dog en 80-åring i Pålsboda under ett träd, och gick det bara fort så måste det ju vara ett förhållandevis bra alternativ för en 80-årig skogsmänniska att dö på. Aktiv in i det sista, åsså pang!

Endera året hade han kanske hamnat i en säng, livstrött och oförmögen att ta sig ut i skogen.

Jag brukar tänka likadant om gamla gubbar som dör under älgjakten, har ju t.o.m hänt att gubbar rasat ner och dött intill sin nyskjutna älg.
Nå´n jättegammal dog ju under veteranbilsracing, han log nog hela vägen till porten.

Användarvisningsbild

Re: Man omkom vid träfällning i Gunnarskog

skogsjan695xl  
#160062 Troligtvis vad det verkat som, så är det at han försökt fått ner ett träd som fastnat. Som senare på något vis lossnat och kommit på honom.
Mannen i fråga har stor erfarenhet i skogen, han har hållit på hela vintern med att hugga ur massor med björk runt i kring hans marker.
Det var min granne som råkade ut för detta tragiska.
Hans son och jag gick i samma klass dagis till 9an.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).