Uppvärmning

Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

19 inlägg 13038 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Mörlund  
#158903 Ja, som rubriken låter: Var har ni för uppvärmningssystem i kojorna.

Berätta gärna hur stor kojan är och hur mycket bränsle ni gör av med.


Själv har jag en fotogenkamin men den börjar strula allt mer, så jag måste nog byta.
Sover ju i kojan ibland och lite tradigt är det allt att vakna och det bara är några plusgrader inne. Haha!

/Mörlund



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158905 Den vi hade gick på diesel, kanske inte helt hälsosamt, men drog runt 3-5 liter dygnet har jag för mig.

Var är du och härjar omkring om du sover i kojan? Bor du i Tolg utanför Rottne? I så fall var jag där igår och åkte omkring en stund. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Mörlund  
#158906 Det måste varit en kort tur - om du åkte omkring här uppe! :P
(Ja, precis - Tolg utanför Rottne).

Jag är runt lite varstans tänkte jag säga.
En radie av ca 10mil här runt och ner mot Blekinge. (Kommer från Blekinge).

Men är jag där nere sover jag mest i stugan..

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Herr Krånglin  
#159192 elpatron som drivs av en 3cylindrig ivecomotor

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159196 Har en vanlig husqvarna warmwind i min servicevagn de bästa alternativet man kan ha när man har vintrar med en kyla neråt 30- 40 minusgrader, den drar ca 40- 50liter på en vecka, men de gå o få varmare än en bastu oxå,

elpatron o elverk är smidigt men dyrt vid riktigt kall väderlek som förra vintern då de va mest 15 - 35 minusgrader hela vintern få gick ju elverken mäst maett

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Robertberg  
#159225 Känns lite dumt att omvandla bränsle till energi och värme för att sedan omvandla energin till värme igen..
Men jag har ju ingen aning om hur det hela fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159228
obantteg skrev:Känns lite dumt att omvandla bränsle till energi och värme för att sedan omvandla energin till värme igen..
Men jag har ju ingen aning om hur det hela fungerar.

Det är ju sunt att ifrågasätta det. Mkt intressant att vi i skogslandet Sverige värmer hus med el.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Mörlund  
#159244 Ja, el är ingen lösning för min del.

Jag nog in en vedkamin + en gasolkamin. natt 'nattavärme'.

Funkar såklart bra med bara gasolkamin men det är mysigare med vedvärme. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Kse  
#159313 Diesel i alla vagnarna.
Funkar bra för det mesta bara man sköter underhållet och tömmer och rengör tank och regulator inför vintern. Vet inte xakt hur mycket det diesel det går åt men det spelar inte så stor roll man måste ju ha värme.

Sludent, varför skulle inte diesel vara hälsosamt? Du ska ju inte dricka det, finns andra "bränslen" som värmer på det sättet :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

snubblaren  
#159336
obantteg skrev:Känns lite dumt att omvandla bränsle till energi och värme för att sedan omvandla energin till värme igen..
Men jag har ju ingen aning om hur det hela fungerar.


Vi hade så på skolans kojor anledningen till det var att lärarna tyckte det var underhållsfritt till skillnad ifrån dieselvärmare som ibland måste rengöras. Och 2 man kunde enkelt koppla ihop en koja till som fick el till sin patron.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Vedproducent  
#159340 Ja dieselkaminen åkte ut för några år sen och in med vedkamin. Varmt och gott efter 15-20 minuter. Nu används den väl aldrig som övernattning på vintern utan det är väl mer att det används som jaktkoja. Blir ju rätt kallt fort om du inte eldar och man vill ju inte gå upp varannan timme för att elda. Kan ju sätta in tillfälligt elelement vid behov också.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

DanielK  
#159342 sover i koja 2,3 dagar i veckan. Där använder vi en dieselpanna som är insatt utav norrlandsvagnar. fungerar skapligt, vissa gånger kan man vakna av att det är +4 i kojan och ibland +38..

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Elfving  
#159350
DanielK skrev:sover i koja 2,3 dagar i veckan. Där använder vi en dieselpanna som är insatt utav norrlandsvagnar. fungerar skapligt, vissa gånger kan man vakna av att det är +4 i kojan och ibland +38..

Frågan är väl om man kan kalla det för skapligt? Tveksamt vore väl en bättre beskrivning?

Med vettig isolering borde diesel vara det absolut smidigaste för en entreprenör som av naturlig orsak hanterar detta bränsle till maskinerna. Ved blir inte rationellt i jämförelse, låt vara att priset per kW är lägre.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

macke  
#159351 Hade gasol i min vagn och det fungerade bra

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159353
DanielK skrev:sover i koja 2,3 dagar i veckan. Där använder vi en dieselpanna som är insatt utav norrlandsvagnar. fungerar skapligt, vissa gånger kan man vakna av att det är +4 i kojan och ibland +38..



kanske dags o byta regulator man bruka kunna få renovera dom efter ett x antal år!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).