Skogsnyheter

Förbjudna skyltar

9 inlägg 3111 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förbjudna skyltar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158980 Det fiins tydligen gott om förbjudna skyltar i markerna http://www.atl.nu/h-st/ryttare-letade-f-rbudsskyltar
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Förbjudna skyltar

Tosca  
#158981 Man kan ju undra hur mycket kommunen tar i avgift för tillståndet.

Användarvisningsbild

Re: Förbjudna skyltar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158991 Undrar om kommunens agerande är lagligt utanför stadsplanelagt område (eller vad det nu heter)?

Användarvisningsbild

Re: Förbjudna skyltar

halvproffs  
#159052 Ridningen går säkert under allemansrätten.

Avatar Fallback

Re: Förbjudna skyltar

Robertberg  
#159127 Kan man byta ut skyltarna mot "Varning för glasskärvor" eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Förbjudna skyltar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159142
halvproffs skrev:Ridningen går säkert under allemansrätten.


Så är det! Dock gäller mer restriktiva regler för ryttare, då hästar trampar sönder mer än vad mtb-cyklister och vandrare gör.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Förbjudna skyltar

flisshejk  
#159175 Skulle jag bo i den kommunen skulle jag överklaga beslutet, det finns inget som förstör en skogsbilväg under tjällossningen som hästhovar

Avatar Fallback

Re: Förbjudna skyltar

Tosca  
#159322 Styr kommunen över skyltningen utanför stadsplanelagt område?
Jag har för mig att det är vägverkets ersättare som har hand om det där, möjligen heter de trafikverket nu.

Avatar Fallback

Re: Förbjudna skyltar

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159328 Dessvärre, oavsett om det är kommun eller trafikverket som styr, så krävs det väl tillstånd för att skyltarna skall ha någon form av laglig giltighet..
Det är väl samma sak som när trafikverket/transportstyrelsen glömt att registrera skyltar för hastighetsbegränsningar..Blir du bötfälld och skyltningen inte är korrekt så frias du...
Sedan kan man ju tycka att kommunen borde få en "hint" om vad markägarna har för bekymmer med hästägarna i området, där skyltarna har suttit..
Mvh. Ulf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).