Avverkning (slutavverkning)

LÖNER 2011

96 inlägg 41076 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

skogshasten  
#151332 ok googlade och insag att Evolution deisel inte kostar mindre.. ironiskt du betalar skatt för dina utsläpp sa prisätter man en produkt sa den kostar lika mycket skattesatsen skulle vara 16% mindre om du minskar dina utsläpp med 16% men det var säkert den forskning och utveckling som ville ha 16% bah humbug man kann aldrig vinna det är bara att hitta nagot som är kul att arbeta med och hoppas man far rad

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

plyshnalle  
#151422 l
Senast redigerad av plyshnalle lör 02 feb 2013, 15:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Blizzarden  
#152264 Har 165 kr i timmen rakt av, morgon som kväll. Funkar bra.
Förstår inte varför man ska ha bonussystem, man märker ju rätt fort vilka som vill och kan köra/skruva och allt annat som hör till, bättre och betala dom lite mera direkt i timlön. Sen är det bara jobba så mycket eller lite som jag vill.

Jag jobbar för att tjäna pengar, så jag kan göra och köpa allt jag vill. Så blir ofta rätt mycket utöver ordinarie arbetstid.

Ligger borta mycket på jobb, har 210 kr i dagtraktamente och 105 kr i övernattning. Bor i kojan då.

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Åke Nilsson  
#157953 Hej !
Skulle entreprenören räkna in all tid finns det nog ingen som gick runt .
Vi som varit med i skogen själv sedan-88 har fått större arbetområden
vilket innebär onödig bilkörning som tär på produktionen.

Måste till en ändring i skogen så man kan få en rimlig pendlingsavstånd till jobbet.
Vill ju inte sitta och köra till jobbet utan betalning = färttidsersättning.
Finns ju ett liv utom jobbet som måste funka men det tänker aldrig entreprenören på
kan"inte säga nej".

Hade 2011 135 kr/tim körde både skördare & skotare.
Ingen OB men ledig betalt fredag.
Arbetstid 06.00-14.00 14.00-22.00 lunch intogs i maskinen.

När resorna närmade sig 10 mil enkel väg ville jag ha färdtid.
Fick inget och slutade samma kväll.

Facket fixade färttiden
När ska enreprenörer lära sig att visa uppskattning när man gör ett bra jobb??
Ingen Bonus när det går bra !

Räknat på att bli egen och inte funnit någon lönsamhet om man inte vill jobba gratis.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#158056 Ja alltså det är ju bedrövligt....har funderat mer och mer på att jobba i någon gruva eller nått..det är ju konstigt hur man ställer upp osv....men inte får vi någon "bonus" för det... LKAB anställda får nu ca: 53000kr i bonus... och det är ju inte mer än rätt!!Vad får vi i skogen för bonus eller vad får entreprenörerna för bonus som gör ett bra jobb??

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Klas  
#158742 Det är väl så att folk på landet har väl alltid varit för snälla och jobbat över och ställt upp kvällar och helger för "tack ska du ha". Alla andra branscher finns det ju ersättningar och folk släpper sitt verktyg kl 16:00 och stämplar ut.
Jobbar själv som byggnads arbetare men driver lantbruk vid sidan om. Då ser man verkligen skillnaderna. Har som resande byggnads arbetare 180:-/tim, trakt över 50km och under 50km blir det resersättning istället. På vardagar ger 1 timma övertid 1½ timma ersättning medan på helg är 2 timmar.
Men i jordbruk blir man kallad idiot om man skulle få för sig att fakturera mer på en helg. Tror inte ens folk skulle ta det som annat än ett skämt.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

plyshnalle  
#158977 Det blir mer och mer så inom flera branscher. Tyvärr. Sen klagar dom på att det inte finns utbildat, kompetent folk att anställa.Klart att det inte gör!!! Inte till dom villkor och löner som är inom skog och vård!
En plantör har idag lika många öre per planta som jag inte ville sätta plant för 1990. Resultatet? Ryssar. Och våra ungdomar går utan jobb.... För inte tänker dom slita arslet av sig för fickpengar inte.. Och det gör dom rätt i. Kan inte skogsbranschen betala, då ska dom inte heller få något utfört!!!

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159010 Kanske skulle entreprenörerna organisera sig i centraler, lika som lastbilsåkarna.

Bolag och skogsägare vänder sig till en lastbilscentral för att få vägar grusade.
Kunde ett liknande förfarande med skogsentreprenad vara ett alternativ.
Förare fick vara mer på hemmaplan, vilket borde korta ner reseavstånden och arbetsdagens längd.

Tja det här är bara en tanke, men det verkar knasigt att alla entreprenörer är på bortaplan !

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159011 I södra sverige är nog i princip alla på "hemmaplan" om det inte råder en situation utanför det normala.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Klas  
#159055
Famag skrev:Kanske skulle entreprenörerna organisera sig i centraler, lika som lastbilsåkarna.

Bolag och skogsägare vänder sig till en lastbilscentral för att få vägar grusade.
Kunde ett liknande förfarande med skogsentreprenad vara ett alternativ.
Förare fick vara mer på hemmaplan, vilket borde korta ner reseavstånden och arbetsdagens längd.

Tja det här är bara en tanke, men det verkar knasigt att alla entreprenörer är på bortaplan !


Har faktiskt tänkt på det också, borde ju inte vara helt dumt. Så alla skogsentreprenörer får lite mer makt, kan ju förstå att det är rätt så svårt att som litet företag med en eller kanske två anställda börja förhandla med dom stora skogsföretagen.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

novis??  
#159066
Famag skrev:Kanske skulle entreprenörerna organisera sig i centraler, lika som lastbilsåkarna.

Bolag och skogsägare vänder sig till en lastbilscentral för att få vägar grusade.
Kunde ett liknande förfarande med skogsentreprenad vara ett alternativ.
Förare fick vara mer på hemmaplan, vilket borde korta ner reseavstånden och arbetsdagens längd.

Tja det här är bara en tanke, men det verkar knasigt att alla entreprenörer är på bortaplan !

hahahahahahhahahhahhahah skogstokar jobbar ni med skog?själv är bäst

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

johaniskogen  
#159082 alltså, det är tråkigt att det ligger så lågt i lönestatus inom skogen, MEN det är inte bara skogsbolagens fel,

ta ett scenario med att du ska bygga ett garage, du ringer 3 olika snickarfirmor. dom tittar, räknar och ger dej pris. ser vi en likhet till skogen? JA

Du köper tjänsten av: billigaste OCH bästa. ändå har snickaren som kommer och spikar bra betalt i lön, eller du som köpare av tjänsten skiter ju i det... billigt och bra...

ALLTSÅ. är det ju vi entreprenörer som ska oroa oss över hur vi ska kunna bemanna våra maskiner i framtiden,och jag tror ju att ett stillestånd över hela sverige säkert skulle vara effektivt,, men hur skulle det se ut? skogentreprenörer strejkar som om dom vore anställda av bolagen..

tror det är fel väg att gå..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Entrepren%C3%B6r

Finns det inte väldigt många skogsmaskinsägare i Sverige, men väldigt få Skogentreprenörer?

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Kjell S  
#159092 Håller med föreg...

Det är var o en som entr. som sätter priserna. Att man ibland bjuder underpris för att överleva må så vara, men propsa alltid på priser som du går hem med..

Ska man följa skatteverkets uppräkning får man ju höja priset med 5 - 10% varje år...

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

JD 2006  
#159108
Kjell S skrev:Håller med föreg...

Det är var o en som entr. som sätter priserna. Att man ibland bjuder underpris för att överleva må så vara, men propsa alltid på priser som du går hem med..

Ska man följa skatteverkets uppräkning får man ju höja priset med 5 - 10% varje år...


Ja exakt...plus att vi som sitter i maskin ska producera ca: 5% mer för varje år men det är ju samma folk som kör och inte en robot...än iaf :???:

Har ni några tankar varför det är sånt tabu att diskutera om löner på jobbet....de flesta jag jobbat med vet väldigt lite om avtal m.m. och när man skall diskutera om dessa ämnen så säger de flesta "ja men det är ju iaf ett jobb" :sad: Vilet ju iofs är sant men med de tankarna i huvudet så sitter nog våra barnbarn i en skogsmaskin om 100 år och klagar på precis samma saker som vi gör nu.

OJ DÅ kom just på att om 100 år så finns det nog ingen som vill köra i skogen som det ser ut nu :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

johaniskogen  
#159123 men varför höjer inte entreprenörer sina priser? det är ganska enkelt...



Jag tror att dom yngre som startar skogsföretag är betydligt mera insatt i både förhandling och ekonomi. och betydligt tuffare..så jag tror och vet att det finns skogsentreprenörer som lever gott på sina företag med all rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).