Virkesmätning och Matrisfub

Beröringsfri diametermätning skördare

224 inlägg 80351 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158714
Bertilsson skrev:Eftersom måttbandet är utlagt på stocken tyder det på kontrollmätning. Varför skulle föraren annars lagt ut måttbandet upp till toppändan bara för att ta en bild?

Mig veterligt börjar mätningen på den punkt där första mått fångas av aggregatets mätutrustning. Det finns aggregat som tar in mått redan några dm från rot.

Varför ljuger texten under bilden "Här utför Mikael Henningsson dagens klavning."?


Det jag menar är att den maskinen är INTE krönt, om inte bilden är arrangerad så är det ju klart och tydligt att de har mycket att lära, de har ju helt missat de punkter du angivit i tidigare inlägg, men bilden har inget med kvalitétssäkrade skördare, för om det vore fallet så har jag väldigt svårt att tro att de skulle använda den stammen.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158850 Några dagar har personer här uttryckt synpunkter som jag ifrågasätter om de ryms inom Skogsforums etiska regler.
Frekvensen av synpunkter på person uppfattas troligen som effektiv eftersom det leder bort fokus från sakfrågan.
Om det ger utrymme för besked till läsare som vill få information här om förhållande och utvecklingsmöjlighet får andra bedöma.

Diskussionen började med kalibreringsproblem. Nu är det prislisteproblem.
Ett kort försök att visa några konsekvenser av prislista enligt den typ jag fått från Finland framförs nu.
1 Hur fördelas bitarna över grovlek och viss mån längd på en sådan lista?
Listan är körd på trädbank för slutavverkning i norra Götaland med krökar och kvalitetsgränser.
Diametergruppen 163 till 179 mm visas samt 180 till 199 mm. Längder 37 - 58 dm.
...... 370 400 430 460 490 520 550 580 SUMMA
163 471 , 195, 125 , 111, 90 , 166, 163, 591, 1912
180 , 69 , 1 ,_ 88, _ 38, 9 _ 45 , 33 , 88 , 371
(Det var svårt att få tabellen orienterad under längderna för de två diametergrupperna.)

Här framgår vad effekten blir när listan har allra högst pris på 163 mm. 55% av bitarna strävar till att bli i minimilängd eller maxlängd.
Ca 40% av bitarna i hela leveransen styrs till diameterintervallet 163 -179 mm.

2. Vilka konsekvenser kan uppstå av egensinniga utnyttjande av prislistan? (Gäller både säljare och köpare.)
Om köparen med denna fördelning skapar högst virkesvärde då är de OK.
Om inte innebär det att betalningsförmågan blir läge för virket. Detta påverkar betalningsförmågan neråt efteråt.
Om alla gör så kommer alla att konkurrerar på en lägre nivå framåt.

Kan klen gallringsskog levereras till samma lista och samma priser som grov skog?

Om taktiska utnyttjanden i apteringen blir följden kommer sannolikt motdrag från köparna som ändock bestämmer priset och de kan åberopa att systemet missbrukas och därmed får igenom mera omfattande styrningar och då från en lägre nivå.

Om fotbollsspelare tycker att ledningen i klubben är simpel så hjälper det inte att spela dåligt en längre tid. Alla går en besvärlig tid till mötes.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158854 Har du haft möjlighet att analysera t ex Södras och Vidas listor senaste tiden, hur ser kvalitén ut på dem?

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158858
Sludent skrev:Har du haft möjlighet att analysera t ex Södras och Vidas listor senaste tiden, hur ser kvalitén ut på dem?
Södras starkt framtonade travmätningslista är kontrollerad på uppmaning av skördarfolk som är besvikna. Se länk.
viewtopic.php?f=29&t=9982&st=0&sk=t&sd=a&start=255#p157593

Någon färsk Vidalista har jag inte kontrollerat. Oklart om det blir något när Vida aviserat stor prissänkning snart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158871 Travmätning gäller väl bara Värö?

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158876
Sludent skrev:Travmätning gäller väl bara Värö?
Ja. Vad jag vet nu.
Dock har Södra styrning mot mycket höga medellängder på även andra listor som påverkar massavedsmängden uppåt.
Det är så höga medellängder att när externa sågverk byter virke med Södra måste de köpa kortare virke från andra leverantörer.
Södras långa virke betalas med fuskfub vid handel med externa sågverk med följd att det uppstår förluster i storleksordningen uppåt 20 kr/m3 för leverantör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Knegarn  
#159070 En liten lätt fråga, ni pratar om krönt maskin. Vadå krönt, låt oss säga att vi då kröner en NY maskin. 5 minuter efter det går en diagivare, eller rörs lite i fastsättning. vad betydde då denna löjliga kröning om inte chauffören är uppmärksam?? Är det inte systemet och förarna som ska krönas??? Ibland tycker jag ni börjar i röven o letar er uppåt :D Vad är det som säger att en ny krönt maskin mäter bättre änn en gammal rishög med bra chaufför.
Vi har 3 oerhört OKRÖNTA maskiner som alla används som betalningsgrundande!! ja de e sant, ramla inte av stolen.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159073 Nu är du lite fel ute, det är hela systemet inkl. maskin som är "krönt", mätningen kontrolleras löpande och fungerar det inte så blir man av med "kröningen". Man kan se det mer som en utbildning och sedan att mätningen via klave sköts och att man uppnår ställda krav som kontrolleras löpande av tredje part, i detta fallet VMF.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#159075 Så med andra ord är ju alla maskiner i Finland krönta. För alla kollas ju hela tiden. Dom som ni kallar "okrönta" i sverige kallar vi "arbetslösa" i Finland.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159077 Ja, det finns sådana maskiner i sverige som ingen har koll på, läs Bertilssons tråd om VIDA så ser du hur det går till på många ställen. Kontrolleras ni löpande av tredje part i Finland?

Lite mer info:
http://www.vmfsyd.se/default.asp?id=2305

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

novis??  
#159085
Knegarn skrev:En liten lätt fråga, ni pratar om krönt maskin. Vadå krönt, låt oss säga att vi då kröner en NY maskin. 5 minuter efter det går en diagivare, eller rörs lite i fastsättning. vad betydde då denna löjliga kröning om inte chauffören är uppmärksam?? Är det inte systemet och förarna som ska krönas??? Ibland tycker jag ni börjar i röven o letar er uppåt :D Vad är det som säger att en ny krönt maskin mäter bättre änn en gammal rishög med bra chaufför.
Vi har 3 oerhört OKRÖNTA maskiner som alla används som betalningsgrundande!! ja de e sant, ramla inte av stolen.

vmf måste ha jobb :lol:

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Knegarn  
#159091
Sludent skrev:Nu är du lite fel ute, det är hela systemet inkl. maskin som är "krönt", mätningen kontrolleras löpande och fungerar det inte så blir man av med "kröningen". Man kan se det mer som en utbildning och sedan att mätningen via klave sköts och att man uppnår ställda krav som kontrolleras löpande av tredje part, i detta fallet VMF.

ok, då fattar jag. lite dumt att kalla maskinen krönt då :) en maskin är bara så bra som sin förare.
Ja i finland gjorde vi det lite enklare, entreprenören svarar för att det är rätt. han är på det viset noga med att lära sina chauförer ifall han vill ha jobb! tredje part kör systematiska kontroller, men dom är faktiskt helt onödiga för stämmer det inte så har man inget jobb.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Cruiser_no1  
#159140 Men om jag förstått det rätt så, om man hugger en 49 med 3 till 6 cm övermål så har vi en stock som ligger rätt i apteringen. Men när den stocken senare kommer till sågverket, så justeras den väl ner till 4,80 som färdig bräda? Varför kapar vi av 13 - 16 cm när vi kan hugga den 4,80 och ha en 6 - 10 cm övermål och justera av mindre och tjäna mer pengar? El? Nu vet jag inte 100 om det är så här så rätta mig om jag har fel!

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159151 Knegarn:
Visst är det så, det är föraren som gör maskinen. Entreprenören har ju ansvaret att det mäts rätt, annars så får man betala tillbaka, och blir det stora mängder och mycket slarv blir man ju utan jobb även här. Här är de stora bolagen hårdare då de har mycket bättre koll, de mindre sågverken bryr sig inte nämnvärt vad gäller kalibrering, övermål med mera enligt min erfarenhet.

Cruiser_no1:
Ja, så har jag också uppfattat det. Det blir mycket spill!

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159160
Cruiser_no1 skrev:Men om jag förstått det rätt så, om man hugger en 49 med 3 till 6 cm övermål så har vi en stock som ligger rätt i apteringen. Men när den stocken senare kommer till sågverket, så justeras den väl ner till 4,80 som färdig bräda? Varför kapar vi av 13 - 16 cm när vi kan hugga den 4,80 och ha en 6 - 10 cm övermål och justera av mindre och tjäna mer pengar? El? Nu vet jag inte 100 om det är så här så rätta mig om jag har fel!


Jo du har helt rätt :mrgreen:
Problemet är att längdmätningen är inte tillräckligt bra,tex granstock är väl kravet i FIN i dag att 85% ska va inom +-3 cm,och det har vissa maskiner svårt att hålla beroende på att granbarken är lite känslig där kring "nollan"
Men visst har längderna skruvats ner lite,tex vår "gamla" 520 heter 518 idag.

Så trots alla dessa inlägg anser jag fortfarande att det är längdmätningen som borde förbättras,diametermätningen är tillräckligt bra :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).