Föryngring

Efter vinterns avverkning

8 inlägg 4320 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Efter vinterns avverkning

stihl91  
#158863 Vi ska slutavverka två skiften hemma nu i februari cirka 5 ha. Jag tänkte att det sedan skulle markberedas och planteras glest med gran. SI är typ mellan G24-G28. På höjderna kan man ju hoppas att det kommer upp nån tall som älgen låter vara och i blötområdena tänkte jag att det skulle självföryngras med björk. Nu är frågan ska man markbereda i vår och plantera direkt eller markbereda i höst och plantera nästa vår eller höstplantera? Hur hade ni gjort. Det ska grotanpassas och hade tänkt plantera med täckrotsplantor.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Efter vinterns avverkning

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158872 Markbered och plantera i vår skulle jag säga, runt 2000 plantar/ha är väl rimligt om du vill ha det lite glesare.

Avatar Fallback

Re: Efter vinterns avverkning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158894 Vi avverkar på vårvinter markbereder på hösten och sätter våren därpå.
Min ytterst privata åsikt är att det är bra om det varit tjäle
en vinter efter utförd marberedning innan man planterar.

Avatar Fallback

Re: Efter vinterns avverkning

alias  
#158929
Röjkvist skrev:Vi avverkar på vårvinter markbereder på hösten och sätter våren därpå.
Min ytterst privata åsikt är att det är bra om det varit tjäle
en vinter efter utförd marberedning innan man planterar.


+1 på den

Särskilt om man ska plantera fuktiga marker med höga planteringspunkter efter högläggning så verkar det bra om högen får frysa en gång så den "sätter sig".

Iof inte fel efter harvning heller då de flesta vill sätta plantan i "gångjärnet".

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Efter vinterns avverkning

stihl91  
#159048 Ja det får nog bli så.
Finns det någon som förespråkar hyggesvila nu för tiden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter vinterns avverkning

Belzambix  
#163821 Hyggesvila kan fungera på sämra boniteter, G28 är för hög bonitet, blir för mycket gräs och sly. Håller med om att en vinter emellan markberedning och plantering är bra.

Avatar Fallback

Re: Efter vinterns avverkning

stihl91  
#168783 Vilken markberednings metod förespråkar ni? Harvning eller fläckvis? Vilka brukar ni beställa markberedningen av? Jag håller till strax utanför Uppsala kanske någon som kan rekommendera någon duktig entreprenör i krokarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter vinterns avverkning

Belzambix  
#169120 Jag kör uteslutande med harv, högläggning på fuktigare marker. De finns de som förespråkar fläck men jag ser mer möjlighet med självsådd (tall+björk) när man kör med harv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).