Uppvärmning

Källarvärme i hus

4 inlägg 4540 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Källarvärme i hus

StrixNebulena  
#158649 Hej.
Vi har ett sommarhus där vi håller varmt i källaren under vintern. Detta för att det inte ska skjuta och röra i grunden. Min fråga är egentligen, hur mycket gör det för huset om man kallställer hela huset? Vi har inte vågat prova. Även innan vi tog ansvar för huset har källaren hållits varm. El-element för att hålla varmt blir ju även lite dyrt.
Värmen i källaren ligger mellan +8 och knickar ner mot 0 när det är riktigt kallt ute.
Huset står i norrbotten.
Planer på att montera upp solvärmefläkt nu i vår (lite billig värme och bättre cirkulation)

Hur gör andra? Hålls det varmt i källare? Finns det några andra knep?



   TS
Avatar Fallback

Re: Källarvärme i hus

Phantom  
#158855 Du kan ju montera in en luftvärmepump som har underhållsvärme. Det finns med fast underhållsvärme oftast +8 grader, och vissa har inställbar temperatur på underhållsvärmen. Det blir billigare än att värma med el-element.

Användarvisningsbild

Re: Källarvärme i hus

StrixNebulena  
#161272 Jo det är ju ett alternativ. Har börjat fundera på vanliga "hus-lösningar" trots att huset/källaren inte behöver värmas så mycket. Det är ju så att el är väl den dyraste värmen. Ska kolla mer om värmepumpar mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Källarvärme i hus

elis  
#161280 Har sett på grannens kåk att deras värmepump genererar en massa vatten som droppar mot husgrunden. Det vill man ju inte ha för fuktig grund leder troligen till andra skador/kusar. De har riggat upp plåtar och sådant för att få iväg vattnet en bit.
Grannen säger också att deras pump slutar ge värme vid -15 så då behövs det element i a f. Nu vet inte jag vad han har för fabrikat eller så men det är väl sådant man bör kolla lösningar på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).