Verkstan

Renovera eller köpa ny likriktare

8 inlägg 7970 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Renovera eller köpa ny likriktare

Kantrix  
#157632 Bilden nedan föreställer en likriktare som tjänstgjort ca 25 år i en Migatronic 160 migsvets.
För några år sen ville maskinen liksom " säga upp kontraktet " så det blev att åka med den
till en verkstad för att titta grundligare på den med oscilloskop . Testet visade att likriktaren
hade gett upp , förmannen undrade om vi ska ersätta den med en förhållandevis dyr ny eller skaffa nya dioder till den gamla , vilket inte heller blir så billigt ....
Vi beslöt då att satsa på en ny likriktare och maskinen fräste lika vackert som förr .
Nu har det gått några år och nu i vinter tenderar maskinen att producera "fågelskit" igen...
Är det månne sämre kvalitet på nutidens komponenter ? Vi har inte plågat maskinen mera än förr , för vi har en elektrodsvets för tyngre arbeten .
Det finns säkert medlemmar här på forumet som har "prackat" med såna här grejer ,
vi är tacksamma om du hör av dej !




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Renovera eller köpa ny likriktare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157670 Kan det vara så att övriga komponenter som hängt med i 25 år gör att nya komponenter tenderar att hålla kortare tid,det måste ju hända något med övrig elektronik också.
Hade en vanlig jäkla klockradio som fick pension för flera år sedan då den sackade,var en hel del funderande över varför den vid flera tillfällen inte hade rätt tid.

Avatar Fallback

Re: Renovera eller köpa ny likriktare

ralleville  
#158330 Är det säkert att det är samma fel nu denna gång också ?Vad annat har ni kollat ; tex matningssystemet, skit i trådledaren, trådmotorns kol , slagg i munstycket , smutsig eller korroderad tråd osv ?

Om det är samma fel ,har du kollat prisen på tex ebay ?

Användarvisningsbild

Re: Renovera eller köpa ny likriktare

totte  
#158604 Brukar väl vara stora kondensatorer också, börjar dom bli dåliga så kan det bli rätt mycket följdfel, vill jag ha för mig.

Avatar Fallback

Re: Renovera eller köpa ny likriktare

Kantrix  
#158767 ...tack för att ni engagerat er , tänkt till och skrivit ! Klart att 25 år är lång brukstid
för en maskin men om jag säjer att högst 10 trådrullar har gått igenom den så blir
scenariot ett helt annat eller ....? Maskinens övre del med styrelektronik , trådmatning,
gasventil mm har faktiskt funkat klanderfritt. Nedre delen med manuell stegreglering
av strömkälllan är ganska enkel å rejäl teknologi , likriktaren kan - enligt en verkstad vi
pratat med - råka ut för korrosion eller löskontakt , t.o.m kan den vara felmonterad
och då kan dioderna kollapsa (se bild nedan)
Efter att jag skrev inlägget ovan har jag öppnat likriktarna och testat varje diod med
12 volt/ 5 watts lampa och fann 7 st döda i den gamla blåa och 6 felaktiga i den nyare
varav 2 släpper igenom ström båda vägarna . Intressant att hålla på med grejer där
fysikens lagar och äkta metall regerar , annat är det med nutidens hushålls - och
bilelektronik - jag säjer bara suck,suck ....
Senast redigerad av Kantrix ons 01 feb 2012, 21:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera eller köpa ny likriktare

totte  
#158820 Du har inte råkat ut för överspänningspulser p g a åska t ex?

Avatar Fallback

Re: Renovera eller köpa ny likriktare

ralleville  
#158833 Om du tänker byta ut dioderna så ( skratta inte nu ) så sade en bekant som jobbar i en elektronikaffär att ryska dioder är helt ok.Han sålde också dylika dioder då för flera år sedan när vi hade köpt en söndrig kemppi svets.Kolla internet, de är mycket billigare där
Lönar sig säkert att plocka isär de där två bryggorna och bygga en fungerande.
Finns också dioder som man bultar fast om du inte får de gamla ordentligt loss/fast i plåtarna.
Lycka till !

Avatar Fallback

Re: Renovera eller köpa ny likriktare

ord bind  
#160909 det ser ut som vanliga generatordioder de kan köpas hos elfa.

jag hjälpte en kompis att byta till dioder från en truckladdare (ca:400A) på hans enfasmig(150A).
det var stora dioder med eget kylfläns på varje det går åt fyra st.
den går alltid på fullt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).