Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vagnsdrift

19 inlägg 15309 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vagnsdrift

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1128 Tjena,
Är det någon som har några erfarenheter av drivna vagnar?
Mekaniska,hydrauliska,fast axel eller rullar..alla sorter!

Kör med liten traktor och märker att lite "hjälp" bakifrån skulle passa bra.
Märker även om man kör med den stora 4wd att det skulle sitta fint med drift ibland tex om vagnen sjunker ner eller om det är något hinder...
Alla synpunkter välkomna!

MVH Ferguson



   TS
FTG
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1531 Ett tips men det är bara teori.
Ska du köpa en driven vagn så ska du köpa en med navmotor och inte drivrulle som en del väljer pga lägre pris. men dom pengarna får du tillbaka när du ska köppa nya däck

Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1533 Kör med en MF 165 Kubik med driven LL-vagn. Lite stor och klumpig men den tar sig fram rätt bra. Det är rulldrift på vagnen, det krävs ju lite högre lufttryck i däcken för att det ska driva bra. Jag har bara kört denna kombination så jag har inget att jämföra med.
Men det klart vagnan är till stor hjälp. I alla fall när man har lite lass på den.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1535 Hej Andreas!

Har nog aldrig sett en LL-vagn, vad lastar den?

Har själv ägt MF 165, där står ju en liten strof i instruktionsboken om att man bara ska ha det drivhjulsberoende k-uttaget till "lättare arbeten" har du haft några problem med detta??

MVH Ferguson

   TS
Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1536 Här kommer en bild som jag hittat på blocket en välbygd och funktionell kärra fattas bara vinchen.
Bild

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1537 Den verkar vara jättefin, ser mycket smäckrare och smidigare ut än osby och häglingevagnarna.. dessa verkar vara jätteklumpiga.

   TS
Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1542 Kraftuttaget på denna 165 kubik är ombyggt så det snurrar snabbare gör ca 4,2 varv per meter. Jag kommer inte i håg vad det är oginal. Jag har inte hafft några problem med det, men min farbror som körde traktorn innan körde sönder brythylsan i traktorn vid några tillfällen.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad vagnen lastar, men jag tycker att det är tillräckligt i alla fall, 10 lösmeter 3 m massaved är i alla fall ingen omöjlighet.

Vagnen tar för stor plats tycker jag, har lite funderingar på att bygga ramstyrning på den, finns det någon som har erfarenhet av detta?

Kolla på bilden o ge en komentar
Bild

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1543 Hej!
Alltid kul med bilder!!
Det var en rejäl pjäs, har vagnen varit till en skotare förut, den är väl runt 2.5meter bred?
Orginal 165 gör ca 7 varv på k-uttag/drivhjulsvarv.. blir ju ett väldigt högt vridmoment då det snurrar så sakta!!
Har ni någon växellåda på vagnen för att få rätt varv??


Problemet med ramstyrning är ju att du har en k-uttagsaxel ivägen, den tycker nog inte om en "knäck" till, om du nu inte gör en led på den också.
Sen att bygga själva ramstyrningen är ju inte sådär supersvårt, bara man kan svetsa och har tillgång till svarv mm.
Det finns ju många olika lagringsmetodet också så det är väl bara att välja den som man tycker är bäst.

Du kan ju alltid bygga skotare av den med midjestyrning :wink:

   TS
Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1544 Vagnen är 2 meter bred, utvändigt mått. Det har inte varit någon skotare men dom som tillverkade vagnen tillverkade även skogsmaskiner.
Tror att LL-4000 har samma vagn som denna.

LL blev Skogsjan som blev Cat som blev Eco log om jag har fattat rätt.

Det sitter en vändlåda innan bakaxeln, vändlådor finns ju med ganka många olika utväxlingar. Jag tycker i alla fall att dom lyckts kombinera ihop traktor och vagn bra.

Håller på att skissa lite på en ramstyrning, men det kommer fram fler och fler frågetecken. Finns det någon som vet var man kan få tag i inbyggnadsmått för en kraftöverföringsaxel med vidvinkel 70-80 hästar? tänker inte köpa någom just nu men vill kunna byta til en sådan senare och då vill man ju få plats med den.
Hur mycket brukar en ramstyrning kunna röra sig?

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1545 Hur har du tänkt göra ramstyrningen??
Ska du inte ha kraftuttagsaxeln som du har den, eller tänker vi på olika lösningar, vill du ha ramstyrning som en vanlig huggarvagn eller vill du ha mer "skotarlik" ramstyrning som sitter fast i traktorn typ som Robur mfl??

Om vagnen endast är 2 meter så måste den vara väldigt kompakt, den ser större ut.. Hur ser denna LL4000 ut?
Är det en traktor framför utan framaxel?

Har letat men hittar inte något om kraftuttagsaxlar, du får nog ta och ringa någon återförsäljare..

   TS
Avatar Fallback
Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1582 Nedan ser ni en liten skiss på hur jag tänkt bygga ramstyrningen, en del detaljer återstår. Den delen som ska svetsas fast i vagnen finns redan tillverkad sedan tidigare.
Kraftuttagsaxeln ska gå i mitten av leden och ut över draget.

Bild


LL4000 är en skogsmaskin utan framaxel, tror att den ar byggd på en ford traktor som grund.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1585 Mycket stiligt!!
CAD bilder är alltid välkomna :)

Verkar vara ett ok koncept, ska du använda 2 styrkolvar?

Ang LL4000 så antar jag att det är en Ford 4000 dom tagit "4000" ifrån.

MVH Ferguson

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1587
Ferguson skrev:Mycket stiligt!!
CAD bilder är alltid välkomna :)

MVH Ferguson


Tjena,

Eller har vi ännu en Maya-fantast på forumet?!? :wink:

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1589 Hej..
Kanske jättedum fråga men vad är "maya"??? :?

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1592 Hej igen,
Nja, det var kanske en chansning.
Väldigt off-topic, men Maya är iaf ett 3D program och jag tyckte det såg ut som om bilden var därifrån.

Vill du läsa mer kolla länken:
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/in ... eID=123112

Var kommer bilden ifrån Andreas? (nyfiken)

MvH Fredrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).