Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Pris vid utkörning av vindfällen

30 inlägg 14491 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris vid utkörning av vindfällen

magnum_4wd  
#158692 Hej, har ni något tips på timpeng för utkörning av vindfällen, som är upparbetade?

Maskin som kommer användas är en gammal Rottne Blondin..



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158693 400 kr/tim

Användarvisningsbild

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Johan C  
#158695 Det tycker jag låter billigt. Gubben som sitter i maskinen kostar 300kr/tim, då blir det bara 100 över till maskinen. Men det e bara vad jag tyckte, Det finns nog dom som vet bättre.

Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158696 Ja det är dåligt, men maskinen har ingen hög kapacitet heller. En nyare gallringsskotare kör åttor runt maskinen men kostar bara ett par hundralappar till.

Användarvisningsbild

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Kjell S  
#158711
Sludent skrev:Ja det är dåligt, men maskinen har ingen hög kapacitet heller. En nyare gallringsskotare kör åttor runt maskinen men kostar bara ett par hundralappar till.


Då tycker jag att dom nyare är för billiga...

Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158715 Ja, det håller jag med om, men det styr inte jag över och då är inte Blondinen prisvärd sett till vad den uträttar.

Användarvisningsbild

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158721 Är så sant som det är sagt,men tyvärr den bistra sanningen idag...Ingen som täljer guld i skogen direkt...

Kjell S skrev:
Sludent skrev:Ja det är dåligt, men maskinen har ingen hög kapacitet heller. En nyare gallringsskotare kör åttor runt maskinen men kostar bara ett par hundralappar till.


Då tycker jag att dom nyare är för billiga...

Användarvisningsbild

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Kjell S  
#158724
Engstrand skrev:Är så sant som det är sagt,men tyvärr den bistra sanningen idag...Ingen som täljer guld i skogen direkt...

Kjell S skrev:
Sludent skrev:Ja det är dåligt, men maskinen har ingen hög kapacitet heller. En nyare gallringsskotare kör åttor runt maskinen men kostar bara ett par hundralappar till.


Då tycker jag att dom nyare är för billiga...



Försvarar inte att en äldre maskin ska med förlust...
Kunden bestämmer vad han vill ha - nytt eller gammalt.

Ligger på 300:-/ tim gubben + 300:- tim traktor/huggarvagn. 150:-/tim ATV m vagn.

Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158728 Grattis till 600 kr för traktorekipage med huggarvagn, hoppas kunderna är oerhört nöjda och inte upptäcker vad en smidig gallringsskotare kostar.

Ja, jag vet att det är väldigt tragisk prisbild. :(

Användarvisningsbild

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Kjell S  
#158734 Sanningen att säga körs inte mycket rena skogsfällningar utan enskilt och föreningar.
Genomsnittstid för sådana arbeten ca 4dgr ( 1-10 som oftast)..

Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Nicke Nyfiken  
#158739 Vad som är mest ekonomiskt förköparen beror väl lite på mängden virke som skall ut och om det ligger utspritt, flyttkostnad mm.

Det är klart att en ny gallringsskotare är effektivast, men skall man skota långa streckor som det ofta blir med vindfällor som ligger lite här och där, och är det ett mindre uppdrag och köparen slipper flyttkostnad så kan nog en gammal blondin vara nog så bra affär för köparen.
Lägger man sedan till att det kanske är manuellhuggt och inga stora högar att plocka i för skotaren så rullar tiden på.
Oavsett skulle jag ta 500kr/h även om det är en gammal maskin, funkar inte det så får de väl ta in en hightechskotare som kör åttor istället.


Hur mycket virke gäller det Magnum_4wd?

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158741 Eller så låter man det ligga.

Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

magnum_4wd  
#158747 Har fått förfrågningar från ett par grannar att köra ut några vindfällen. Manuellhuggt.
Vet inte mängden än, men skulle tro att det är 2-3 träd/ hektar.
Och det är inte många hektar det handlar om.


Nicke Nyfiken skrev:Vad som är mest ekonomiskt förköparen beror väl lite på mängden virke som skall ut och om det ligger utspritt, flyttkostnad mm.

Det är klart att en ny gallringsskotare är effektivast, men skall man skota långa streckor som det ofta blir med vindfällor som ligger lite här och där, och är det ett mindre uppdrag och köparen slipper flyttkostnad så kan nog en gammal blondin vara nog så bra affär för köparen.
Lägger man sedan till att det kanske är manuellhuggt och inga stora högar att plocka i för skotaren så rullar tiden på.
Oavsett skulle jag ta 500kr/h även om det är en gammal maskin, funkar inte det så får de väl ta in en hightechskotare som kör åttor istället.


Hur mycket virke gäller det Magnum_4wd?

H/Nicklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Nicke Nyfiken  
#158754 [quote]Har fått förfrågningar från ett par grannar att köra ut några vindfällen. Manuellhuggt.
Vet inte mängden än, men skulle tro att det är 2-3 träd/ hektar.
Och det är inte många hektar det handlar om.[quote]

Jag skulle prova med runt 450-500 kr/h, något vill man ju ha för besväret, är det manuellhuggt kan det ju se ut hur som helst och då blir priset högt oavsett maskin, om det inte är upphuggt ännu var tydlig med instruktioner om att massaveden skall läggas prydligt i högar för grannarnas plånboks bästa.

Jag har kört åt en granne en gång och då fick jag plocka varenda bit, det gör jag aldrig om.
Varken han eller jag var nöjda.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Pris vid utkörning av vindfällen

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158841 Jag tar 550:- för mitt traktorekipage & det är ingen som säger ngt om priset.
Nu tar inta jag ngr större jobb förvisso. handlar om en dag eller två oftast när det är i skogen.
Har därimot kört veckovis inne i städerna runt omkring men då handlar det ju om att ligga & dra på vägen över halva dagen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).