Traktorer och processorer

Luftning av kylarsystemet/värmepaketet

4 inlägg 8070 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Luftning av kylarsystemet/värmepaketet

Fredrik i Uppsala  
#15785 Hej, har bytt ut motorvärmarelementet i min Zetor 7245. Något förstår jag om motorer men hur vattnet pumpas upp till värmepaketet i hytt-taket fattar jag inte! Måste det luftas där uppe eller? Den har ju inte ett "slutet" kylarsystem utan vid övertryck så öppnar fjäderbelastningen vid kylarlocket och släpper ut lite vatten. (Gissar att det är samma princip på de flesta traktorer.) Öppnar man kylar locket borde vattnet rinna ur värmepaketet?
Har fått tag i verkstadsboken + parts manual men där gavs inga instruktioner. Kör en KTS 8.5 t vagn med 5.3m kran efter traktorn och det funkar utmärkt men vore trevligare med lite värme...!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Värmepaketet

JN  
#15864 Hej
Har samma i min Fiat 8090, där skall man efter att ha bytt kylarvätska bara köra traktorn på arbetsvarv en par minuter. Det funkar, nackdelen med denna placering av värmepaketet är att vid låga varv < 1000 -1200 på motorn, kommer inte kylvätskan upp till paketet. Jag har för att motverka detta satt in en elektrisk vattenpump till värmesystemet det fungerar bra.

Avatar Fallback

värmepaketet

Fredrik i Uppsala  
#15866 Tack för svaret, det betyder att normalt finns det inget vatten där uppe. Jag ska hålla utkik efter en lämplig pump. Kanske fr någon husvagnsvärmare? Jag misstänker också att det samlas ganska mkt skit i rören eftersom dom först går ned mot golvet för att sedan gå upp i hörnstolpen till taket.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15887 Är det en slanganslutning uppe vid elementet, så går det att lufta ut lite där.
Har fått göra de på min Valmet när jag bytte kylaren, annars så cirkulerar det med vattenpumpen eller blir det självcirkulation :?: när luften är ute.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).