Motorsåg och handhållet

Problem med Husqvarna 242

12 inlägg 15327 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med Husqvarna 242

blixten  
#158536 Hej, min 242 xpg har helt plötsligt börjar arbetsstrejka!

Var ute och gallrade för några dagar sedan, då gick den felfritt. När jag nu skulle använda den så gick den ojämnt, det gick inte varva ur utan varvtalet varierar fram och tillbaka. Den går bra på tomgång men när jag gasar låter det som jag kväver den. Lät den gå lite i hopp om att den skulle bli bättre men icke, nu startar den knappt. Den är enbart igång medan jag drar i snöret, dvs. den är död när jag når vändpunkten med startsnöret. Har testat med nytt tändstift och rengjort luftfiltret.

Vad ger expertpanelen för diagnos?

Vet inte om det är relevant men när jag använde den senast(då den gick bra), var det blöta förhållanden med mycket snö. Tänkte om den fått i sig vatten eller liknande… Andra problem är att den varit mycket svårstartad de senaste åren men väl igång har den gått fint.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 242

242xpg  
#158541 har du bytt sug silen i tanken nyss?

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158548 Låter som den vill ha mer bränsle.
Man kan prova o ge ta ut den ett kvarts varv på både L och H o se om det gör nån skillnad.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 242

volvo bm  
#158551 Har samma problem här! Så lösning mottages gärna :)

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158554 Kan ju vara så att bränsleslang/pickup/membran är lite stela. De åldras de som allt annat.
Men det låter nästan som det skulle gå att justera.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 242

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158559 Om den går bra på tomgång hur länge som helst men inte alls när du gasar så kanske det är skräp i huvudmunstycket, eller i nån kanal i högfartsdelen.

Ta isär och blås ren förgasaren.

Om tomgången också har blivit dålig så börja med att kolla att förgasaren sitter fast ordentligt, ibland sitter skruvarna helt löst när vi får in sågar med startproblem på verkstan.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 242

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158561 Kolla bensinslangen är den som tuggummi?
Det hände mig att bensinslangen blev som upplöst av bensinen.....

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 242

blixten  
#158566 Ja den gick ju bra på tomgång innan jag lät den arbeta en stund. Nu startar den inte ens, men den tänder ju i alla fall när jag drar i startsnöret.

Ska kolla slang och sil innan jag testar att skruva ut H och L skruvarna och ev. plockar ner förgasaren för att kolla efter skräp.

Men är det inte konstigt att den blir så här över en natt..?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 242

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158578 Hade nåt liknande på min 242 i förra veckan. Verkstaden bytte luftfilter och en tunn kabel under det som de ansåg orsakade glappkontakt i tändningen. Luftfiltret var nog lite väl fett men den direkta orsaken till problemet ander jag vara kabeln.
Sågen gick men gången var inte riktigt bra, 4-taktade lite även under belastning och varierade i orkeslöshet

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 242

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158618 Har du gjort rent förfiltret,har för mig att det är ovanför stoppknappen det sitter bakom en rektangulär ruta med en skruv i mitten.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 242

Nicke Nyfiken  
#158732 Jag är lång ifrån expert men har en gammal 238 som betedde sig likadant, det visade sig sedan att kolvringen spruckit.
Sågen började gå dåligt och till slut gick den inte att starta, dock tände den till när jag drog i snöret.
Bytte kolvringen så nu går sågen igen trots en liten repa i kolven, den är inte som ny men ändå, svårt att få tag i delar till gamla sågar.

Hoppas för din skull att jag har fel.


H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 242

valmet-patu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160022 Ett tips är att en vevhustätning är dålig, det händer gärna på 242an, byts ganska lätt på en verkstad.
Fast den är väl fixad vid det här laget..
Delar borde finnas.

Hälsn valmet-patu

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).