Virkesmätning och Matrisfub

Beröringsfri diametermätning skördare

224 inlägg 80366 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158444
Bertilsson skrev:I Södra kontakt fanns en bild på förare som gjorde dagens kontroll enligt text under bild.
Bit 1 har ingen bark och bit två har inte varit upplyft i aggregatet, med följd att diametern sannolikt är överskattad några cm.
Jag vet att vissa tar med dessa bitar eftersom de förekommer vid körning. Men de förstör kalibrering för rätt mått, som är nödvändig för rätt aptering. (Se Mäkis svar ovan.)
Skall virket betalas efter skördarmätning är dock denna metoden användbar eftersom det ger en totalvolym som lite närmare motsvarar avverkat. Men följden kan bli att nästan alla bitarna har fel inmätt diameter, åt alla håll.
Detta problem och hur förare bör göra vid sådana stockar, har ca 90 personer frågat VMF SYD:s ansvarige för kvalitetssäkrad mätning Jonas Hemmingsson, men får bara som svar att bilden "är arrangerad och det finns ingen anledning att gå in på några detaljer som rör noggrannhet på stockarna på bilden".

Kontrollanter har runt en annan maskin meddelat att den hade haveri under en period. Ändå har flera träd kontrollerats under tiden.!!??
Ett annat problem med ett halvt dussin stammar vid slumpvis urval har ändå körts på samma tidiga stamnummer varje dag.
Åter tycker jag att kontroller vid certifiering och maskinkontroll blivit som en "papperstiger".



Kan det inte bara vara så enkelt att bilden är arrangerad? Killen är ju helt fel ute där han har klaven också, detta stärker min tes om att bilden är fotograf-friande och inte tag i skarpt läge. Är man kvalitétssäkrad kan jag garantera dig att de bitarna tar man INTE med till klavning, hur skulle det se ut? :)

Avatar Fallback

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158475
Sludent skrev:Kan det inte bara vara så enkelt att bilden är arrangerad? Killen är ju helt fel ute där han har klaven också, detta stärker min tes om att bilden är fotograf-friande och inte tag i skarpt läge. Är man kvalitétssäkrad kan jag garantera dig att de bitarna tar man INTE med till klavning, hur skulle det se ut? :)
Ordet "garanterat" är starkt tilltaget. Men du har kanske en kunskap som är avgörande.
Jag baserar på Hemmingssons fullständiga ovilja att ens besvara frågor om vad föraren skulle göra om detta träd blivit kontrollstam.
Kvalitetssäkring med volymkalibrering skall göras på alla träd på de förutsättningar som stammen hade vid upparbetning. För att få total "rätt volym" även när maskinen mäter fel måste denna sorts träd kontrolleras.

Jag har i tråden argumenterat för att vid vanliga avverkningsuppdrag så skall inte sådana träd tas med och förstöra kalibrering.

Notera att nu skall Södra införa skördarmätning och då blir läget "finskt" där nästan allt skall mätas för så rätt volym som möjligt, även om de flesta mått sen på stam blir mer eller mindre fel.

Gör vilken tolkning du vill, men akta dig för att "hoppa i galen tunna".

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158523 Hoppa i galen tunna? :)

Vet bara att den maskinen inte är krönt och hoppas att verkligen att de inte använder den stammen som underlag, det som talar för att så är fallet är var han har klaven placerad. Dagens klavar föreslår inte den mätpunkten om föraren i fråga inte skulle känt till detta.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158532
Sludent skrev:Vet bara att den maskinen inte är krönt och hoppas att verkligen att de inte använder den stammen som underlag, det som talar för att så är fallet är var han har klaven placerad. Dagens klavar föreslår inte den mätpunkten om föraren i fråga inte skulle känt till detta.
Vad talar för att det är fel mätpunkt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#158537
Bertilsson skrev:Notera att nu skall Södra införa skördarmätning och då blir läget "finskt" där nästan allt skall mätas för så rätt volym som möjligt, även om de flesta mått sen på stam blir mer eller mindre fel.


Jo Bertilsson det är ju så att finska maskiner är helt fel kalibrerade!!! För inga finska sågverk bryr sig om hur stammarna apteras och hurudana stockar som levereras till sågen! Tror du verkligen att det är så!???
Bara för att skogsägaren inte får olika betalt för stockarna så betyder det ju inte att värdeapteringen inte används i maskinerna!! Prismatriser skickas hela tiden ut till maskinerna för att dom skall kunna styra apteringen enligt sågverkens behov, så därför skall även finska maskiner vara kalibrerade rätt.

Bara för att du en gång såg en finsk Ponsse som högg efter Gudrun som hade enligt dig "dålig mätning" så betyder det ju inte att alla har det. Skyll inte alla problem med mätning på maskinerna och tekniken, det största problemet är att det sitter inkompetent folk vid spakarna. Det finns ett par mycket enkla knep för att slippa inkompetent folk, ge dom sparken eller utbilda dom så dom gör rätt!!

Avatar Fallback

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158557
finskpinne skrev:Bara för att skogsägaren inte får olika betalt för stockarna så betyder det ju inte att värdeapteringen inte används i maskinerna!! Prismatriser skickas hela tiden ut till maskinerna för att dom skall kunna styra apteringen enligt sågverkens behov, så därför skall även finska maskiner vara kalibrerade rätt.
Det skickades ganska nyss två prisfiler till mig från finsk maskin där priserna inte var aktuella. Inte ens nivåerna var OK. Taktiska ändringar var gjorda i listan.

finskpinne skrev:Bara för att du en gång såg en finsk Ponsse som högg efter Gudrun som hade enligt dig "dålig mätning" så betyder det ju inte att alla har det. Skyll inte alla problem med mätning på maskinerna och tekniken, det största problemet är att det sitter inkompetent folk vid spakarna. Det finns ett par mycket enkla knep för att slippa inkompetent folk, ge dom sparken eller utbilda dom så dom gör rätt!!
I princip instämmer jag.

Men grundproblemet är fortfarande vilket värde användning av krokiga stammar och andra som ger felaktiga mått har vid kalibrering. Krökar ger överskattad diameter, som måste kompenseras med underskattning när stammen är rak och kan mätas riktigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158568
Bertilsson skrev:
Sludent skrev:Vet bara att den maskinen inte är krönt och hoppas att verkligen att de inte använder den stammen som underlag, det som talar för att så är fallet är var han har klaven placerad. Dagens klavar föreslår inte den mätpunkten om föraren i fråga inte skulle känt till detta.
Vad talar för att det är fel mätpunkt?


Aggregatet har inga mätpunkter, klaven föreslår inga mätpunkter under brösthöjd.

Användarvisningsbild

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#158615
Bertilsson skrev:Det skickades ganska nyss två prisfiler till mig från finsk maskin där priserna inte var aktuella. Inte ens nivåerna var OK. Taktiska ändringar var gjorda i listan.


Kan du förklara vad du menar med nivåerna och taktisk ändring?

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

skogare  
#158626 rör det här beröringsfri mätning eller är det bara tjat om massa stockar. Sågverk vill ha volym o inget annat dom vet ju inte ens vad dom har en prislista till

Avatar Fallback

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158637
Mäki skrev:Kan du förklara vad du menar med nivåerna och taktisk ändring?

Detta svar är ett undantag. Det som skickats till mig brukar jag inte förmedla i så stor omfattning att det leder mot "källan". Jag kommer i fortsättningen hellre att acceptera att bli uppfattad som osaklig än att lämna ut för tydliga uppgifter.
Normalt har jag exakta uppgifter som bakgrund i det jag skriver.

Priserna såg ex. ut så här:
Pris på 43 dm långt virke från 163 mm till 350 mm.
370 360 360 360 360 360 360 360 360 360 360

Av taktiska skäl är priset högst på 163 -179 mm i syfte att optimera timmerdelen precis före massavedens början. (Följden med denna listan blir att näst sista stock kortas för att få något högre värde på sista stock med den sista 10-an. Det gör även sista bit något längre för att maximera volymen i det högre priset.)

Vilken valuta det är vet jag inte. Det visste inte heller föraren, som svarade, "Varför inte priserna följer euro vet jag inte, kan det vara gamla mark?"
(Hur gammal är då prislistan?)

Vid min fråga hur industrin får de lönsammaste stocklängderna svarades: "Att sågen kanske hellre vill ha en 490 längd än en 550 är en annan sak, här hugger vi för skogsägaren!"

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158642
Sludent skrev:
Bertilsson skrev:
Sludent skrev:Vet bara att den maskinen inte är krönt och hoppas att verkligen att de inte använder den stammen som underlag, det som talar för att så är fallet är var han har klaven placerad. Dagens klavar föreslår inte den mätpunkten om föraren i fråga inte skulle känt till detta.
Vad talar för att det är fel mätpunkt?


Aggregatet har inga mätpunkter, klaven föreslår inga mätpunkter under brösthöjd.
Eftersom måttbandet är utlagt på stocken tyder det på kontrollmätning. Varför skulle föraren annars lagt ut måttbandet upp till toppändan bara för att ta en bild?

Mig veterligt börjar mätningen på den punkt där första mått fångas av aggregatets mätutrustning. Det finns aggregat som tar in mått redan några dm från rot.

Varför ljuger texten under bilden "Här utför Mikael Henningsson dagens klavning."?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#158701
Bertilsson skrev:Taktiska ändringar var gjorda i listan.


Ja om då ändringar i listan har gjorts så betyder det då att det finska systemet är dåligt?? Som jag ser det så är det väl igen skit vid spakarna som är felet!! Eller??

Bertilsson skrev:Vid min fråga hur industrin får de lönsammaste stocklängderna svarades: "Att sågen kanske hellre vill ha en 490 längd än en 550 är en annan sak, här hugger vi för skogsägaren!"


Det är väl klart att man hugger för skogsägaren, det är ju hans skog och den skall utnyttjas till max. Man försöker ju alltid skapa en så hög stockprocent som möjligt för att skogsägaren skall få bästa möjliga ersättning för virket. Men i den mån det går så följer man ju sågverkets önskemål, men jag kapar inte av en stock vid 43 om diametern tillåter mig att gå ända till 55 bara för att sågen vill ha mest 43:or utan jag försöker maximera stockprocenten. Men jag försöker ju självklart aptera så många 43:or som möjligt utan att stockprocenten sjunker och på det viset får ju sågverken sina önskade längder. På det viset är ju alla nöjda och glada, sågverket får sina önskade längder och skogsägaren får så mycket betalt som möjligt för sin stam eftersom hela stockdelen utnyttjas som timmer och inte hamnar i massatraven.

Bertilsson skrev:Vilken valuta det är vet jag inte. Det visste inte heller föraren, som svarade, "Varför inte priserna följer euro vet jag inte, kan det vara gamla mark?"
(Hur gammal är då prislistan?)


Jag kan bara kommentera hur det var på UPM när vi högg åt dom. Dom hade ingen riktig valuta på matriserna, utan det är bara värden som dom hittar på. Datorn försöker då att göra så många stockar som möjligt av den dimension som har högst värde. Varför skulle man behöva ha en riktig valuta på matrisen när det ändå inte betalas olika för stockarna?

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Knegarn  
#158706 En gång trodde jag att Bertilsson va smart alt. visste lite grann om avverkning och aptering! Tji fick ja :D

Användarvisningsbild

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#158707
Bertilsson skrev:Priserna såg ex. ut så här:
Pris på 43 dm långt virke från 163 mm till 350 mm.
370 360 360 360 360 360 360 360 360 360 360

Av taktiska skäl är priset högst på 163 -179 mm i syfte att optimera timmerdelen precis före massavedens början. (Följden med denna listan blir att näst sista stock kortas för att få något högre värde på sista stock med den sista 10-an. Det gör även sista bit något längre för att maximera volymen i det högre priset.)


Om sågverket verkligen måste få bara vissa längder så skall dom ju inte betala ett enda pris som här i Finland utan då ska dom ju betala högre pris för just dom längderna dom behöver och på det viset se till att det blir lönsamt för skogsägaren att aptera helt enligt deras önskemål och sedan lägga resten i massatraven. Då är ju folket på sågverket nöjda och glada.

MEN, hur är det då med skogsägaren?? Han står ju där med flera olika prislistor och funderar åt vilket bolag han ska sälja!! Det är ju näst intill omöjligt att jämföra prislistorna mellan dom olika bolagen i Sverige eftersom man inte med 100% säkerhet vet vilka stockar som kommer från den avverkning man tänker göra. Så det system som ni har i Sverige är jäkligt bra, för bolagen. Men den stackars skogsägaren blir lurad stup i kvarten. Och eftersom jag har den åsikten att bolagen inte behöver strykas medhårs utan jag står på skogsägarens sida så föredrar jag det finska systemet. Skogsägaren är ju i princip min arbetsgivare och på samma gång kund. Så därför strävar jag efter att få skogsägaren nöjd när jag avverkar åt honom.

För att bolaget vinner några cent(eller kronor) på att apteringen blir 100% enligt deras önskemål innebär det ju inte att skogsägaren får något av dessa cent. Nej den hamnar direkt i direktörernas fickor. Eller har du sett många fall där ett skogsbolag har gjort stora vinster och därför tänkt: "Fan va senaste kvartal gick bra, nu ska vi nog belöna skogsägarna med rejält höjda virkespriser!!" ?? Nej jag tror att såna meningar är sällsynta på styrelsemötena i dom stora bolagen. Men vad fan vet jag...

Ibland drar du Bertilsson så hårt åt skogsbolagen håll så man nästan börjar undra om du äger en massa aktier i något skogsbolag...

Användarvisningsbild

Re: 16 Beröringsfri diametermätning skördare

Knegarn  
#158708
finskpinne skrev:
Bertilsson skrev:Priserna såg ex. ut så här:
Pris på 43 dm långt virke från 163 mm till 350 mm.
370 360 360 360 360 360 360 360 360 360 360

Av taktiska skäl är priset högst på 163 -179 mm i syfte att optimera timmerdelen precis före massavedens början. (Följden med denna listan blir att näst sista stock kortas för att få något högre värde på sista stock med den sista 10-an. Det gör även sista bit något längre för att maximera volymen i det högre priset.)


Om sågverket verkligen måste få bara vissa längder så skall dom ju inte betala ett enda pris som här i Finland utan då ska dom ju betala högre pris för just dom längderna dom behöver och på det viset se till att det blir lönsamt för skogsägaren att aptera helt enligt deras önskemål och sedan lägga resten i massatraven. Då är ju folket på sågverket nöjda och glada.

MEN, hur är det då med skogsägaren?? Han står ju där med flera olika prislistor och funderar åt vilket bolag han ska sälja!! Det är ju näst intill omöjligt att jämföra prislistorna mellan dom olika bolagen i Sverige eftersom man inte med 100% säkerhet vet vilka stockar som kommer från den avverkning man tänker göra. Så det system som ni har i Sverige är jäkligt bra, för bolagen. Men den stackars skogsägaren blir lurad stup i kvarten. Och eftersom jag har den åsikten att bolagen inte behöver strykas medhårs utan jag står på skogsägarens sida så föredrar jag det finska systemet. Skogsägaren är ju i princip min arbetsgivare och på samma gång kund. Så därför strävar jag efter att få skogsägaren nöjd när jag avverkar åt honom.

För att bolaget vinner några cent(eller kronor) på att apteringen blir 100% enligt deras önskemål innebär det ju inte att skogsägaren får något av dessa cent. Nej den hamnar direkt i direktörernas fickor. Eller har du sett många fall där ett skogsbolag har gjort stora vinster och därför tänkt: "Fan va senaste kvartal gick bra, nu ska vi nog belöna skogsägarna med rejält höjda virkespriser!!" ?? Nej jag tror att såna meningar är sällsynta på styrelsemötena i dom stora bolagen. Men vad fan vet jag...

Ibland drar du Bertilsson så hårt åt skogsbolagen håll så man nästan börjar undra om du äger en massa aktier i något skogsbolag...

De e tro fan omöjligt att få bertilsson att förstå att allt timmer över minidia. är samma pris!!! jag har försökt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).