Inomgårdsmaskiner

Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

55 inlägg 39287 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158172 Jag har tröttnat på att dra halvt ihjäl mig på skrotet så nu ska det bli en ny motor.
Bild0352.jpg


Har dock problemet att motorn har dubbla axlar varav den till hjuldrivningen går åt andra hållet.
Lite funderande o letande i bråten här hemma tog vid o en växellåda modell Peerless 700 från en Stiga Garden tog plats på arbetsbänken.
Dessa lådor sitter i många äldre åkklippare o ska enligt tokiga amerikaner som kör tävling med åkklippare hålla för det mesta. Effekter på ca 50 hästar ska dom klara :shock: .
Inte för att jag behöver detta i slungan men det kan vara bra att veta om man springer på en dylik så ska man kanske lägga den på hyllan utifallatt. Kan ju va bra vid ett gokartbygge eller nåt annat.
Bild0357.jpg

Kontrollerade först att den snurrar åt rätt håll. Det blir alltså motor med en axel o dubbla remskivor.
Det kniviga blir utväxlingen. Växlar ner 4ggr med remmen mellan motor o låda. Kedja med ytterligare en nerväxling efter lådan på 4,25.
Med utväxlingen i lådan o mina hjul så blir drivhastigheten på slungan vid 4000 motorvarv 1,6 km/h på 1an o 5,7 km/h på 5an. Tror att det kan bli lagom. Det går inte att få plats med mer utväxling så jag hoppas det räcker.
En bild på hur det är tänkt att se ut
Bild0363.jpg


Ska fixa lite i svarven innan lådan monteras så jag kan linjera upp allt.
Fortsättning följer

Magnus M



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158176 En bild från andra hållet där man ser var växelreglaget sitter. Blir enkelt att koppla växelstången dit :smile:

Bild0364.jpg


Det enda som oroar mig lite är att jag måste göra en extension på remskivan på ingående axel i lådan som är ca 5cm lång. Men eftersom lådan påstås hålla för 50 hästar så borde det inte vara nåt problem.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#158205 mycket fint. nu slipper du byta gummihjulet efter några år :mrgreen: vad blir det för motor? dessa Hondakopior är riktigt bra. dom går bra lättstartade och Hondas reservdelar passar :mrgreen: http://www.blocket.se/ostergotland/Hori ... w=3&last=1

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#158207 såg att du har blivit Holderägare. grattis :mrgreen: på lärlingsplatsen så lagar jag dessa. förr förra veckan bytte jag drivmotor på en sån. tung j-vel var det :lol: . om du har frågor eller behöver något till snöslungan eller holdern. så skicka ett pm.

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#158216 Peerless-lådan sitter i min Gilson från 77. Min låda hade ett problem, splines i backdrevet var utslitna så den rappade över när jag skulle backa. Kan nog rekommendera att dela den och kolla innanmätet. Lätt att ta isär. Vid ihopsättning så skall man kolla att en liten klack på lagerbussninarna kommer rätt i ett urtag i sätet, annars klämmer det. Nyckel 3/8" rekommenderas, 10:an slinter.


blog/totte/sn%C3%B6slungefixning_b-1677.html
blog/totte/gilson-igen_b-824.html
blog/totte/v%C3%A4xell%C3%A5dan_b-737.html

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158219 Det blir nog en motor från Göranssons i Götene. Har bara en mil dit. 1300+moms för 6,5 hästar. 1800 plus moms för en med elstart.
Slungan hade bara 4hästar orginal så det ska nog räcka. Kanske drevar upp en liten aning när jag är i farten :smile: .

Gummihjulet var ganska dåligt såg jag när jag rev den men nu slipper jag ju det bekymret. :smile:

Min Holder är en äldre helmekanisk modell. A55 från -78. Jobbar för fullt med den just nu oxå. Har precis gjort en ny front till den bl.a.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#158224 jag jobbar mycket med 2.40 modellerna :mrgreen: den motorn blir nog bra :grin: är det en Hondakopia? vilket märke? har ochså renoverat min 700låda som satt på min stiga garden. den skrotades för att den var allmänt sliten och tecumsehmotorn på 6hp skickade vevstaken på semester till vänster stänkskärm...

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158270 http://www.e-pages.dk/maskinbladet/372/39

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#158287 Notera att rpm är angivet till 3000. I dina kalkyler ovan räknade du med 4000, så kanske dags att räkna om.

Gör du axelförlängningen på lådan som ett rör som du sätter utanpå axeln?

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#158297 tänkte ochså på det. du kan ju byta remskiva på motorn. finns att köpa på Jula och lite var stans :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158301 Ni ser allt :o . Nä jag såg det oxå men tror inte det gör nåt för drivningen. Jag var nästan rädd att det var för fort med 1.6 km/h som lägst. nu blir det typ 1,2 o det är nog nästan bättre. Jag måste bara kolla vad orginalmotorn varvar så det blir rätt fart på impeller/augern.
På högsta växeln blir det knappt 5 km/h o det är väl normal promenadtakt. Denna lådan är 5växlad så det finns några steg o välja på däremellan.

Ja det blir en hylsa på ingående axeln. Remspåret hamnar ca 6cm framför änden på axeln.
Funderar på om jag kanske behöver en lagring där??? Samvetet tjatar på mig att det ska vara så. Vad tror du?

Såg på din Gilson att det var en mellanaxel efter lådan. Tänkte göra så först men jag kan inte ha min låda så långt fram för då krockar det med hjulaxeln.

Magnus m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#158304 originalmotorn varvar mellan 3200 och 3600 varv/min

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158305 Tack för infon, då slapp jag leta. Då behöver jag nog titta efter en annan skiva även till slungdelen.

Jag har mer godis i garaget :smile: 2 st Wisconsin S8-D. Vet inte vad jag ska ha dom till men ska försöka få igång 1 av dom iallafall. Passar dock inte på slungan då dom är alldeles för stora.
Bild0350.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#158319 Tänkte nog på det där med stödlager också, tycker det känns lite oroligt, det blir rätt starka brytkrafter i bussningen för pinjongaxeln när det är så långt ut till skivan. Jaha din är femväxlad, det är ju bra, min har bara tre och det är lite för stort steg mellan 2:an och 3:an, är säkert bättre på den här då.

Det är väl också troligt att det är mindre utväxling genom lådan på min eftersom dom behövde mellanaxel, kommer nu inte alls ihåg vad min hade för förhållande. Och det ser ut som din remskiva är en bit större liksom drevet på hjulaxeln. Utgår från att att du har räknat rätt för övrigt.

Skillnaden i varv spelar nog ingen roll. Mer än 5 km/timme vill man ändå inte gå efter den.

Avatar Fallback

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

ord bind  
#158324 hej på er
ta isär lådan och kolla så att det inte är vatten i den och fyll på mera fett.
när du vänder lådan på sida vill fettet hamna på fel ställe.
montera även en smörjnippel mellan pinjonglagrerna ,mycket vanligt att
lådorna rasar pga dålig smörjning där ,det gäller även transaxlarna när belastningen
är hög.
lycka till med bygget.
ser bra ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).