Servicebyggnader

maskinhall

60 inlägg 59572 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

maskinhall

superdave  
#157709 tjenare, sitter här och har lite tråkigt så jag tänkte dela med mig av mitt projekt som är ett resultat av stormen i våras. Sammanlagt blev det 200 stock från 70cm i diameter till ganska klena stockar. alla stockar som jag tog ut sågade jag till 5"5 med märgen i mitten på mitt lilla sågverk, lennartsfors, mycket nöjd förövrigt, dess styrka är dess svaghet brukar jag säga eftersom man jobbar lågt men den är istället väldigt stabil.

från början var planen att sammanfoga hela rasket med tappar och dymlingar men det är ju tidskrävande och eftersom jag jobbar själv (själv är bäste dräng) så kände jag att det var viktigt för moralen att jag kände att bygget gick framåt så bmf-vinklar, spikbleck och ankarspik inhandlades.

måtten på hallen var initsialt på 4*8m, det växte raskt till 7*10m för att sedan när grävaren var där och täckte av växa ytterligare till 10*15+loft. under natten till dag två ökades måtten på ytterligare till 11,5* 14,4+loft(cirka).

jag hade planer på att ladda upp dom bilderna jag hade men dom är större än vad som tillåts, hur göra? för ni vill väl se vad som håller på att födas?



   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

zeetorg  
#157721 Jag småler lite igenkännande när jag läser om hur byggnaden växer efterhand. :smile:

Självklart vill vi se hur det går.
Eller för att citera Slurfi: "bilder" :lol:

Avatar Fallback

Re: maskinhall

Robertberg  
#157724 Trevligt!
Sätt än så höga portar som möjligt, annars är det ju slöseri med högt till tak.
Praktiskt med loft, där kan man få upp mycket skräp :)

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#157727 från början var det bara menat för traktorn så ett fack som var 4 meter brett räckte tyckte jag,

sen blev det två fack 3,5 meter breda vardera

sen blev det 3 fack, ett i mitten som skulle vara 4 meter brett och två på sidorna av det med bredden 3 meter

sist blev det 4,5 meter brett i mitten och 3,5 på sidorna, man vill ju ha plats å vingla lite på då porten ligger i mitten av en kurva och utrymme är aldrig en lyx man kan undvara som jag brukar säga

ingen som har pejl på hur man laddar upp bilder?

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#157730 höjden blir cirka 3,5 meter invändigt (iaf just nu får jag väl gardera mig med) lite lågt kan en del tycka men det fick bli så på just den här hallen, portarna går naturligtvis ända upp till taket

till loftet har jag tänkt att ha en rejäl trappa som ska kunna firas ner med ett spel av något slag, man måste ju kunna transportera sig lite ordentligt annars blir det ju inta att man tar sig för att använda utrymmet.

kanske att jag lämnar en öppning i golvet så att man kan få upp tunga as av olika slag via en plattform, jag får fila på nåt helt enkelt:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157734 Tryck på Ladda upp en Bilaga-knappen, sök upp bildfilen, voila.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#157739 men om bilderna är minst 4mb då? gränsen går vid 2 mb här på forum

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

Moskilaiset  
#157771 Har du bilderna i datorn? Använd ett fotoprogram, de brukar ha funktioner som man kan förminska bilderna i. Själv använder jag fotoredigeringsprogrammet IrfanView, det är gratis och kan laddas ner från deras hemsida eller från PC För Alla s hemsida.

Användarvisningsbild

Re: maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157785
superdave skrev:men om bilderna är minst 4mb då? gränsen går vid 2 mb här på forum

Finns flera men här är en site: http://www.picresize.com/

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#157793 jaha då ska vi se, det blev inte kronologisk ordning men det kanske är någon som har "medicin" mot det med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157795 Fint! Alltid kul med flera tak och utsprång, kommer att smälta fint in i miljön verkar det.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#157800 tack ska du ha, det blir vildmarkspanel på hallen men under takfoten tänkte jag ha nån form av plasttak som kommer fungera som ljusinsläpp. lika bra jag bifogar en bild på bostadshuset som står 30 meter ifrån

   TS
Användarvisningsbild

Re: maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157818 Jadu, du är på rätt spår, annat kan jag inte säga.
Lite avis blev jag nog, nåt in den stilen skulle jag bygga om jag var tvungen
att bygga nytt hus idag.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

zeetorg  
#158174 Trevliga byggen!

Jag blir lite nyfiken bara, varför det bara är "skottgluggar" till fönster på bostadshuset?

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#158179 det beror nog på att det är norrsidan, på södersidan så är det rejäla fönster från golv till tak i princip på hela väggen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).