Skogsmiljö och Trädlära

Grönt Kort,certifikat o övr.behörigheter

8 inlägg 13345 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grönt Kort,certifikat o övr.behörigheter

jan larsson  
#156852 jag skall nu till våren ta Grönt Kort Natur och kultur(skydd),tänkt för röjning o manuellhuggning (anmäld till kurs hos skogsstyrelsen.alternativ?)
jag undrar vad är då Grönt Kort Gallring, slutavverkning,guld,m.m. är det olika nivåer upp från en grundnivå eller har de en annan betydelse.
sannolikheten att man hamnar i en skotare emellanåt finns ju, o då hade jag räknat med att kursen Grönt Kort Natur och kultur skulle ha räckt, o manuellt är man ju i alla kategorier.

jag skulle vilja ha förklarat vilka olika sorts kort,behörigheter det finns då jag upptäckt att det finns flera olika o utsprida här på forumet med varierande förklaringar
(allt "bra att ha" som gäller från manuellarbeten till maskiner i skogen).
samlat på ett ställe o med förklaring till vad de betyder.


i skogsskolan på 80talet fanns inte tal om olika kort,behörigheter då fick vi betyg.

ämnesrubriken justerad.


Senast redigerad av jan larsson tis 24 jan 2012, 11:34, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grönt Kort o övr.behörigheter bra att ha

jan larsson  
#156994 här hittade jag nog en del svar själv,delvis citerade från en naturbruksskola.
men ändå inte svar på om det ingår samlat i kursen Grönt Kort Natur och kultur.

Grönt Kort för Föryngringsavverkning och för Gallring. Grönt Kort krävs idag av de flesta bolagen och är ett bevis på att du som förare har de ”gröna kunskaper” som behövs för att få köra maskin.

på samma sida hittade jag även dessa certifikat som man förmodligen borde ha.

ADR och Heta Arbeten. certifikat för ADR (transport av farligt gods) och Heta Arbeten (brandsläckning m.m.). farligt gods) och Heta Arbeten (brandsläckning m.m.)

någon som kan reda ut begreppen.
eller finns det mer.

o kanske vem eller vilka som utför utbildning,certifiering,kurslängd o kostnader.

tusan ju mer jag letar desto fler blir frågorna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grönt Kort o övr.behörigheter bra att ha

Kse  
#156998 Olika bolag/arbetsgivare ställer ju olika krav, för några år sedan fick jag ta div gröna kort men
på senare år har de varit "typ Grönt kort" eller "likvärdig med Grönt kort" utbildningar som krävts.
Om jag tar markberedning för Sveaskog som exempel så är det ju fortlöpande utbildning varje år som krävs. Missade ett utbildningstillfälle nu före jul då grabben skulle på operation och gör jag den inte till våren blir det ingen körning.
Svårt att säga vad som gäller över lag men har man en bra grund med tex Grönt kort så får man fixa resten eftersom.

Du lär få gå en helsikes massa utbildningar om du ska täcka alla eventuella framtida behov.

Avatar Fallback

Grönt Kort o övr.behörigheter bra att ha

jan larsson  
#157038 det var just en del uppdragsgivares önskan om certifikat grönt kort natur kultur o eget intresse som gjorde att jag anmälde mig till kursen hos skogsstyrelsen i vår.

det var när jag försökte ta reda på vad kursen ger som flera frågor än svar dök upp.

kursen bör väl täcka allt från plantering till avverkning o manuell till maskin. för natur o kulturvärdena är väll lika oavsett. o den manuelle som planerar o förbereder för maskinen bör väll även veta vad som gäller där.

vid sökning grönt kort så kommer det mängder av alternativ inom hur många områden som helst.

så min tanke var om det gick att samla de olika korten o certifikaten som gäller o berör skogen o med en enkel förklaring av vad de betyder.


inte tänker jag gå fler utbildningar än som krävs nu eller som är av eget intresse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grönt Kort,certifikat o övr.behörigheter

jan larsson  
#157870 här var det gott om ont om folk,
o ännu färre med kunskap om certifikat,kort o div.behörigheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grönt Kort,certifikat o övr.behörigheter

Valmet830.3  
#158077 Så här skriver ju skogsstyrelsen ang. Grönt kort utb.

Beskrivning: Utbildningen ger deltagarna grundläggande kunskaper i hänsyn till naturvärden och kulturvärden och ger behörighet enligt PEFCs och FCSs krav för maskin- och skogsvårdsentrepenörer samt övrig skogliga aktörer.
Utbildningen omfattar 4 dagar varav två dagar med naturvårshänsyn.En dag med kulutrhänsyn och en fjärde dag som främst består av praktiska och teoretiska prov. Den avslutande dagen med prov ligger vanligtvis någon vecka efter de inledande tre dagarna. Förnyelseutbildning ska ske vart femte år enligt kraven från ECSkog.
Utbildningen genomförs i samverkan med ECSKOG och godkända deltagare registreras i SYNs (Skogsbrukets Yrkesnämnd)databas.


Är ju ingen detaljerad info om innehållet, Men ganska tydligt vilken målgrupp man vänder sig till.

Användarvisningsbild

Re: Grönt Kort,certifikat o övr.behörigheter

Sedvall  
#178587 Sökte röjjobb hos skogsägarförening men dom krävde "grönt kort i röjning". Har inte hittat någon specifik utbildning för det, bara röjningsutbildningar och "grönt kort" och "grönt körkort". Någon som vet om det är vad som krävs av bolag och föreningar? Finns det ens "grönt kort i röjning"? Krävs det grönt kort för linjeröjning?

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort,certifikat o övr.behörigheter

jan larsson  
#181965 hej
idag kom kom mitt bevis om genomförd o godkänd utbildning (20120613) för grönt körkort.
samt att man även finns med i syn:s register över utfärdade utbildningsbevis.

det blev inte genom skogsstyrelsen. utan det blev genom uppdragsgivaren som som samlade ihop inköpare, maskin o manuella entreprenörer mm. från södra sverige för gemensam utbildning för att de som utför uppdrag skall vara certifierade för grönt kort o därmed även följa företagets policy att skogen sköts efter (pefc) fsc regler.
vad lärde man sig då.
det mesta var självklara o givna saker som att man skall vara aktsam om arters bevarande o vara uppmärksam på olika typer av kulturminnen för att inte skada eller förstöra dem.
en del om lagar o bestämmelser för att veta vad som gäller.
just denna utbildning med lagom praktisk o teoretisk del. som genomfördes tre dagar på skogsskola efter att man gjort hemstudier o fått godkänt på ett grundtest.
det kändes ganska lagom. fullärd blir man alldrig men en bra grund att utgå ifrån blev det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).