Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104927 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

macke  
#158035 Här är en till som kmmer att följa,kul!

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

skogshasse  
#158051
Ojje skrev:Lördagkväll, middagen avklarad, tanten och barnen kollar på tv´n .... vad göra????
Dax att besöka mitt projektbygge kanske .....

Fräser glidlager i teflon:

Bild



Försänker låsbultshålen med "granlundsverktyg":

Bild



Ett av glidlager monterat på "bommen":

Bild



Alla bakre lager monterade på bommen (agregatet ligger på sidan, stora lagren ska vara uppåt och neråt pga. belastningen):

Bild



Främre lagren på plats:

Bild


Bild



En ovärderlig hjälp i verkstan:

Bild



nästa steg på "bygget" är att klura ut främre kolvbulten som ska sitta i "bommen", den ska kunna passera främre glidlagren utan att trasa sönder dessa, anledningen att jag vill ha det så är för att kunna få så långt avstånd som möjligt mellan lagren i "utskjutet läge" och kunna undvika skrotning av balkarna om stocken skulle "Bända" åt något håll.

/ojje

hej ojje snygg maskinpark du verkar ha egen fräs inga dåliga grejor vi kan kanske få se dina maskiner vore intresant ha det så bra skogshasse

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#158192 "pillat lite" på mitt projekt idag och har tillverkat säten till kolvbulten i "bommen", nästa steg är att ta hål i bommen och svetsa in sätena ......

Börjar svarva ett av sätena till kolvbulten:

Bild



En bild på ett färdigt säte samt utmarkerat vart hålet i bommen ska vara:

Bild



/ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#158491 har lyckats sätta undan några timmar till mitt projekt även idag....

Började med att såga hål i bommen för kolvbultsäten:

Bild


Blev ganska fina hål .... älskar att ha en fräs till såna här jobb:

Bild



Därefter gjorde jag klar sätena till en komplett enhet med stöd som ska förhindra skjuvning av bulten:

Bild



Enhetssätet med kolven provmonterad visar hur det ska sitta inuti bommen:

Bild



Sätet svetsat på plats i bommen:

Bild



Började göra iordning kolvfästet till kroppen på stegmataren ... återigen är fräsen ett bra hjälpmedel:

Bild



"provmontage" på bakre fästet för att kunna få igång tankeverksamheten:

Bild



Och ungefär där tog det slut på ideér för ikväll och jag tog en promenad med hunden istället :???:

Hoppas att få "kroppen" komplett med allt monterat samt alla tappar klara innan helgen så jag kan börja klippa lite kartong och börja leka lite med knivgeometrin under helgen :grin:

/ojje "som ibland tycker det är kul med udda projekt"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#158610
/ojje "som ibland tycker det är kul med udda projekt"


Det är vi fler som tycker, det här är fantastiskt kul tycker jag i alla fall. Fint hantverk! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#158782 :| Inte för att detta har så mycket med tråden att göra, men jag kör en presentation över min "maskinverkstad" enligt förfrågan.

Första maskinen i "parken" var en Arboga pelarborr:

Bild



Nummer 2 var en Köping S8 med 1400 dubbavstånd:

Bild



Nummer 3 blev ett projektbygge:

Bild



4:e inköpet blev min kära Sajo 48 komplett med ett verktygsskåp:

Bild


Bild



Med alla dessa maskiner avsedda för skärande bearbetning uppstod behovet av en universialslip ganska omgående model Jungner 305:

Bild



Nånstans på vägen ärvde jag en kallsåg från min morfar av det udda märket E. Thorsin:

Bild



I ett hörn står även en pelarslip av okänt fabrikat, allt detta är inpackat i ett rum på ca30m² med ett avlastnings/mekbord i mitten av lokalen samt reservdels/lagerhyllor utefter väggarna där det funnits plats över :|

Mina maskiner är av klart äldre mått dock tillverkade under en tid då kvalité betydde något ......

/ojje "som inte hunnit med sitt projekt idag"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#158819 JISSES AMALIA! Vilken underbar uppsättning du har, en närmast komplett mekanisk verkstad. Avundsjuka är bara förnamnet på vad jag har inombords just nu! Men tack för att vi fick se det, det var riktigt roligt!

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#158851 Helt imponerande verkstadsutrustning, har du köpt in från någon före detta mekverkstad?
Har du lika rent och prydligt mellan fototillfällena?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#158927 Vad svarar jag på sånt ?????.
Min "verkstad" är ett beslut som jag tog för runt 15 år sen då jag tröttnade på att be kompisar om "småfix", "låna in mig" på verkstäder i området och ALLTID glömt nån detalj då jag är på lånad plats.
Därefter började mitt letande och annonserande efter maskiner som jag ville ha, det har tagit mig runt 10 år att bygga upp min "maskinpark" samt såhär iefterhand inte allt förmycket "slantar" då jag var beredd då tillfället dykt upp (tanken var att OM jag behöver ett verktyg eller en maskin så skulle den finnas på gården).
I samma veva köpte jag loss ett mindre matriallager i grannorten då en verkstad lades ner, så behöver jag någon form av "råmatrial" så finns det hemma :o
Idag är jag tacksam över mitt beslut då jag bara behöver gå 100m från hemmet och där finns allt jag behöver för att kunna laga/bygga det som är aktuellt just nu, dvs. jag har tjänat igen varenda krona i sparad tid ......
Dock det där med städning går definitivt att förbättra en hel del :oops:

/ojje "som är skapligt nöjd över sina investeringar"
Senast redigerad av Ojje ons 01 feb 2012, 21:00, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#158931 Man kommer långt med en klar strategi, gillar sättet att tänka. Det där med städning känner nog de flesta till, själv håller ja nu på med storsanering i garaget efter traktorbygget. Nå nu väntar vi med spänning på fortsatt kvistarbygge.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#158935 lyckades få ihop några projekttimmar ikväll också, bultar och bakre fästet klart.

Bilder från bulten i bommen :

Bild


Bild



Och bilder från bakre kolvfästet samt bulten:

Bild


Bild



Bakre fästen ska så småningom kläs in och göras tätt så jag slipper att vatten rinner in och bygger is mellan kropp och bom.
Målsättningen för veckan är nådd och jag ska försöka sätta undan några geometritimmar i helgen med kartong och sax :roll:


/ojje "som fortfarande tycker det är lite kul med udda projekt"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#158978 Snyggt jobb! Kartong och sax är ovärderligt för att få ordning på vinklarna.

Vad har du för svets förresten?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#159090 Svets/ar .... äldre maskiner även där, en mig 2XX nånting ampere köpt på nordiska fabrikslagret en gång för länge sen, en 180 amp. citotig tigsvets, en esab lhe 260 pinnsvets samt som avslutning en gassvets

/ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#159101 Hela arsenalen!

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Berg 33  
#159112 Mycket intresant att följa ditt bygge ojje, går själv och fuderar på ett liknade bygge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).