Motorsåg och handhållet

Ingen norrlands gran, men ändå...

66 inlägg 22861 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157930
Mange skrev:Jadu... Då hade du inte fällt fler träd än detta.
Då hade du stått där det ramla grejer. Hade jag gjort det hade jag inte skrivit detta.
Nu är ju inte detta löst skitprat utan fakta med vittnen.
Det var inget kul o stå där jag stod, men det var enda chansen o fälla.

vet ej om du svarar mig eller?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157940 Nej, jag upplyser om hur det såg ut så du har en chans att förstå, igen varför det inte går o skära runt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

Robertberg  
#157977 Knaggen har rätt i att det går att fälla träd med diameter mångt större än dubbla svärdslängden, Mange håller säkerligen med.

Men när Mange säger att det inte hade gått på ett säkert sätt med just detta trädet, väljer i alla fall jag att tro på det.

Avatar Fallback

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

Blivande snickare  
#157984 Hellre att Mange enligt vissa här fällde trädet med ett för stort svärd, än att han fått en 25 cm tjock kvist i skallen och kastat in handuken på studs. Eller hur? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

totte  
#158018 Vi är många som är väldigt glada för det :grin:

Avatar Fallback

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158026
Mange skrev:Nej, jag upplyser om hur det såg ut så du har en chans att förstå, igen varför det inte går o skära runt.

Allt går bara man vill det finns inga omöjliga träd bara bångstyriga jag fäller alm 5 dar i veckan både friska och tvär ruttna och man får en bra blik för dom svåra träden men det krävs yrkeserfarenhet till och då hjälper ingen motorsågs kurs vid någon konsult.

Användarvisningsbild

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158028 Då kan du kanske förklara hur du förhindrar de grenar som ramlade där jag skulle stått om jag skurit runt. Hade jag varit där hade jag fått dem rätt i skallen...
Hade jag börjat i mittel o bortre sidan hade halva gått o dragit ner mig o två ekar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158037 Eftersom du hade en traktor tillhjälp så hade jag nog bankat lite på trädet innan
då det verkar att finnas gott om utryme.
Själv så använder jag kast lina och rep på sådana som har lösa grenar så jag får bort dom lösa grenarna .

Användarvisningsbild

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158038 Hur vet du vilka som släpper?
Kastar du på varenda gren o testar?

Hur håller du kvar halvan du skurit av utan o få den över dig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158039 Hade jag inte haft långa svärd hade jag gjort som de andra som tittat på det...
Kört därifrån o rek. dem o plocka ner det uppifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158044
Mange skrev:Hur vet du vilka som släpper?
Kastar du på varenda gren o testar?

Hur håller du kvar halvan du skurit av utan o få den över dig?

Det ser man vilka som håller på att ramla av och det får man av yrkeserfarenhet
Genom att man analyserar trädet först innan man fäller det.

Avatar Fallback

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158046
Mange skrev:Hur vet du vilka som släpper?
Kastar du på varenda gren o testar?

Hur håller du kvar halvan du skurit av utan o få den över dig?

Efter som trädet ser ut som det gör så hade jag tagit den en bit upp men stege och kast lina och rep så jag hade tagit dom olika delarna på trädet bit för bit och det är ofta dom ser ut som dom gjorde på din första bild.
Tog ner några sådana för ett par veckor sedan men då fick jag använda 28 tum med instick i fällskäret och det var 3 stammar på 1 stubbe så dom tog jag 1 och 1 . och där använde jag bara kilar.

Användarvisningsbild

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158049 Jo, det går oftast.
Detta gick inte o ta en och en, fick ta båda samtidigt.

Jag kan inte urskilja vilka grenar som kan komma av dem som sitter där.
Sprickor, knäckta, fallna som hänger, sånt som syns kan jag se, men jag kunde inte se de som fäll av detta.

Att jag inte stod där de kom var för att jag ville ta båda på en gång så jag utnyttjade vikten o dra den som gick värst ut. Hade jag tagit den först hade det andra stått i vägen.
Hade jag tagit det andra först är risken stor detta hade knäckt stubben o då hade inte jag skrivit detta.

Detta var det säkrare sättet. Då fanns liten risk nåt kunde komma på mig.
En av de få gånger det är riktigt bra med långt svård o stor såg.
Tyckte det kunde vara värt o visa, inte ofta man får tillfälle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158108
Mange skrev:Jo, det går oftast.
Detta gick inte o ta en och en, fick ta båda samtidigt.

Jag kan inte urskilja vilka grenar som kan komma av dem som sitter där.
Sprickor, knäckta, fallna som hänger, sånt som syns kan jag se, men jag kunde inte se de som fäll av detta.

Att jag inte stod där de kom var för att jag ville ta båda på en gång så jag utnyttjade vikten o dra den som gick värst ut. Hade jag tagit den först hade det andra stått i vägen.
Hade jag tagit det andra först är risken stor detta hade knäckt stubben o då hade inte jag skrivit detta.

Detta var det säkrare sättet. Då fanns liten risk nåt kunde komma på mig.
En av de få gånger det är riktigt bra med långt svård o stor såg.
Tyckte det kunde vara värt o visa, inte ofta man får tillfälle.

Helt rätt att man skall alltid ta det för det säkra först.
Jag har haft några som kan likna vid en explosion när dom har gått och det på grund av av att halva trädet har varit ruttet/torrt och det får en att tänka på 1 och 2 gånger om vilka krafter det är .
Skall testa en ny grej i veckan och se om det faller väl ut så blir det lite lättare att styra ner bångstyriga almar.

Användarvisningsbild

Re: Ingen norrlands gran, men ändå...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158114 Det finns massor med fällningstekniker som användes förr här och idag i USA och andra ställen.

En av dessa heter "step cut" och jag hoppas någon gång ramla över ett lämpligt träd o testa det.

Höga, gärna tunna gångjärn är enklast för att få dem att hålla och med detta "step cut" elimineras gångjärnets funktion, men riktningen säkras ändå genom trädets vikt o rörelse i fallet.

Fick det visat för mig o det skulle kunna funka bra, men skulle vilja prova det några gånger först o se...

Detta var inget lämpligt objekt o testa grejer på...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).