Skördare

Ny slutavverkningsskördare

73 inlägg 30608 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157801 Vi kör med ett 480 som gått runt 11000 h som är krönt via vmf sen ett år. Ja tycker de är bra sv ett så gammalt agg att kunna vara bäst av alla skördare på vårt VO.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157810 Det lutar åt H480C, vårt 480 har varit väldigt driftsäkert.

Snackade med en kollega som har både en 931 och en 1270E och hans slutsats var att om man hade H480C på 931 så hade det varit en grym maskin. 931 är en mycket bättre basmaskin och H480C är ett mycket bättre aggregat än vad Komatsu kan leverera. Men nu säljer väl de inte en 931 utan aggregat?

Man skulle ju kunna tänka sig en 941 som basmaskin också:


:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

valmetmange  
#157815
Sludent skrev:Det lutar åt H480C, vårt 480 har varit väldigt driftsäkert.

Snackade med en kollega som har både en 931 och en 1270E och hans slutsats var att om man hade H480C på 931 så hade det varit en grym maskin. 931 är en mycket bättre basmaskin och H480C är ett mycket bättre aggregat än vad Komatsu kan leverera. Men nu säljer väl de inte en 931 utan aggregat?

Man skulle ju kunna tänka sig en 941 som basmaskin också:


:)

Ljusdals naturbruksgymnasiet bytte från 911.4 till 931.1 men dom köpte utan aggregat.Kör med 365 som satt på 911.4.Men de är klart dom hyr väl sina maskiner kanske.Värt att kollas upp låter som en bra ide kombinationen 931.1 H480c :smile: .941 känns aningen klumpig onödigt stor tycker dom flesta som haft 41:an byter till 31:an nu.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157836 en 931a med sp 561 eller waratah 414 kanske? sp går ju att få till en 911 så då borde man kunna få 931 oxå med det om man nu inte kör allt för grov skog

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157837 Finns de nått skäl till att tillverkarna inte vill sälja utan agg.?
De va ju rätt vanligt förr som jag förstått de.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157841 De vill väl mangla ut sina egna dåliga aggregat som inte skulle sälja annars.
Dock tror jag de tjänar på att låta kunden köra på alternativ. Ett problem som jag ser är när det strular och de olika tillverkarna skyller på varandra, som vanligt....

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157847 jo de ä klart men ja tänkte om de va nått annat de hängde på..

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157852 Har också tänkt tanken med ett 414 på en 911.5. Var iaf en som köpte med logmax och då bytte logmax in det nya 350:t och sålde det.
Jag vet inte köper man isf ett Waratah genom jd eller direkt av waratah?
Jd kanske inte är så sugna på att byta in ett valmet aggregat.

För nej det är så att dom säljer inte utan aggregat, konstigt tycker ajg med, borde vara bättre att få sålt en basmaskin iaf än att kunden kanske väljer ett annat märke.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

JonasSkogsarbetare  
#157867 Tanken på att du har 0,45 i medelstamm så ska du nog fundera på attt skaffa dej en 1270 med 480. billigare i inköp och går ju lika bra som 1470 enligt dom som jag könner har bytt från 1470 till 1270. Agg mässigt ska du ha 480. inget klenare för de frästar ju bra i grejjera. har du egen maskin trailer? (traktor å maskintrailer) Ponsses aggregat är inget vidare. Helt öppna i bröstet så mycke slangkopplingar kommer att gå. Egenerfarenhet av de.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157900 Nä, har tänkt om lite vad gäller aggregat, blir det JD så blir det 480. Minns inte riktigt prisskillnaden (någon här kanske vet) mot en 1470, men tror den med tanke på våra förhållanden inte är motiverbart.

Japp, flytt i princip alltid med trailern (traktordragen) så min nuvarande maskiner har knappt gått på väg.

Har lite dålig koll på Ponsses aggregat, dock är jag allergisk mot avbrott! Extra känsligt med tanke på att jag själv ska börja köra hela årsvolymen, då gäller det att det fungerar, annars blir det ingen tid åt familjen och skotaren har inget att göra... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

jmatsson  
#157923 Har inte kört nån 1470. Nu så tycker jag att en 1270E med 480 är bäst efter ha kollat runt lite.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Mahg  
#158296 Jag tycker Ponsses aggregat är lite dumt byggda då valsen i ryggen sitter en bra bit ifrån de bärande valsarna. Särskilt vid klena stammar kläms stammen mot plåten i aggregatryggen och det går tungt.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158318 Titta på en 590D, går billigt och Log maxet bara rullar. Har bytt 3 slang på aggregatet på 2500h.
Vet att det gnälls en del på dieselförbrukningen men vi ligger på 0,6 -0,7L /fub vid normal produktion, vilket jag anser ganska bra.
Har hört det ryktas att eco-log har förbättrat garantivillkoren /pumpar 6000h vet dock inte om det stämmer.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158336
mummelman skrev:Titta på en 590D, går billigt och Log maxet bara rullar.
En tråd som denna behandlar ofta någon faktor som är lagom för ett inlägg.
Det har inte saknats synpunkter på mätning så det är inte bortglömt men det verkar ändå som för lite nämnt. Skillnad mellan bra och dålig mätning kan lätt vara 10 kr/m3. Det är 500.000 kr för skogsägarna/år. D.v.s. långt mer än den sista vinst som eftersträvas i verksamheten p.g.a. ett taktiskt val på en faktor runt verksamheten.
Vissa LogMax är dåliga på mätning.
Om inte kvalitet nämns så blir det bortglömt tills ingen vågar erkänna, att det har vi struntat i sen länge. Då har några blivit förrådda i branschen.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158375 Bertilsson: de måste vara jobbigt att leva när alla är ute efter att luras och bedragas. Har läst annat du har skrivit och du har onekligen en röd tråd genom dina inlägg. Ryck upp dig och bli lite glad istället:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).