Traktorn i skogen

Timmerkälke efter traktorn

8 inlägg 7096 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerkälke efter traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157287 Fick syn på timmerkälkar på blocket, en banke på medar att dra efter traktorn. Är det någon som använt den sorten, när är de bra, när är de dåliga?

En skogsboggie slår dessa på alla punkter?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Timmerkälke efter traktorn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157290 Vi körde med kälke ett par vintrar efter Boxern i gallring,vet ej fabrikat men det var en riktig traktorkälke.
På den använde vi en lastram till 3m veden,som tog ca 3 löskubik mellan stakarna,mycket smidigare än boggin som tar ca 4 löskubik.
Har även använt en lånad gallringspelle i trång första gallring med Boxern,bara att köra in och vända, sänka ner och lasta på vägen ut.

Avatar Fallback

Re: Timmerkälke efter traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157299 Ah, när det är trång och jävlig kan det såklart vara en bra idé med gallringspelle eller liknande. Funkar det på barmark, eller är det bara snötäckt fölre som gäller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerkälke efter traktorn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157315 Timmerkälke av enkel modell har testats vid vedkörning i en gallring och över en blöt myr.
Vi körde väl ut kanske 40 kubik björk med en 2wd jordbrukare plus nämnda kälke och det
gick mkt elegant, lättlastat tv lågbyggd konstruktion och lättmanövrerat i skogen.
Vi hade preparerat myren så den höll mkt väl för körningen tv tjälen.
Jag skulle gärna köpa en liknande kälke om det bjöds ut nån i trakten.

Användarvisningsbild

Re: Timmerkälke efter traktorn

rokon  
#157320 Jag köpte ett par timmerdoningar av trä avsedda för häst i mycket bra skick, en ägare och endast använd en vinter, rejält smide. Drog dem med en BM-400 och hade ett hyfsat specialdrag som funkade om det ej var alltför brant utför. När jag kompleterade med starkran blev det ju rena moderniteterna! Jag använde bägge kälkarna, tyckte det gick bäst. Det var underbart att se deras väl genomtänkta konstruktion och följsamhet mot underlag. I och för sig har jag varit med några gånger med häst oxå, men då följde jag med den genaration som nu är begraven. Funkar bra bara det är lite frostnypet och gärna några centimeter snö mot nötning av smidet.

Avatar Fallback

Re: Timmerkälke efter traktorn

j-eg63  
#157338 Använda kälke på snö fungerar utmärkt

Avatar Fallback

Re: Timmerkälke efter traktorn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157376
Mangan skrev:Ah, när det är trång och jävlig kan det såklart vara en bra idé med gallringspelle eller liknande. Funkar det på barmark, eller är det bara snötäckt fölre som gäller?


Det var rejäl svällis i ett dike som vi körde på med pellen,barmark har jag inte en aning om varken med pellen eller kälken.

Avatar Fallback

Re: Timmerkälke efter traktorn

ulfgustav  
#157426 Hej
Kälke fungerar mycket bra. Tidigare så fanns det tillverkare av skogsvagnar som var så konstruerade att man bytte hjulboggien mot medar. Vintertid så går det så mycket lättare i snön med medar jämfört med hjulboggie

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).