Skördare

Ny slutavverkningsskördare

73 inlägg 30610 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

finskpinne  
#157306 Jag skulle kunna tänka mig en Ergo med C4 kranen. Men något ponsse aggregat skulle jag inte hänga i kranspetsen frivilligt iaf. Ponsses aggregat drar allt för mycket soppa och någon dröm att serva är dom inte heller. 😡 Där jag bor så har reservdelsförsäljningen fungerat bra, har en timmes bilresa till servicestället och det som inte finns där i lager skickar dom med posten som kommer kl.8.30 nästa morgon. Ponsses grundmaskiner har jag fått ett bra intryck av, dom är relativt driftsäkra. Det är aggregaten och elektroniken som stjälper ponsses verksamhet.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157312 JD maskinerna upplever jag som oerhört bränslesnåla och H480 ska ju vara väldigt optimerat, var skillnad mot gamla 758, dock läste jag att de gått ner på dimensionen på adaptrarna till matarhjulen, tror det var "novis" som skrev om det i en annan tråd. Borde ju påverka både prestanda och bränsleåtgång.

Servicevänligt vet jag dock inte om aggregatet är, men jag upplever det som väldigt driftsäkert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157361 Ume: den funkar kanon. Stark och lång , precis de man vill ha! Lyfter 1700 kg på 11,3 m och strular väldigt lite...

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Knegarn  
#157381 Jag måste bara inflika att finskpinne nog aldrig skruvat nått valmet aggregat :D ponsse h60 är en dröm att skruva jämfört med valmets skopor!!!! ponsse opti är oerhört bra och lättanvänt jämfört med maxi! och nu ska ni tänka på att jag var den rödaste av röda för mindre änn ett år sen!!!! ja kan ju bara påpeka att valmeten ofta står nuförtiden och den har 3000 timmar, när jag hellre tar beavern med 16000 timmar

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157390 580 är ju alternativ motför 590n. Funkar även fint att gallra med...

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Cruiser_no1  
#157408 Ecologen är ju rätt törstig i jämförelse mot JDn, den 590 jag körde innan var visserligen utrustad med LM7000 men där kom man ju aldrig under 20 liter/h. Medans 12an ligger på 13,5 i snitt (maskinens livslängd)

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157507 Hade ut en intrsruktör i höstas för att lära oss köra effektivare och bränslesnålare, då blev det tal om storlek på skördare. Han jobbade åt ett företag som hade en 1270e med 414 dom kör enbart slutavverkning med ett årsmedel runt 0.30, dom hade haft tillfället att köra en 1470 parallelt med 1270n under ca en månad.
Slutsatsen blev iaf att dom var effektivare med 1270n, den grövsta posten dom körde hade hållit 0,60 men även där hade 1270 varit vassare och dessutom tagit mindre bränsle.

Ändå matade 1470n med 480 nånting kring 6 m/s och 414 på 1270n runt 4,5.
Man ska nog inte alltid stirra sig blind på matningshastigheten det är jämnheten som avgör...

Det dom hävdade hade varit avgörande till 1270ns fördel var att tiden från att du släpper toppen tills du fäller nästa träd var kortare pga ett lite mindre, lättare aggregat.

Hade båda maskinerna haft 480 hade 1470n haft denna fördel.

Nå det här behöver ju inte betyda att det är rätt för alla, men ville bara dela med mig av ett test jag tyckte var rätt intressant. Annars är det ju lätt att tro att störst är bäst i slutavv.
Han sa att anledningen att välja 1470, 941 osv är om man har dålig terräng, mycket snö, brant osv.

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

johaniskogen  
#157521 valmet verkar bli piskade från många, håll, det lyser väldigt skarpt när det står en 901tx med 1500timmar hos johndeere till salu.....

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Mäki  
#157524
Valmet 890 skrev:Annars är det ju lätt att tro att störst är bäst i slutavv.


Men hur bra mäter ett litet aggregat stora stammar gentemot ett stort aggregat?
Vi som kör med skördar mätning behöver ju mäta exakt och om du har ett litet aggregat så är det ju mycket svårare att mäta in ett stort träd.
Du kan ju alltid fälla ett träd oavsett aggregat men att kvista och mäta ett stort träd så är inte lätt med ett för litet aggregat.

Det är ju en ekonomisk aspekt i att mäta korrekt också för om du
inte gör det så är du utan arbete.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157526 angående stor eller liten maskin. Vi jämförde våra timberlink-filer (1470d med 11000 timmar) med en 1000 timmar gammal 1270e på JD's träff utanför alvesta. Döm till vår förvåning att våran maskin låg lika eller bättre på allt. Jag tycker det utvecklas alldeles för lite, jämför en 15 år gammal skogmaskin med en ny, skillnaden är oroväckande liten.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157532 En grön som kämpar på :smile:
Jag kvistade alla grova åt honom man ska vara snäll mot entrprenören :mrgreen:
Maskinen är en 1270, aggregat vet jag inte.
Medelstam 0,95 södra östergötlnad
skogsbilder/image_page.php?album_id=2&image_id=2283&sk=t&sd=d&st=0

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157557 Såg rätt bulig ut den maskinen.

Skapligt grov skog, sådan har vi inte på vårt område. :)

Aggregatet är 758, föregångaren till H480.

Pratat med lite olika säljare idag, demomaskiner verkar inte finnas att frambringa hos de flesta. De enda som förslog utan fråga är Ponsse då det kommer de ha pluspoäng för. Kommer inte handla något nytt märke utan att få provköra någon i verkliga livet på egen avverkning på egen hand. Här ligger ju JD bra till eftersom jag kan deras maskiner så pass väl.

Återkommer med mer funderingar på vad som diskuterats tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157560
johaniskogen skrev:valmet verkar bli piskade från många, håll, det lyser väldigt skarpt när det står en 901tx med 1500timmar hos johndeere till salu.....


Nä, den står inte alls hos JD. Det vet jag med stor säkerhet..

Å den passar ju såklart inte så värst till SAV, men nog går den fint i gallring..

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157591
jmatsson skrev:En 1470 och 480 är väl det bästa valet i enbart slutavverkning. :grin:
Vilken erfarenhet har ni av hur väl aggregatet 480 håller upp stammen för god diametermätning?

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157595 Jag kör med ett 414, dock på en 1170e,kör allt från rotgrov fjällskog till gallring. stirrade oxå mig blind på matningshastigheten från början men har insett att det är inte det som är avgörande det är jämnan :) dock en sak som kan vara störade när det är riktigt rotgrovt är att bakknivarna har svårt att hålla kvar stammen, dom är för korta helt enkelt! där är nog 480 bättre, men det är som sagt när det är riktigt grovt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).