Skördare

Ny slutavverkningsskördare

73 inlägg 30602 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157137 Börjar bli dags att planera för maskinbyte, åldern börjar komma ifatt och idén att kröna den nuvarande maskinen blir mindre då byte med tiden ändå blir oundviklig.

Idag har jag en John Deere 1470D Eco3 från 07, har gått dryga 10.000 timmar i skrivande stund, fungerar bra, kan inte klaga på driftsäkerheten, visst fel blir det, men så länge man kan har flera dagar i sträck utan problem så är man tacksam. Just nu går maskinen 3 skift så det blir ju en del timmar. Dock är planen att jag ska börja köra den helt själv igen pga, högre ekonomisk avkastning samt ett bättre liv privat.

Så nu till den vad som ska ersätta den gamla trotjänaren? Vi kör uteslutande slutavverkning, medelstam runt 0,45 och avverkningar på ca 600 m3fub i snitt skulle jag tippa, även om vi haft en del större på upp emot 10000 fub.

Tanken är att gå ner en storlek, för att får en smidigare och rappare maskin (enligt kollegor så upplever det t ex. 1270E som en effektivare maskin i den skog vi har mot deras 1470E).

Just nu sneglar jag mot en 1270E med H414 eller en Komatsu 931.1, vet ej dock vilket aggregat ännu.

Det som talar för JD är att man känner organisationen bakom samt att jag har en JD skotare (1710D ALS) och i princip alltid kört TJ och JD med ett mkt otäckt hopp mot det blåa hållet som inte gav någon mersmak så det märket kan vi räkna bort trots att jag bara har 4 mil till fabriken.

Komatsus maskiner verkar mycket trevliga, dock är jag rädd för serviceorganistationen och reservdelshållningen (Emmaboda). Har hört från olika håll att det fungerar som en postorderföretag och att få hjälp är i princip omöjligt, trots i princip ny maskin. Det låter ju inte så förtroendeingivande.

Andra alternativ att ta i beaktande, något att tänka på, är det rätt väg att gå mot mindre maskin?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157143 Kör man enbart slutavverkning så tror jag att det är de största som gäller. Tror man tappar i längden på att gå ner i storlek. Ett 414 tror jag får ett hårt liv i så pass grov skog,bättre satsa på en 1470 och 480 som bara går och går!
Körde över 14 000 timmar med 758 med ungefär samma medelstam som ni gick lika bra på slutet som när de var nytt!

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Mäki  
#157145 Håller med Engstrand jag skulle inte byta ner mig till mindre om man kör uteslutande slutavverkning.
Det går alltid att hugga ett klent träd med stort aggregat men det är värre att bearbeta ett stort träd med litet aggregat.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

jmatsson  
#157150 En 1470 och 480 är väl det bästa valet i enbart slutavverkning. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Cruiser_no1  
#157186 Ja våran 1270e med 480 går kanon i den skogen vi kör, och vi har allt från lövgallringar till slutavv av rena gran bestånd, med uppåt en 0.8 i medelstam. Jag tror det är overkill med en 1470. Jag menar den kostar ju en 300-400 tusen mer och det ska ju betala sig med ju! 931 tycker jag kranen är svag på jämfört med 1270in! Och sen tycker jag inte det är nåt vidare klipp i deras aggregat!

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Knegarn  
#157194 komatsus reservdelar skenar värre än pastorns våldtagna märr, så de skulle jag skippa. jag antar att en ponsse ergo 8wd med c44 kran och h7 är otänkbart?

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

dexter  
#157200 Måste ställa mig bakom knegarn när de kommer till förslaget om ponsse. Ergon knattar på väldigt bra och klarar grovskog utan att sucka!

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157239 Anser att 1470E inte ger mig så mycket mer för den extra prishöjningen då vi har har förhållandevis snäll terräng. Kranen är ju inte mycket starkare heller, annars hade det varit på pluskontot, nu likställer jag dem i princip.
Det som jag ser som fördel med 1270E är att det går att gallra också, även om det kommer ske i ringa omfattning. H480C är absolut med i tankarna, men jag kan tänka mig att H414 är lite rappare och enligt olika källor (både på JD och utanför).

Precis det som skrämmer mig med Komatsu är service och håller priserna på reservdelar dessutom på att skena så är det kanske inget alternativ. JDs priser är ju dyra också, men upplever ingen drastisk uppgång på priserna de senaste åren.

Ponsse, jo, det kan vara intressant, har haft en Ponsse-skotare som jag dock hade lite att önska på vad gäller driftsäkerheten, har det blivit bättre på de senaste åren? Det som ligger i fatet för Ponsse är service och reservdelshållningen, lika så för Eco-log.

Det starkaste korten för service och reservdelar på mitt område är tveklöst JD och Rottne, där JD (med egen verkstad) förvånar mig varje gång med att ha delar hemma på hyllan, trotts att lagret är på typ 40 kvadrat. Deras varukorg samt duktig personal är viktig för att detta ska funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Torparn79  
#157241 hmm, jag har inget att tillföra angående maskinerna, men jag får liksom för mig att du redan har bestämt dig.. ;-)

men en nyfiken fråga, vad gjorde att du väljer bort de blåa..??

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

novis??  
#157245
Sludent skrev:Anser att 1470E inte ger mig så mycket mer för den extra prishöjningen då vi har har förhållandevis snäll terräng. Kranen är ju inte mycket starkare heller, annars hade det varit på pluskontot, nu likställer jag dem i princip.
Det som jag ser som fördel med 1270E är att det går att gallra också, även om det kommer ske i ringa omfattning. H480C är absolut med i tankarna, men jag kan tänka mig att H414 är lite rappare och enligt olika källor (både på JD och utanför).

Precis det som skrämmer mig med Komatsu är service och håller priserna på reservdelar dessutom på att skena så är det kanske inget alternativ. JDs priser är ju dyra också, men upplever ingen drastisk uppgång på priserna de senaste åren.

Ponsse, jo, det kan vara intressant, har haft en Ponsse-skotare som jag dock hade lite att önska på vad gäller driftsäkerheten, har det blivit bättre på de senaste åren? Det som ligger i fatet för Ponsse är service och reservdelshållningen, lika så för Eco-log.

Det starkaste korten för service och reservdelar på mitt område är tveklöst JD och Rottne, där JD (med egen verkstad) förvånar mig varje gång med att ha delar hemma på hyllan, trotts att lagret är på typ 40 kvadrat. Deras varukorg samt duktig personal är viktig för att detta ska funka.

414 är absolut ej rappare men lättare480c matar ca1.5m mer på sammavarv

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157248 Klart jag bestämt mig, nejdå, skulle gärna prova en demo av både Ponssen med specen ovan, samt Eco-Log 590 samt 931.1:an då. Sedan är man ju van vid JD, och vet att de fungerar. Man har ju kollegor i närheten som kör andra märken och det verkar ju finnas lite bekymmer. Skulle dock gilla att ha kran brevid, i fart fall testa några dagar för att verkligen se skillnaden, har ju kört grävmaskin några tusen timmar så man vet ju hur bra man ser. :)

Något märke som växt sig start härikring är Eco-log, men känns som att 590:n är lite väl stor.

Rottne? Hade en ny h-20 - 06 Behöll den 6 månader innan jag fick nog, var rappel på rappel, bara fel och skit hela tiden, min 1470 går bättre efter 10.000 timmar än vad H-20 gjorde efter 1.000 timmar. Så det har gett mig avsmak, sedan tror jag inte de blå har någon chans vad gäller produktion mot en grön, röd eller gul. Upplevde den inte rapp någonstans, möjligt att H-14 är bättre.

Ja, H480C med de mindre motorerna, helt klart, tyvärr har jag de stora idag, var det som säljaren offererade och inget man tänkte på då, var väl mer viktigt att bli av med den blåa.

Hyrde en maskin från JD med de mindre motorerna för något år sedan och den var riktigt rapp i matningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157253
Cruiser_no1 skrev:Ja våran 1270e med 480 går kanon i den skogen vi kör, och vi har allt från lövgallringar till slutavv av rena gran bestånd, med uppåt en 0.8 i medelstam. Jag tror det är overkill med en 1470. Jag menar den kostar ju en 300-400 tusen mer och det ska ju betala sig med ju! 931 tycker jag kranen är svag på jämfört med 1270in! Och sen tycker jag inte det är nåt vidare klipp i deras aggregat!

Aggregaten på valmet är inte så rappa, det kan jag hålla med om, men 931:ans kran är inte svagare än 1270e:ns. Kör 931 dagligen och 1270e då och då och 480c är lätt skarpare än 365 men kranen tycker jag inte har några fördelar direkt mot valmet. Konstig geometri med ett väldigt lång bom tycker jag. Stabiliteten upplever jag som mycket bättre i en valmet mot jd. Men driftsäkerheten är nog bättre i en grön skulle jag tro. Mer småfel på den röde. Summa: man skulle blanda och ta det bästa från varje då skulle man få en sjujäkla maskin. Kan nog bli svårt dock :)

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157274 Jag kör 1470d med loglift280 idag.
Har provkört både 1470e & 1270e, inte impad av nån av dom men 1270:in måste ja säga va löjligt svag i kranen enligt mig. Hade bara ponsse haft snurrhytt så hade ja sneglat åt både björnen och ergon...
Vi är i samma sits som du och "måste" snart också byta.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157277 Du menar kranen på 1270E, snackar vi 210-kranen på 1270D så håller jag verkligen med, den var grymt klen, men den nya är ju bra mycket starkare än den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157283 hur har 280 kranen funkat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).