Motorsåg och handhållet

Erfarenheter av Multiklingan?

14 inlägg 5931 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av Multiklingan?

Scarabeman  
#153791 Någon som har erfarenheter av multiklingan och kan dela med sig av dem?
http://www.garage24.se/web/SkogOchTradgard/Reservdelar___Tillbehor/Klippdelar/Klingor/Metall/MULTIKLINGAN_240_20_MM_%28240mm_x_20mm_x_3mm%29-292862.aspx
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F6wI5K2Auds[/youtube]
Har ett par kilometer skogsbilväg som jag brukar röja efter dikeskanterna. Har kört mest med grövsta trimmersnöre som funkar bra när det är gräs men är det mer grövre sly så funkar det sämre, nöts mycket dessutom.
Det verkar ju som multiklingan är hyfsat bra på både gräs och sly. Man får ju mindre diameter i gräset att slå med men lär ju fungera betydligt bättre på sly.
Är den känslig för stenkörning och besvärlig att slipa?
På filmen ser det ju ut som att det sitter en "upphöjning" under klingan för att man inte ska gå ner i marken så lätt är det något som följer med klingan?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153795 "Upphöjningen" som även kallas stödkopp följer normalt med sågen.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

wiktor  
#153809 kör med 2.5mm plastad stålvajer istållet i ett vanligt trimmerhuvud det funkar bra i både gräs och sly

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

axwell  
#153843 Kör med 3-tandad klinga av solid typ, inte den av tunnplåt som varuhusen säljer.
Något mindre diameter än multiklingan, förstår inte vad som skall imponera.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153847 Det enda jag har hört att klingan är väldigt mjuk & tål stryk betydligt sämre än tex. oregon stihl husqvarna

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

lodjuret  
#153884 har inte testat så många multiklingor, tycker vanlig sågklinga samt slyklinga (tretandad) räcker till det jag använder min 480 till.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153888 Jag har kört både en tretandad http://www.nimaab.se/se/art/gras-och-sl ... 0-25mm.php och en fyrtandad klinga http://www.nimaab.se/se/art/gras-och-sl ... 0-25mm.php Om man kör i sly tycker jag att den 4-tandade är bäst, mindre ryck i sågen och slyet kapas snabbare. Om man har mest gräs är den 3-tandade dock bäst.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

Scarabeman  
#154225 Roligt med lite svar.
Plastad stålwire lät ju intressant, funkar det i vanligt trimmerhuvud som jag har nu som man lindar upp snöret/wiren på flera varv? Fransar den upp sig snabbt längst ut?
Kan kanske vara värt att prova på det trimmerhuvudet som är mest slitet.
Har en 4-tandad klinga också men tycker den fungerar sämre i gräs som sagt.
Funkar en 3-tandad 300mm klinga på alla röjsågar? Har 2st Husqvarna 244rx och då ligger ju övriga klingor väldigt nära kastskyddet iaf.
Har då ingen stödkopp till mina sågar men de är ju rätt gamla också. Går det att köpa sån i efterhand? kändes som ett bra sätt att minska risken att köra ner i backen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

skogshasse  
#154237 jag har hört att det finns två stycken dödsolycker i usa där dom har använt stålwire på röjsåg för det har lossnat små bitar av wiren som farit in i kroppen via benen är det någon som vet om det finns någon sanning i det

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

Phantom  
#154302 Kastskyddet kan du byta ut på sågen. Och stödkoppen finns att köpa också.
En 3-tandad klinga funkar på de flesta röjsågar, men det bör finnas gott om kraft och ork i sågen när den används.
Jag tycker iaf att den 3-tandade klingan funkar bättre i gräs än en 4-tandad.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

karlastrid007  
#154334 varför dör man av att få en liten tagg i benet? låter inte troligt.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

skeppet  
#156864 Hej.jag tycker du ska prova klingan, helt suverän om man anvander den till det den är till för, från gräs till 40mm sly :grin:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

skeppet  
#156866
skogshasse skrev:jag har hört att det finns två stycken dödsolycker i usa där dom har använt stålwire på röjsåg för det har lossnat små bitar av wiren som farit in i kroppen via benen är det någon som vet om det finns någon sanning i det


vet ej men den med kättnig blir nu förbjuden i Norge

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Multiklingan?

skogshasse  
#156954
karlastrid007 skrev:varför dör man av att få en liten tagg i benet? låter inte troligt.

hej på er alla det jag har hört är att det kan lossna en så liten bit att den far in i kroppen och far runt i kärlen och till slut är den i hjärtat och dessutom så syns den inte på röntgen mon om det är sant vet jag inte men om det är någon som kan undersöka om det är sant så vore det bara bra dödsolyckerna ska ha inträffat i usa

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).