Uppvärmning

Värmekanon

8 inlägg 9713 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värmekanon

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15684 Har hittat denna värmekanon på blocket http://www.blocket.se/vi/14702942.htm?ca=2_s

Den behöver enligt importören ingen skorsten utan den ska förbränna till 100%. Endast vid start så kan det komma en puff stor som en tennisboll, detta för att värmaren ska justera in sig.

Sen så är mätningar gjorda och på 2 minuter så är det 97% förbränning och dom 3%´en kommer vi uppstarten.

Tycker detta låter suveränt till mitt garage att man inte behöver nån skorsten men är ändå lite tveksam.......

är det nån som har erfarenhet av dessa?



   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15686 Begränsad erfarenhet av själva kanonen/märket, men däremot vet jag att de används flitigt som "tillfälliga värmekällor" inomhus av större industrier.
Tror inte att de fick använda dem om det fanns risk att personalen kom till skada av ev avgaser.

Användarvisningsbild
masterchief  
#15687 Sedan är det viktigt med ventilation med brinnande värmekällor så man inte drabbas av syrebrist, eller kolixidförgiftning.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15690 Exakt.

Den där konsumerar nog en hel del syre så det gäller ju att ha ordentligt med till och frånluftsventilation.
Speciellt i små/begränsade utrymmen.

Avatar Fallback
XPG  
#15907 Helt rätt viktigt med friskluft, men annars är det faktiskt en
rätt "kanon" :D grej! En bekant har en men av annat fabrikat
men helt problem fritt hittills vad jag hört "denna vinter alltså"

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16108 Hörde en gång för längesedan att en gasolkamin i en husvagn förbrukade syret ur 16 kubikmeter luft/timma. Förmodligen handlade det om att kaminen, vid full effekt, behövde en genomströmning av 16 m3 luft för att brinna bra, vilket inte är riktigt samma sak.

Låter mycket, men med tanke på att en villa behöver en ventilation på minst 50 liter luft/sekund för att hålla fönstren rena från kondens, så kanske det inte är så mycket.

Men som sagt, god ventilation rekomenderas!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16134 Det är många som slutat sina dagar i husvagnar/fiske-arkar osv, tack vare otillräcklig ventilation.

Precis som du skriver Ernst, så hade bla de äldre husvagnarna med sk "punktvärmare" rätt stora ventilationsöppningar för till och frånluft.
Säkert för att värmaren i allra högsta grad bidrog till att konsumera en hel del syre.
Idag tar ju de flesta vagnar förbränningsluften utifrån till gasolpannan.

Lite OT, men,,,

I mitt 4/6 Norrlandsvagn (manskapsvagn), suger pannan luft från en takventil genom en 90 mm stålslang och trots att konsumerar 0 %
syre (innifrån vagnet), så sitter det inte mindre än 5 (6) st till/frånlufts ventiler som sköter om ventilationen för -
gasolköket/kyl/matvärmeskåpet och naturligtvis även för de som ska vistas i vagnet.
Den 6é är en PAX fläkt och den bidrar ju iofs oxå att skicka in/dra ut luft när man kör den.
Är ändå rätt "skraj" för det här med gasol, så jag har bytt ut varenda slangstump-klammer, mm, samt läcktestat och provtryckt hela
systemet trots att vagnet ändå är relativt nytt.

Sist uppå så har jag investerat i en billig "livförsäkring" för 800:-,,,

En gasolvarnare.

Ett tips,,,,

Såg att de just nu har en "drive" på gasolvarnare i katalogen "Husvagns Svensson" för 379:-.

(Typiskt!,,, 😡).

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16136 har bestämt mig för att köpa en med skorsten iaf, det blir denna http://www.blocket.se/vi/14452391.htm?ca=2_s

ska fixa ordentligt med tilluft till den...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).