Vedmaskiner, flishuggar

förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

46 inlägg 32823 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

Redalsrusken  
#156680 jag har en sån, den funkar bra men kö en ROAD dvs med riktigt chassie, så kan man köra 80KM/h med den.[/quote]

Takk for svar. Er du fornøyd med funksjonaliteten? Fungerer det så bra som det ser ut eller blir det for klent og for dårlig kvalitet på materialene (svetser etc)?

Trejon
Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

mooos73  
#156702 Jag har sedan ett år tillbaka en PW-klipp och är supernöjd. Eldar ca 30 kbm/år. Visst ibland spricker inte klabbarna helt men torkar gör dem endå.
Går lagom fort, ser det inte som en tävling. Mina 30 kbm upparbetar jag på en par helger och då tar jag det i måttligt tempo.
Har hört många kritisera veden från klipparna att den blir ful men jag eldar min ved och bryr mig inte så mkt hur den ser ut.
Köpte också en PW-transportör och det jag är lite besviken på är att den kan slira om det faller ner tunga klabbar vilket det gör ibland.

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

marcus_ford 3600  
#156718 Hej. Var idag och hämtade min nya vedklipp. Var en som bygger nåra hemma i garaget men är ny och riktigt fin och känns mer robust än tex kelfri. Den går fort då den ä traktordriven(beror ju på pumpen) lär la köra cirka 80-100 m3 per år. Och priset var kanon! :o

Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

totte  
#156721
marcus_ford 3600 skrev:Hej. Var idag och hämtade min nya vedklipp. Var en som bygger nåra hemma i garaget men är ny och riktigt fin och känns mer robust än tex kelfri. Den går fort då den ä traktordriven(beror ju på pumpen) lär la köra cirka 80-100 m3 per år. Och priset var kanon! :o


Bilder männska, bilder!

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

John74  
#156724 Ja visst håller med Totte. BILDER!!! :roll:

Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

vetinte  
#156742 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 19:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

marcus_ford 3600  
#157063 hUR LÄGGER MAN IN BILD?

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157064
Redalsrusken skrev:jag har en sån, den funkar bra men kö en ROAD dvs med riktigt chassie, så kan man köra 80KM/h med den.


Takk for svar. Er du fornøyd med funksjonaliteten? Fungerer det så bra som det ser ut eller blir det for klent og for dårlig kvalitet på materialene (svetser etc)?[/quote]

de enda jag har att klaga på är att de sitter en fjäder i som ska ta tillbaka armen, den gick av efter ca 50 lösmeter kubik.
En störig grej är också under "motorhuven" finns de hål där flis ska trilla ut, men hålen är för små så de motar klyven efter ett antal kubik då får man lyfta på motorhuven och rensa, eller göra större hål där..

Annars är jag nöjd med kvaliteten på maskinen men de som sålde den hade ingen aning om vad de var för grej...

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

marcus_ford 3600  
Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

marcus_ford 3600  
#157066 Där kom den :grin:

Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

totte  
#157112 Fint! Tips om bild när du har den som nu på en annan server. Klicka på knappen Img här ovanför skrivrutan, så läggs det in en Img-tagg i texten och så klistrar du in länken i den så syns bilden direkt i forumet. Så här:

Bild


Sen kan man klicka på det lilla förstoringsglaset uppe till vänster så får man den i full storlek.

Sen kan du lägga in bilder som bilagor också. Rulla ner, välj "Ladda upp en bilaga", klicka och välj bild och sen "Bifoga filen". Kan du upprepa för att lägga fler bilder till inlägget.

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

Initium  
#159745 Har bestemt meg for å investere i en PW vedklipp.
Denne kan leveres ferdig med PTO pump, som blir perfekt på min minitraktor.

Er det erfaringer på når veden er MINST egnet til å " klippe " med hensyn til fukt osv ?
Testet litt furustokker hos leverandøren i går, og dom formelig EKSPLODERTE pga fryst vann nå ved 20 minusgrader. Vil tro det ikke blir så mye sprekking med seig vår-ved.....

Uansett - min budget tillater ikke en 60-70 000kr maskin, og en sånn vedklipp kan også min kone betjene, mens jeg hugger og kjører fram stokkene.
Vi ønsker å produsere ca 50m3 pr år, vil tro at 20 av disse blir fra stokker som er så grove at vi bruker motorsag / enkeltklyver. Resten skal PW klippen ta seg av......

Användarvisningsbild

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

vetinte  
#160582 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 19:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

Initium  
#160602 hentet min PW vedklipp idag.
Monterte sammen, og skulle til å starte. Da fossrandt oljen mellom de to koblingshalvene som girkassa til PTO traktorpumpen består av. Litt skuffet. Heldigvis har forhandleren åpent i morra, så får vi se om han kan bytte den...

Avatar Fallback

Re: förvirrad!!! vilken vedmaskin ??????

Initium  
#160805 Har idag fått i gang min PW vedklipp
Og FOR en maskin. Meget, meget bra. Virker solid, enkel og robust. Veden blir helt sikkert bra nok til å brenne i min Calmarpannan V33....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).