Skördare

Eco-Log 590

44 inlägg 18332 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156533
Jimmy Jonasson skrev:Haha ja precis :lol:

Enl min erfarenhet är de bästa skördarförarna de som skotat en hel del också. Sett skördarförare som tycker att dom gör ett jättebra jobb för skotaren bara för att dom t.ex. dragit nåt träd extra och gjort en större hög och inte fattat att korsläggning och att stockarna rullar i fel högar bara försvårar för skotaren. Rätt fällriktning samt att förflytta maskinen ofta så det inte korsläggs i "gamla" högar är mkt bättre för skotaren, den ska bara rulla och lasta och inte behöva stå stilla och rätta till korslagda högar innan den lastar.



ursäkta lite off-topic, men jag håller inte riktigt med där. I alla fall i klen gallring tycker jag det går snabbare att kanske få vrida till några bitar(kanske tar 5 sek) å få mer i gripen samt få högarna där det är med plats än att behöva köra ner kranen mellan vartannat träd å få med sig ett par bitar upp. Bör även va fördel bränsleförbrukningsmässigt då man ju inte lyfter kranens vikt i onödan. Minimerad körsträcka,välplanerad körning och fulla gripar så ofta som möjligt tror jag är mest positivt för produktionen på skotaren.
I vissa fall kan dt ju även bli mer korslagt om man förflyttar skördaren för mkt. lagom är bäst. håller dock med om att fällriktningen är extremt viktig

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#156546
jönsson84 skrev:
Jimmy Jonasson skrev:Haha ja precis :lol:

Enl min erfarenhet är de bästa skördarförarna de som skotat en hel del också. Sett skördarförare som tycker att dom gör ett jättebra jobb för skotaren bara för att dom t.ex. dragit nåt träd extra och gjort en större hög och inte fattat att korsläggning och att stockarna rullar i fel högar bara försvårar för skotaren. Rätt fällriktning samt att förflytta maskinen ofta så det inte korsläggs i "gamla" högar är mkt bättre för skotaren, den ska bara rulla och lasta och inte behöva stå stilla och rätta till korslagda högar innan den lastar.



ursäkta lite off-topic, men jag håller inte riktigt med där. I alla fall i klen gallring tycker jag det går snabbare att kanske få vrida till några bitar(kanske tar 5 sek) å få mer i gripen samt få högarna där det är med plats än att behöva köra ner kranen mellan vartannat träd å få med sig ett par bitar upp. Bör även va fördel bränsleförbrukningsmässigt då man ju inte lyfter kranens vikt i onödan. Minimerad körsträcka,välplanerad körning och fulla gripar så ofta som möjligt tror jag är mest positivt för produktionen på skotaren.
I vissa fall kan dt ju även bli mer korslagt om man förflyttar skördaren för mkt. lagom är bäst. håller dock med om att fällriktningen är extremt viktig


Ja precis. I gallring är det annat. När jag gallrar med mellanzon så gallrar jag lite hårdare i virkeszonen så det blir öppnare för skotaren, av flera anledningar. Dels mer plats för gripen, dels s vill jag få in inläggsvirket fr mellanzonen i samma öppning. Detta för att, som du säger, skotaren ska få mer virke utan att flytta kranen mkt i onödan. Då kan även inläggsvirket hamna snett på vägvirket men bättre det och vrida rotatorn lite än att köra mkt mer kran. I slutavv är det annorlunda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156573 Aha okej 8) trodde du menade gallring först,men med tanke på trådens namn så kanske det inte är så konstigt att det var sav. det gällde. Fast man ska inte rulla för mkt fram och tillbaka om man kör sav. tycker jag,det ska mest rulla framåt och producera :wink: . Sträva efter så stora högar som möjligt med så lite kran och maskinkörning som möjligt,dvs inte flytta träden långt i onödan om det inte är brant ,blött el dyl.
Jag gör nog lite tvärtom i gallring,något tätare närmast vägen för att minska risken för vindfällor och något lite högre uttag mitt imellan vägarna,ganska lätt att göra när man kör beståndsgående.

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#156591
jönsson84 skrev:Fast man ska inte rulla för mkt fram och tillbaka om man kör sav. tycker jag,det ska mest rulla framåt och producera :wink: .


Nä man ska aldrig rulla bakåt, bara flytta framåt i små etapper.

Sträva efter så stora högar som möjligt med så lite kran och maskinkörning som möjligt,dvs inte flytta träden långt i onödan om det inte är brant ,blött el dyl".


Stora högar och lite krankörning är två motsatser, går inte. Antingen står man och drar träd för att göra stora högar eller så förflyttar man maskinen ofta och gör mindre högar och får då mindre krankörning. Skotaren ökar därmed produktionen också, för hellre en grip i varje hög och bara att rulla och lasta, än att stå och vrida rotatorn (pga korsläggning) och jämnslå (pga ju större hög desto ojämnare blir dom) innan han kan lasta ett knippe åsså måste han liks förbaskat dit med gripen igen för tre stockar som inte rymdes i de två första knippena...

Jag tycker att en del (anklagar inte dig för nånting här, bara en betraktelse) verkar tycka att det är en skönhetstävling, att allt dom gör "precis just nu" måste vara så bra och noggrant som möjligt så dom märker inte att det tar tid från produktionen. Man bör enl mig ha i åtanke att det INTE är nån skönhetstävling, åkaren bryr sig inte om precis ALLA stockar i vältorna är jämndragna, det är NÄSTA lass och NÄSTA träd som är viktigt, att hela tiden minimera onödiga moment och lasta eller kvista fler stockar per timme. Det är det som ger produktion, inte att stå och dra träd för att göra en skitstor hög (för att impa på skotaförarn som ändå sitter och exploderar för all korsläggning och plockepinn så han ändå måste jävlas).

Tänk det som att köra mot sin egen tid i ett bilspel där man ser sin bästa tid som en suddig skugga försvinna i kurvorna och över krönen. Det är den tiden man ska hänga på. Så här, för varje gång man står still lite extra och jämnslår eller drar ett träd på långkran så har "sin bästa tid" hunnit ifrån en ännu mer.

Det är hjulen på skotaren och matarvalsarna och sågen på skördaren som ger pengarna, och det är ju det vi lever på eller hur? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

Herr Krånglin  
#156601 Hadde en gammal chef en gång som hadde 2 riktlinjer om knappar i skördarn pengaknappen(automatknappen) och den förbjudna frukten (backen) :grin:

Kör karlJonas med den nu också ?? :lol:


En kompis har börjat köra en 560c nu och han var jätte nöjd.
Första intrycket var det var en stadig och stark traktor plus att han behövde alldrig kliva av traktorn för att byta kedja :grin:

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#156604 jag har jobbat åt Karl-Jonas i två år, mkt väl bekant med "pengaknappen" :D Ja han är sig lik.... Lika snuskig också :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

snubblaren  
#156610 Ett annat tips är se till att du har fällt aggregatet innan du öppnar dörrn.... annars fälls det då du öppnar den...

Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

Herr Krånglin  
#156615
Jimmy Jonasson skrev:jag har jobbat åt Karl-Jonas i två år, mkt väl bekant med "pengaknappen" :D Ja han är sig lik.... Lika snuskig också :)



När jag forfarande gick skogskola var jag praktik hos jonas och vi hadde en901,3/330 på låns .
Som instruktör var benka b riktigt intresant att höra deras åsikter mötas i kojan :grin:

2 starka viljor som tyckte olika men ansåg sig båda ha rätt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#156622 Var Brantholm instruktör på den maskinen? Du menar inte Tomas Persson? :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156629 Äldre maskinerna med skogsjan och HH aggregaten behövde man inte ens stänga av motorn....Vilket var rätt idiotiskt,men man vet hur de var ibland!

Herr Krånglin skrev:Hadde en gammal chef en gång som hadde 2 riktlinjer om knappar i skördarn pengaknappen(automatknappen) och den förbjudna frukten (backen) :grin:

Kör karlJonas med den nu också ?? :lol:


En kompis har börjat köra en 560c nu och han var jätte nöjd.
Första intrycket var det var en stadig och stark traktor plus att han behövde alldrig kliva av traktorn för att byta kedja :grin:

Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

Herr Krånglin  
#156810
Jimmy Jonasson skrev:Var Brantholm instruktör på den maskinen? Du menar inte Tomas Persson? :shock:



Benka var det .
Jag minns han kom glidandes med cheva duramaxen in på vändplan :grin:
På den tiden hadde han 901.2 och en timberjack 1410 als.
Tror de testkörde 350 åt valmet.

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#156822 Jaja. Just det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

Herr Krånglin  
#163470 Har du börjat köra nån 590 änn?

Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163489 jag är också väldigt nyfiken på gula maskiner! Skulle gärna pröva att köra eco log, har mest kört grönt hittils.. Hur upplever du att logmax aggregatet funkar jämfört med andra agg.? sett många som tycker de är stora tunga och slöa? Ska bli kul att läsa om dina tankar kring 590:n :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

Gubben  
#163540 Glöm dom gula. Vi har haft en ny eco log 580 med B6000 sedan december och den funkar fortfarande inte. Jag är imponerad av aggregatet men maskinen verkar vara värdelös. Den
har varit mer på verkstad än i skogen sen den kom. Det har varit tekniker ute i skogen i flera veckor men dom får inte maskinen att gå. Det är bytt hd pump 2 gånger, ventil packet diffblock och en massa annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).