Skogsmiljö och Trädlära

Undervärderade reservat

4 inlägg 2951 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Undervärderade reservat

Fredrik Reuter  
#15648 Ja, vad säger man, inte är de värst förtroendeingivande vare sig LST, SS eller konsulten Svefa i detta ärende:

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=35398

Frågan som infinner sig är ju om detta fenomen uppdagat sig tidigare utan att belysas???

Vad tror ni andra?



   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15694 I och för sig är jag mycket partisk i frågan. men jag kan redogöra för två fall förutom mitt i min socken, ett av fallen är gammalt nr två ca tre år samt mitt som fortfarande förhandlas. Svefa är statens. Så värderingen blir där efter,
De använder sig av två olika metoder lika ogynnsamma för markägaren är bägge två. I alla tre fallen har jaktvärdet varit högre än vad första buden brukar vara. Ska jag uttrycka mig riktigt ironiskt, så anses 1 Kr också vara ersättning.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15788 Mycket intressant domslut!

Måste missförstått detta.
187000:- är alltså ett "betydande belopp" för en skogsägare med ynka 22000 ha. 75000:- bedöms vara max.
Det betyder ca 3,40:-/ha.
På ett 50 ha stort skifte bör inte markägaren avstå mer än 170:- i toleransavdrag.
Någon som vet vad som innefattas av "toleransavdrag"?

/Nisse

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15789 Edit:

Toleransavdrag= värdet av den generella naturhänsyn som skall lämnas enligt skogsvårdslagen.
3,40:-/ha betyder att man måste ha minst en naturasp per tio ha ägd skog :)
Det ska man väl kunna gå med på..

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).