Skördare

Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

36 inlägg 19093 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Mäki  
#150993
masterchief skrev:Är högre en fördel i förstagallring gran?
I 901an jag har som demo så sitter man som man upplever det högre än i H14.


Svårt att säga men om sitter högt så kommer garanterat några kvistar att vara i vägen så man inte ser aggregatet och andra sidan så ser du kanske topparna bättre och kan ju känna dig fram med aggregatet.

Sitter du lågt så kan du se under kvistarna men du kanske inte ser ett dugg om hela hytten är omringad av grenar. @-)

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

berget  
#155864 hur är förarkomforten i en valmet som gått 10-15 000h mot en 1070 i samma skick?

jag tänker på glapp och skakningar som fortplantar sig in i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

Mäki  
#155904 Kör en 1070 som är 23700 timmar med körd och om man får glapp i styrcylinder tapparna eller tätningarna i cylindern så då blir den obehaglig att köra som att dansa lambada hela dagarna.
Fast den är lite glapp i kranen så gör inget.
Hur det är i Valmeten och 1070 med svängande hytt vet jag inte men kan tänka den blir obehaglig att köra om du får glapp i hytt fästena och tapparna som hör till hyttnivelleringen.

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

tantgron  
#155942
snubblaren skrev:Kanske lite ot men hur kommer det sig att inte Komatsu gör en skotare som ser ut som denna http://www.mascus.com/image/product/lar ... f20e60.jpg för vore inte det, det mest optimala för då har man ju alltid kranen framför sig?
StoraEnso körde tidigare med flera 801C som skotare i utvärderingssyfte. Dock gissar jag på att masinerna var dubbelt så dyra i inköp som vanliga skotare.
20110304_002.jpg

berget skrev:hur är förarkomforten i en valmet som gått 10-15 000h mot en 1070 i samma skick?

jag tänker på glapp och skakningar som fortplantar sig in i hytten.
Detta stämmer nog, parallellkranar är känsliga för glappande bussningar. Vi har ersatt två tappar på vår CRH16 kran som gått ~15.000 h med Expander just för att förbättra förarmiljön.

Men i grunden så är ju sikt A och O vid skogsarbete, och då måste väl "kranförarhytt" vara bäst.

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

berget  
#156217 "]hur är förarkomforten i en valmet som gått 10-15 000h mot en 1070 i samma skick?

jag tänker på glapp och skakningar som fortplantar sig in i hytten.[/quote] Detta stämmer nog, parallellkranar är känsliga för glappande bussningar. Vi har ersatt två tappar på vår CRH16 kran som gått ~15.000 h med Expander just för att förbättra förarmiljön.

Men i grunden så är ju sikt A och O vid skogsarbete, och då måste väl "kranförarhytt" vara bäst.[/quote]

Okej, så du sitter hellre i en kanske skakigare valmet än i en liknande skördare om du skall köra "en mer använd" maskin?

Avatar Fallback

Re: Fördelar och nackdelar med kran på hytt?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156371 Det skrivs mycket om hur en maskin är efter si och så många timmar när vissa tappar börjar bli slitna etc.
Vaför undrar alla det? att byta lite slitna tappar är ju kaffepengar i sammanhanget. Alla maskiner blir slita och behöver underhållas inget konstigt med det. Man frågar ju inte bilhandlar hur bra bilen bilen bromsar när beläggen är utslitna eller hur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).