Skotare

ÖSA 250 86a hydraloljan

5 inlägg 3042 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖSA 250 86a hydraloljan

mulle70  
#156123 Jag bytte några slangar på utskjutet och när jag titta i botten på oljespannen som jag sammla upp oljan i så glittra de botten...kommer de från pumpen eller kan det komma från något annat...???? Hade loss returfiltret i tanken och titta på magneterna och dom va lite svart gäggiga men inte nämvärt med spån på... Någon som har tips eller råd att ge.
Mvh mulle



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 86a hydraloljan

Kse  
#156142 Hej Mulle och välkommen till forumet.
Kan ju komma från pumpen men är svårt att säga, kan ju även vara nått i tex ventilpaketet eller rotator som avger partiklarna.
Att det blir lite svart gegga i magneterna på filtrerna är ganska normalt men det kanske är dax att byta hydraulolja.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 86a hydraloljan

ulfgustav  
#156156 Hej
Svart gega som sitter på magnetstaven är magnetiska små partiklar, det är med andra ord slitpartiklar från rörliga delar i hydraulsystemet, om filtret i övrigt är fullt med smuts så är det troligt att denna svarta gega kommer att lossna om filtret bypasar, det som då händer är att du skickar en stor mängd slitpartiklar ut i systemet vilket kan förorsaka störningar i ventiler och ökar slitaget på pumpar och motorer
Byt filter kör t.ex 100 timmar öppna filtret igen och titta hur det ser ut, är det "svart gega lika tidigare, byt filter igen. Är det däremot mindre med partiklar på magnetstav då är du på rätt väg.
Är det mineralolja så tycker jag inte du skall byta, då räcker det med att filtrera upp systemet. om det däremot är miljöolja ja då bör du byta

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 86a hydraloljan

mulle70  
#156327 Hej å Tack för svaren.. ska köra en stund och kolla magnet stavarna igen . . vill ju inte köra för länge om det är pumpen ska fösöka mäta upp den....!

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 86a hydraloljan

ulfgustav  
#156356 I din maskin så har du ju hydrostatisk transmission med andra ord dyra och känsliga komponenter då är det extra viktigt att hydraulsystemet sköts, att filter byts samt att man är noggrann vid t.ex slangbyten så att man inte tillför föroreningar t.ex från dåligt rengjorda slangar osv.
Om maskinen går med normal arbetstemp. ej över ca 60-65 gr så har mineralolja en livslängd på många tusen timmar i ett välskött hydraulsystem så är olja som körts i maskinen renare än ny olja.
Mineralolja binder inte vatten som miljöolja gör. ändå så óm det kommer in vatten i mineraloljan så får den sämre egenskaper, och bör filtreras bort eller bytas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).