Traktorn i skogen

Nya ringkedjor till traktorn, vilka är bäst?

90 inlägg 47940 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjor

zeetorg  
#155713 Jag tycker att ringkedjorna verkar lite väl extrema.
Då är nog en riktig piggkätting mer "allround" samtidigt som den funkar riktigt bra i skogen.

Själv så kör jag med piggkätting, typ den översta M-kättingen på Slurfis bilder, funkar kanon.

Men vad tycker du själv om dina ringkedjor? Hur har dom varit i fråga om framkomlighet och komfort?
Eller var dom redan utslitna när du fick dom?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kedjor

Månskensbonnen  
#155715 Hade jag bara kört i skogen så hade ringkedjorna legat på nu men jag har traktorn till att köra snö också. Det behöver inte spinna mycket för att bli stora hål som ska lagas :sad:

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Valmet6400  
#155718
bengt.a skrev:Tycker Gripper X ser allmänt billig ut,har själv köpt OFA Tapio,håller på och få på dom nu.


Bra val :)

Riktigt bra kedjor (ofa tapio), har haft sådana sedan -04 varvet runt på min 6400.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155719 655an blev klädd med dom runt om nu i kväll,premiär.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

jonko  
#155794 Har typen "Gripper E" fast gunnebo tror jag, två tänder per länk. funkar bra, med betoning på mycket bra.

De negativa är att man måst ha kedjan rätt lös för att rensa den på snö som fastnar, och med lös kedja så blir det ju snigelfart på asfalten… oavsett så är ju ”fyrkantsmönstret” inget racing däck på asfalt…

Hur löst har ni kedjorna? sett att det finns rätt många som gärna spänner de som en strumpa på däcket!? min mening är nog att man skall få en knytnäve under själva "livet" på keden.
såg någon instruktionsfilm när dom tillochmed släppte ur luften för att spänna så det verkligen skulle sitta som en belgisk korv...

Drömmen är väll att få en hel täckande ”nätbrynja” med piggar på så man kan köra upp däcken i precis vad man vill utan att få ett skärsår…

Avatar Fallback

Re: Kedjor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155822 Kedjorna som Hammars och Nyvab säljer är samma tillverkare, min lokala lågprishandlare ville inte sälja ett par till mig när han hörde att jag skulle ha dem i skogen. Han rekommenderade OFA, när jag frågade på lantmännen och en annan handlare så sa de Gunnebo respektive Ovako. efter lite Googlande så konstaterade jag att det var samma sak. Om jag kommer i håg rätt så köpte Gunnebo Ovakos kättingtillverkning, och slog i hop den med OFA som de redan ägde.
Kontentan är att satsa på något som håller, OFA är inte så mycket dyrare än Nyvabs kinakätting.
Själv så köpte jag tapio broddat och tycker det är en bra kedja som går mjukt och biter bra.

Dina gamla ringkedjor är de helt slut eller är det kanske lönt att brodda om?
http://www.blocket.se/dalarna/Brodd__ba ... ?ca=17&w=3

Avatar Fallback

Re: Kedjor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155824 Hittade en länk
http://www.gunneboindustries.com/sv-se/ ... n-Systems/

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155849
Det var ju flera länkar.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Torleif  
#155902 Jag kör med piggkedjor. Förra ägaren hade kört mycket på asfalt och då jag började var det långt mellan piggarna. Efter en vinter var jag trött på slirandet men jag var arbetslös just då och hade inte budgeterat för att köpa nya kedjor. Då kom jag på att brodda om den med korta stumpar av 10mm armeringsjärn som jag svetsade fast på de länkarna där piggarna var helt bortnötta. Det tog två dagar att svetsa. Det är otroligt hur mycket bättre traktorn tar sig fram både på isiga vägar och i djup lössnö efter den behandlingen.

Piggarna gör alltså stor skillnad. Också i djupsnö fast man inte skulle tro det.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

k_h  
#156027 Mina gamla ringkedjor har nog aldrig haft klackar mer än några få millimeter så jag har inget att jämföra med.

Lutar nog nu åt ett par piggkedjor som jag har fått bra pris på. Inte fel med 1500 kr lägre än vad nya ringkedjor kostar och enligt vad som sägs här verkar det ju som om jag kommer fram i skogen bra med dom också..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156045
k_h skrev:Mina gamla ringkedjor har nog aldrig haft klackar mer än några få millimeter så jag har inget att jämföra med.

Lutar nog nu åt ett par piggkedjor som jag har fått bra pris på. Inte fel med 1500 kr lägre än vad nya ringkedjor kostar och enligt vad som sägs här verkar det ju som om jag kommer fram i skogen bra med dom också..


Du måste återkomma och berätta hur det blev i skogen, för nu har jag blivit tveksam igen :???:

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

hayabusa 08  
#156049 Efter att ha läst denna tråd och dess länkar så förstår jag att jag har mina kedjor fel :D
Jag har nämligen spänt kedjorna så hårt som det bara är möjligt. Brukar knappt gå att få en dagstidning mellan kedja o däck..

Skönt att veta att man inte är gammal nog för att inte lära sig nått nytt.. :grin: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

rokon  
#156059 Griper M tycker jag var fina kedjor som även går väldigt bra på väg genom sitt diagonalt uppbyggda mönster (kan köra behagligt mina 30 km/h på väg med dem) de går också att få dem att sitta rätt tight, bra när tank och skärm sitter ganska nära. Jag köpte till bakhjulen endast, och kan på såvis spara på 4-hjulsdriften tills när det verkligen behövs. Bra i skogen med många piggar. Ringkedjor går väl bra för dig som endast har kort sträcka på grusväg, men blir väl hoppigt iaf.
Min fundering till nästa år Griper M till framhjulen också kan ju bli lite agressivt, eller styrkätting där fram: "Snökedjor zick-zack"

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Månskensbonnen  
#156064 [quote="hayabusa 08"]Efter att ha läst denna tråd och dess länkar så förstår jag att jag har mina kedjor fel :D
Jag har nämligen spänt kedjorna så hårt som det bara är möjligt. Brukar knappt gå att få en dagstidning mellan kedja o däck..

Jag spänner alltid kedjorna så hårt det går. Släpper ut luften kränger på dom och fyller på luft. Jag fick tipset att inte ha så högt lufttryck i däcken så jag kör med ca 0.75 kg, rekommenderat är 1,2-1,5 utan kedjor. Mjuk å fin på vägen å bra grepp i skogen :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156078
Månskensbonnen skrev:
hayabusa 08 skrev:Efter att ha läst denna tråd och dess länkar så förstår jag att jag har mina kedjor fel :D
Jag har nämligen spänt kedjorna så hårt som det bara är möjligt. Brukar knappt gå att få en dagstidning mellan kedja o däck..

Jag spänner alltid kedjorna så hårt det går. Släpper ut luften kränger på dom och fyller på luft. Jag fick tipset att inte ha så högt lufttryck i däcken så jag kör med ca 0.75 kg, rekommenderat är 1,2-1,5 utan kedjor. Mjuk å fin på vägen å bra grepp i skogen :grin:



Vad har du för däck radial eller diagonal?
Har själv radial och har inte riktigt koll på vilket lufttryck som är lämpligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).