Motorsåg och handhållet

Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

25 inlägg 17667 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

SawTroll  
#149981
Mange skrev:De lesta oljepumparna är justerbara. Det kanske du borde kolla med, så den inte är snålställd.


Ja, ingen tvil om det!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

lars11  
#151773 Ok, japp den smörjer fint. Efter några urvarvningar kom det ett litet olje damm från kedjan när msn höll den nära virket. Efteråt Pa den även nån droppe under sågen. Den verkar funka grymt bra.
Får göra.några före-efter bilder, för det här blev bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

totte  
#151836 Vad kul! Bilder emotses med förväntan! Kan du producera en video när du sågar så är det ännu bättre!

Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

lars11  
#155639 Jahaja, har fixat lite till och är *nästan* färdig så här är ett par bilder och en kort video ! Hade inget att såga nu på förmiddagen men startade iaf för demo.



En fråga till experterna återstår:
- Det är lite svårt att få ner stabil tomgång så mycket att kedjan stannar utan att motorn också gör det. Är det troligt att fjäderns i centrifugalkopplingen bör bytas eller spännas? Tycker själv inte att tomgången är hög alls men kedjan hackar sig fram iaf...

Känns helt ok, med sprillans nytt svärd och kedja hamnade jag nu på 1150 kr för både en såg OCH ett intressant projekt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

totte  
#155688 Fin såg och vackra blå tofflor :mrgreen: Tycker tomgången som sådan låter bra. Har du smort nållagret i kopplingen, alternativt bytt det om det är dåligt? Annars är fjädern i kopplingen troligen för slapp och bör bytas.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

lars11  
#155689 Tack, funderade även på att dra på mig mjukisbyxorna... ;)
Nållagret känns fint och är smort när jag bytte drivhjulet. Får kolla på ny fjäder någon gång alltså.
Ordentligt nöjd, mycket rivigare såg än både gamla hva 40 och hobbysågen McCulloch 835.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

totte  
#155763 Vet inte hur kopplingen ser ut på den, men om det är en sån med spiralfjäder i ring så kan man korta fjädern också, ta 5 mm i taget och bänd ut sista varvet så det går att haka i.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

Williamm  
#656144
lars11 skrev:Förresten, har hört nånstans att 254 är lite strypt i insuget av hva för att skapa ett gap till nästa modell.
Den ser faktiskt lite omotiverat förträngd ut i plaströret från luftfiltret. Nån som vet om det är smart att öppna upp det? Nån skillnad?


Jag är också nyfiken på det. Vet någon mer?

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656259 Inte vad jag har sett.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Husqvarna 254 M/Försvaret

Williamm  
#656271 Jag tyckte också att det såg normalt ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).