Uppvärmning

sot fliseldning

20 inlägg 11825 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sot fliseldning

Liden  
#155520 Hej. Jag eldar med en gammal ånga&värme förugn, har märkt att det blir svart väldigt lätt sot i skorstenspipan, det är nästan som damm. Det tråkiga är att det far ut på taket, inte mycket men jäkligt störande, blir svart. Det är inge tjära el.så Hade även det problemet när jag elda spån och flis i en kilaforsugn.Frågade sotaren men ha sa att så ser det ut hos dom som eldar med flis,på större anläggningar verkar dom ha cyklonrenare,men det går ju inte. varför blir det sånt i skorstenen?



   TS
Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

skogshasse  
#155524 hej oavsett om du eldar ved,spån eller flis så ska man ha primär och sekunderluft har du det

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

Liden  
#155530 Hej jodå det finns både sekundär och primär luft,när fläkten går brinner det jättefint, jag funderar på om det där sotet blir när den går på paus,fyreldning,men kilaforsugnen brann ju hela tiden.och nå längre paustider är det inte heller, den går ganska ofta,inga acktankar Har eldat med olika flisgrejor i 10 år. har eldat med både torr och fuktig flis men det blir likadant med sot.

   TS
Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

skogshasse  
#155535 om det går prova att ställ ner kw effekten. på kilaforsugnen så kan man höja och sänka spånfördelan efter det behov man har
Senast redigerad av skogshasse sön 26 feb 2012, 00:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: sot fliseldning

Bax  
#155600 Det hänger en hel del på pannans utformning i förbränningsutrymme och rökgångar.
Ett stort förbränningsutrymme där rökgaserna sedan får gå uppåt mot rökröret minskar mängden flygaska som går ut.
Min gamla panna hade för litet utrymme vilket gjorde att jag t.o.m. fick glödande flis som följde med ut på taket, inte roligt. Taket var kolsvart efter några dagars eldning.
Den jag har nu släpper knappt ut någonting alls. All aska är kvar i pannan som ett grått pulver.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

izvek  
#161737 jag har en veto talkkari brännare, har inte märkt att det blir någe sot på taket, men ska kolla om det är någe på andra sidan. har en ganska lång skorsten med bra drag i så det enda jag kan tänka mig om jag har sot på mitt tak är att min förbränning inte är tillräckligt bra. Att den med för lite sotpartiklar som lägger sig runt skorstenen. ska kolla vid tillfälle å sedan återkomma.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162999 Har också Veto men det blir ingen sot på taket. Det blir mycket i pannan ibland som nu
när jag har haft lite sämre blötare flis.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

izvek  
#163226 Atk: har du en talkkari?

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163237 Nej, Flisomat heter den nog, går i ca. en kubik.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

izvek  
#163267 Atk: jaha ja d är den större sorten. måste fråga hur tycker du förbränningen är på den? För på min e det problem met att den puttar ut oförbränt ibland så det ligger glöd ner på båten av pannan å pyr.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163268 Förbränningen är kanske inte den bästa, hade väldigt torr och fin flis tills för ett par veckor
sedan, då var det inga problem. Kan du inte minska frammatningen lite? Ramlar det ner o-
förbränd flis i asklåda hinner det nog inte förbränna allt. Jag har problem med att det blir en
askhög längst fram på brännhuvudet som inte puttas ner. Kanske har jag för lite effektuttag
på den storlek av brännare. Jag brukar öppna och dra ner den med sotrakan en gång om
dagen ner man går förbi, så det är inget stor problem.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

izvek  
#163349 Jo jag har laborerat med matning och luft men det blir antingen att den puttar ner oförbränd eller så blir det som för dig att det blir en sot kaka längst fram som inte ramlar ner. men jag upplever att det var värre i oktober november december nu så har jag nog inte behövt dra ur brännar huvudet på en månad iaf. å d måste bero på flis kvaliten för att jag har inte ändrat matning eller luften. ????

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163383 Ja, bra flis är A och O. Innan jag satte in Veton var jag runt och tittade på olika fabrikat.
Jag trodde att det skulle vara lite sämre förbränning än dom keramiska tex. Baxi Multi-
heat. Men jag fastnade för den enkla och rejäla konstruktionen, man kan ju inte jämföra
med en anläggning för det dubbla priset.
Oj! Nu tog vi visst över Lidens tråd, ursäkta.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

izvek  
#163431 Ja jo kanske det men vi pratar ju om sot å fliseldning XD
Jo konstruktionen är grov å tilltagen. vilkey e bra.
har själ inte kollat in någe annat märke hur grovt deras är byggt.

Tycker själv att min flis har varit torr och fin. men d är första vintern jag gör detta så får se nästa säsång hur dem blir.

Avatar Fallback

Re: sot fliseldning

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163855 När jag hugger veden så "randar" jag med sågen så mycket jag kan. Det bästa hade varit
att köpt skördarkörd ved. Jag har inte så stort förråd så jag måste flisa en gång på vintern
också, det är med den flisen det blir problem. Fast det funkar ju ändå men det går åt mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).