Verkstan

Gengas

52 inlägg 20811 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48952 Tråden för hemmabyggen, länkar, filmsnuttar och bilder på gengasaggregat.


Wood gas car start, film med en riktig kändisbil som varit med i både NSD och Norrbottens Kuriren.
http://www.vedbil.se/



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Gengas

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49033 Johan är en riktig sköning :smile: . Jag träffade honom sommaren innan "vedbilen" o vi tillbringade nån dag på en gemensam bekants(min släkting) båt. En gammal lastskuta med tändkula. Han kom ner till Lyrestad från Dalarna åkandes på en Crescent 50SS, lätt trimmad o med etanol i tanken :shock:. Båten finns förresten med på vedbil.se, Dom hade en del ved lagrat ombord som dom hämtade upp under resan. Bild på båten:


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155221



Land nr3 2012
Land är en bra tidning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gengas

Torparn79  
#155223
Slurfi skrev:Land är en bra tidning.

mjae, jag vet inte om jag vill hålla med om den raden..
hur i helvete en tidning som ägs av LRF kan uppmana till att stödja "meatfreemonday" övergår mitt förstånd i alla fall..

Avatar Fallback

Re: Gengas

Hema  
#155247 @ Torparn79
Problemet är väl inte det, utan att vilkoren för lantbrukarn här o utomlands är orättvis. Hade vi inte haft import av kött, hade vi kunnat ha 3dagar utan kött på matsedeln utan att svenska bönder hade fått förminskad efterfrågan. Så om vi alla hade köpt svenskt o bara haft köttfri måndag, hade efterfrågan gått upp... Samt så kan man väl odla grönsaker att sälja till måndagen?

Ja gengas verkar intressant, hoppas det dyker upp någon liten aktör eller bra DIY-kit. Kanske kan bli en verklighet inom jordbruket för den lille självverksamme månskensbonden. Framtidssäkert och väldigt oberoende för konjukturer om inte annat.
Senast redigerad av Hema sön 15 jan 2012, 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155248 Bra debatt, skapa en tråd som handlar om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155249 20 öre milen, ganska intressant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gengas

Tosca  
#155256 Det är ju lite konstigt att det inte är någon biltillverkare som man kan köpa en körfärdig av...

Avatar Fallback

Re: Gengas

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155262 En hybidbil med el och gengas kanske vore något att bygga :geek:

Användarvisningsbild

Re: Gengas

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155264 Har svårt att se någon framtid i gengasaggregat på en personbil annat är just som en hobby för entusiaster. Jag tror ingen vill ägna en timme varje morgon till att elda upp gengasaggregatet för att kunna köra till jobbet.

Ett bättre alternativ vore att tillverka gas av ved i industriell skala och magasinera den i trycktankar. Gasen kan sedan distribueras ut till mackar för användning i gasdrivna bilar.

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155266 Hybrid/el/gas/bilen skulle ju fixa kallstartmomentet elegant.
Med modern teknik borde man ju kunna bygga nån helautomatisk kallstartanordning
och medan den donar på så åker man batteri-el.
Självklart ska ju bilen vara en pickup så allt ryms innanför kåpan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gengas

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155279 Ja, iochförsig så låter det som en spännande ide, att kombinera el och gengas. Men då tror jag att man måste komma bort från bjökkubb. Kanske om det går att nyttja standard pellets. Om det sedan tar 30-60 minuter tills man kan köra på gengasen så är det ju troligt att man är framme innan man kan börja köra på gengasen. Gengasaggregatet kanske primärt skall användas till att ladda batteriet och värma kupen.

Avatar Fallback

Re: Gengas

Hema  
#155284 Men att ha gengasdrift på sitt skogekipage/traktor, borde väl funka?

Användarvisningsbild

Re: Gengas

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155300
Torparn79 skrev:
Slurfi skrev:Land är en bra tidning.

mjae, jag vet inte om jag vill hålla med om den raden..
hur i helvete en tidning som ägs av LRF kan uppmana till att stödja "meatfreemonday" övergår mitt förstånd i alla fall..


Men någon dag skall man väl äta fisk med!? 8)
Får ta det på den köttfria dagen då....

Avatar Fallback

Re: Gengas

skogare  
#155325 hur mycket ved drog den per mil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).