Motorsåg och handhållet

Inkörning ny såg?

22 inlägg 12551 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

elis  
#155192 I manualen du troligen fick med står det så här;

"Inkörning
Körning på alltför högt varvtal under längre perioder skall
undvikas under de första 10 timmarna."

Det tolkar jag som att fullgas bara får ges några sekunder åt gången i början. För att kunna arbeta säkert måste ju en såg varvas skapligt, för låga varv vid ansättning är farligt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Inkörning ny såg?

totte  
#155205 Tja, det är väl ungefär det vi har sagt, med lite andra ord.

Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

elis  
#155215 och?? :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

Robertberg  
#155227 Och då är forumet överrens med manualen?

Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

henkperz  
#155229 Är 357xpg en bra såg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkörning ny såg?

Hema  
#155244 Jag hade tänkt o köpa en sådan, då den är lite starkare jmft mot en 346:a passar det bra med lite längre svärd (18"-20") för att underlätta fällning av större trän. Men det finns väl lika många åsikter som det är användarehär. Men någon dålig såg är det inte i mina ögon.
Beror på vilket ändamål du ämnar använda den till.

Användarvisningsbild

Inkörning av ny såg (Stihl & Jonsered)

traktorz  
#322458 Beträffande inkörning av en ny motorsåg, se till att den alltid arbetar lätt, dvs ha alltid en vass kedja. Undvik framför allt långa stunder på maxvarv i början. Ser heller ingen anledning till att tomgasa på fullvarv, varken nu eller senare. Viktigt är dock att variera gasdjupet under inkörningen, vilkens längd torde ta någon tank i ansprråk.

Viktigt är förstås att även ha det rekommenderade bränslet, vilket är förblandad Aspen.

STIHL:
Angående inkörning, så på vår senast inköpta såg, en Stihl MS362C-Q med friskluftsmotor, så ska man inte köra sågen obelastad på fullvarv under de tre första tankningarna. Full effekt nås först efter de 5-15 tankningarna, allt enligt instruktionsboken.

HUSQVARNA/JONSERED:
Inkörning enligt instruktionsböckerna för våra Jonsereds CS2150 & CS2152 samt nyare CS2252.
Körning på alltför högt varvtal skall undvikas under de första 10 timmarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).