Skördare

Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

11 inlägg 6463 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

JohanB91  
#153788 Hej! Börjar snart köra en valmet 911.4 med EME spakar, undrar lite ang eme spakarna, är dom lätta att komma in i? stor skillnad mot minispakarna etc?

tips uppskattas, MVH Johan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

kjetilroeste  
#153799 Hei!

Hva har du kjørt før?

Kjetil

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

JohanB91  
#153804 Johan andersson heter han, vi kör åt mellanskog :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

Adioso  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153883 Du Johan, han menade nog vad du kört för maskiner tidigare? =)

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

JohanB91  
#153921 Jaha okej ;) Har kört JD 1270D, Ecolog 590 och en äldre Timberjack 870 tidigare =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

kjetilroeste  
#154443 Gi det 14dager så har du de i hendene :)
Jeg gikk ifra jd2170a, til ponsse beaver, og så 901.3. Nå kjører jeg 901tx. Eme-spakene er en drøm. Har montert en ekstravipp til sekvenskjøring foran på venstre spaken, fungerer utrolig bra! Dessuten er jo den nye maxin fin, da du kan flytte på knappene hvis det er noe du vil forandre på.
Hele systemet syns jeg er skikkelig lettkjørt!

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

dexter  
#154528 Körde 901.3 me eme förut. För mig tog de drygt 3 dagar innan ja hade koll vart alla knappar sitter. Efter de så fick ja en hilsklig fart på kranen!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

Jimmy Jonasson  
#154546 Ja jag tror det är bästa spakarna ergonomiskt sett också, du rör hela underarmarna när du kör kranen och inte bara lite i handlederna. För dom som är van minispak som i John Deere så upplever dom ofta att dom måste "veva på" med EME-spakar men jag tycker dom är bäst. Jag har ställt in min gubbe så kranen går typ max på allt, så kör jag. Men bara för det behöver man ju inte dra max i spaken! När man ska förflytta kranen långt åt sidan t.ex. då finns det lite extra skjuts och när man ansätter släpper man lite så det går mjukt.

Lite tips (kanske överkurs), på vänstra spaken sitter det en helikopterknapp på baksidan som du drar åt vänster (mot dörren) så kan du öppna övre och nedre kvistknivarna oberoende av varandra. Det gör du då på agg öppna/stäng helikopterknappen, tror uppåt och åt vänster. Prova, kan hjälpa till vid ansättningar i gallring där det är dubbelstam eller om du vill plocka upp en stock som hamnat på tvären :smile: sen har du svärdräddningsknappen, den sitter på högra spaken, heliknapp på baksidan. Dra den uppåt eller nedåt åsså drar du sågheliknappen uppåt så matar den ut svärdet utan att såga. Perfekt om svärdet har fastnat i rotstocken eller om du har underväxt mellan svärdet och agg, nu slipper du ut och byta kedja lika ofta :grin: Hoppas jag minns rätt, kört Valmet EME-spakar i flera år men nu sitter jag inte i maskinen..... :oops:

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

Anton7477  
#154606 Kört valmet med eme spakar nu i tre år. Tycker de har både för och nackdelar jämtemot minispakar. Gillar inte att man måste veva så mycket tycker man får ont i handlederna. Annars är de grymt lättkörda och alla funktioner sitter bra till. Provat köra johndeere några gånger med deras spakar men funkar inte alls. Hade en ny komatsu på prov med deras minispakar och gillade verkligen deras sekvensstyrning som var grymt effektiv i gallring.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

JohanB91  
#154979 Okej, tack för alla tips och ideér! uppskattas! :) förhoppningsvis ska det gå bra, gäller ju bara att man kommer in i dessa EME spakar.. Tack igen!

MVH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.4 årsm -10 EME spakar

Jimmy Jonasson  
#154981 Jag ska försöka lära mig köra Eco-Log :roll: hmmmmm.... lär ta ett tag? :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).