Skördare

Erfarenheter begagnad skördare

29 inlägg 14712 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

valmet862  
#154474 Vad har du tänkt för budget?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Knegarn  
#154475 köp en större maskin, typ ponsse ergo/ 1270 tj eller liknande. dom mindre är sönderkörda vanligtvis samt att du får bättre valuta för pengarna på mindre efterfrågade maskiner. Klart du ska ha skördare, det är kul att hugga för fan :D mer orsak behövs inte. jag började på samma sätt, köpte en gammal norcar 600 på -99. fy fan va ja jobba med den skiten för dom futtiga kubikerna ja högg :D

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter begagnad skördare

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154478 mashun02 mfl verkar ha fattat en viktig del: kontrollen över hur man vill driva skogen.

Finns många olika sätt att gallra, och vem vet vilket som är rätt, men skogsägandet blir roligare om man kan göra fler moment själv, enligt mej!

Däremot tycker jag som sagt att jordbrukarn ska va på åkern etc. En "kompromiss" blir nog inte billigare, varken inköp eller drift - det finns mkt på en Vatra/Nisula som kostar dollars oxo, dessutom inte byggt för kontinuerlig drift i skog..

Allt detta förutsätter att man är tekniskt intresserad och kan/vill skruva en del (om man har otur), men håller man sej på vanliga maskiner (ex TJ 1270 b/c, Valmet 911 mfl) som sålts i stora volymer så finns det väl en hel del beg. delar att få tag på nu - och en stor kompetens om vad som händer med dom..

Min förra skördare byttes strax under 20tusen timmar, nuvarande har gått 15tusen.. Skrot??

Nåja, den körs varje dag med relativt bra produktikon, rep / UHkontot är inte större än på en ny - men banken tjänar mindre....

Men köp inte för liten maskin - du får inte plats med så många lampor då :)
(å så är det svårt att hugga grovt med liten maskin, men en fröjd att smiska klent med medelstor maskin..)

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter begagnad skördare

finskpinne  
#154482 Det beror ju helt och hållet på hurudan den tidigare ägaren var, vissa tar jättebra hand om sina maskiner. I många fall kan det vara bättre med en lite begagnad skördare än en ny, t.ex. alla babysjukdomar är åtgärdade och förbättringar har gjorts, och förstärkningar är svetsade på dom ställen som är svaga punkter. Men som sagt så beror det ju på vem som har haft maskinen, om det är en riktig klant som har haft maskinen och bara lappat allting provisoriskt så är ju den maskinen en mardröm att köpa...

Lite större skördare är ju mycket billigare eftersom efterfrågan på dom är mycket mindre. Skogsägare brukar vara rädda för "större" maskiner men i verkligheten kan det ju skilja bara några futtiga cm i bredd och längd på dom, slutresultatet i gallring beror nog mer på vem som kör den än storleken på maskinen! Men är du beredd på att satsa lite mera pengar så finns det säkert hyffsade mindre maskiner på marknaden också...

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Tosca  
#154483 Titta på vikterna på maskinerna också, vi hade rottne F12 tidigare och nu valmet 860 och det märks att den är tyngre.
Det beror ju naturligtvis på vad du har för marker att köra på, men en lättare maskin är trots allt inte lika lätt att sänka...

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

skogare  
#154494 har svårt att förstå hur det kan vara så svårt att hitta en som kör som du vill ha det.Låt någon köra på timme o berätta hur du vill ha det.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Jimmy Jonasson  
#154507
mashun02 skrev:Jag vill sköta min skog som jag vill ha det.

Jag har min skötsel filosofi. Den funkar dåligt med entreprenörens.
Jag vill gallra tre gånger.
Jag vill ha låga uttag om ca 25%/gång.
Jag vill ha jämna bestånd över hela ytan
Ska jag ta in maskiner för 30 m3/ha kostar det 240/fub
Alt är att gå med motorsåg 300 fub( 50 dagar)

alternativet 5 meter stickvägar och 40-45% av grundytan passar inte mig.

Men kom gärna med idéer på val av maskiner
Billiga inköp
Drift reservdelar

Jag vet att det är svårt att räkna hem ett inköp. Men jag vill inte räkna hem det


Uttaget stämmer rätt bra med SCA= 30% på svensk tall och gran, 20% på contorta.

Jämna bestånd, visst.

5 meter stickvägar och 40-45% uttag!? Skräckexempel, vilka gallrar så?! :???:

Man gallrar med stickvägar på 4-4,5 m (om det blir lite skrå på nåt enstaka ställe) och då ryms en obreddad 860 utan problem med ca en halvmeter till godo på varje sida. Sen ställer man aldrig träd mittemot varandra om det lutar, man "zick-zackar" dom med filosofin att man tar bort "nedre" trädet, det träd som riskerar att skadas om det lutar. Sen har man 25- gärna upp mot 30 m mellan vägarna och gallrar mellanzonen. Då slingrar man mot bägge vägarna man är mellan och lägger inläggsvirket på halva stocklängden in mot vägvirket. Vips; ca 14-15 % stickvägsareal! :grin: Hel del lägre än 5 meter breda vägar som bara är 20 m från varandra.

Har dock ingen erfarenhet av beggade maskiner tyvärr. Hoppas gallringstipsen var till nytta dock.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154617 jag skulle sikta på en 911 eller 1270 helst med ett logmax aggregat så kan du om du är lite händig iprincip fixa allt själv, som är körd i norra sverige, har du mest mark med bra bärighet leta en med 600hjul i gallringsbredd. Du kommer inte ha några problem att göra för smala vägar för skotaren så länge du inte ska skota med
typ en vimek miniskotare. men kom ihåg går maskin nu så funkar den, de värsta en skogsmakin vet är att inte användas, de är oftast efter längre stopp dom konstiga å ibland dyra felen dyker upp.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

valmet862  
#154710 funderat på o bygga en skotarskördare då :?: Tänkte att man skulle ta en skotare o bygga om lite o sätt dit ett passligt aggregat o skördaa me o sen släng dit en grip o köra ut virket med samma maskin :roll: Kan ju inte vara så svårt... :???: Nån som gjort det :?:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154741 Med en skotare som bas måste man ha ett väldigt litet o lätt aggregat gärna typ en stegmatare dom kräver heller inte samma oljemängd.sen blir det nästan omöjligt att "hugga"sig in i étt bestånd då kranen har begränsad längd bakom vagnen och även om kranen når bakom så har man väldigt dålig sikt....

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Camwood  
#154762
Mr-Hemek skrev:Med en skotare som bas måste man ha ett väldigt litet o lätt aggregat gärna typ en stegmatare dom kräver heller inte samma oljemängd.sen blir det nästan omöjligt att "hugga"sig in i étt bestånd då kranen har begränsad längd bakom vagnen och även om kranen når bakom så har man väldigt dålig sikt....

Varför skall man välja en seg stegmatare när man kan sätta på (va´sa ja nu :surp: )ett gallringsaggregat! för de handlar oftast om gallringar och vindfällen när man tar hand sin egen skog. Har man en hyfsat modern skotare så finns det både pumpkapacitet och kranstyrka .Det finns ingen användbar teknik mellan motorsåg och skördare :???: Det behövs ett TEKNIKSPRÅNG. Heder åt alla hemmapulare som bygger om eller bygger nytt som förbättrar prestationen i skogen.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Skogshuggaren83  
#154769 Ingen som har en tanke på en hypro eller liknande på en bärare med kran?
Dels får man motionen dels har man möjlighet att köra alla typer av skog. Man kan gallra ut i små surhål och stå på fastmark, avstånden mellan vägarna är flexibelt.
Brukar vara en bra bonna maskin, fungerar med traktorburen
fast det blir ett fasligt hoppande in och ut.
Nackdelen är när det faller väta uppifrån, men då kan man köra ut virket.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Boarpan  
#154833 Vi hade hadde en gallrings skotare hemma. Genom ett ganska snabbt byte mellan aggregat och grip kunde han dels averka och lägga på direkten på sig själv dels stor fördel då det var mycket plock längs med väg. Bokgallring så inte så tätt och lite luck huggning.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter begagnad skördare

221  
#154904 Ponsse dual?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).