Gallring

Vikten av förröjning

111 inlägg 69318 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mäki  
#128561
Röjkvist skrev:Nu har man tillbringat helgen med förröjning innan slutavverkning.
Höjt medelstammen och förhoppningsvis blir skördarföran en gladare person


Plus att du underlättar planteringen senare samt har ett snyggare hygge efteråt.
Trevligt med dom som bryr sig i annat än pengar i denna giriga värd.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

blixxxt  
#154684 Tänkte bidra med några bilder från ett bestånd som fick akutröjas när jag var på plats med skördaren.
Tyvär är det ingen höjdare ändå när ett så här extremt tätt bestånd är nyröjt utan bäst är som sagt minst ett år före gallring.
Man kan även se skillnaden på skogen i den kanten där det hade plockats ved. Finfin gallringskog med enorm skillnad på medelstam.
IMAG1293.jpg

Här är det nyss röjt, men omöjligt för röjaren att lägga ner allt på backen. Medelstammen är så klen så försöker man trycka ner röjstammarna med sin enbitsgran så går granen i aggregatet av istället...
IMAG1294.jpg

IMAG1296.jpg

IMAG1300.jpg

IMAG1303.jpg

IMAG1305.jpg

IMAG1307.jpg

IMAG1310.jpg

IMAG1315.jpg


Detta är bilder från samma bestånd bara 25 meter från några av föregående bilder där det plockats ved och man alltså blivit av med "skiten"
Aningen jämnare bestånd med betydligt bättre uttag och netto på gallringen..

IMAG1319.jpg

IMAG1320.jpg

IMAG1323.jpg


Man ser ju tydligt vilken skillnad på medelstammen det blir om röjningarna har skötts.
Alla bilder är från ett och samma bestånd. En planterad åkerlapp med extremt bördig mark på ca 1,5ha.
Röjaren var ganska svettig faktiskt :D

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Jimmy Jonasson  
#154688
Naders skrev:Nu förstår jag varför det ska röjas innan!!!!!!

Det kommer en maskingrupp och ska gallra 6ha förstagallring och 8 ha blandskog.
Trodde att jag skulle slippa i lövskogen men efter att skördarföraren förklarat hur många gånger han får lägga på kedjan igen förstod jag att röjningen är rätt viktig.
Visst, i granet förstår jag där stammarna står tätt men i lövet är det ju rätt glest. Men visst, jag ska röja det med. Går ju lite snabbare.... :smile:
Sen ska ju buskarna och slyet ner på backen med annars år det väl lite ogjort arbete va?!

En annan grej jag tänkt på. Pratade med en förare häromdagen och han sa att stamskador kan minskas genom att hugga massaveden i 3-meters istället för fallande......
Ligger det någon grund för detta ni som kör skördare resp. skotare?

Och angående massabruken så är det väl inte så bra med björk eller annat löv heller för den delen inblandat men någon enstaka pinne försvinner i mängden.
Sitter själv och maler ner massaveden till flis.
Ska köra till jobbet om en halvtimme och ta hand om virket ni har avverkat idag....... :wink:


Fallande längder har vi slutat med i gruppen jag kört i. Jag blockerar 550 i sluthuggning och 550, 520 och 490 i gallring åsså kör man önskad längd på 520 i sluthuggning och 460 i gallring. Då slipper skotaren få allt från 280 - 580 långa stockar i gripen, dom korta ramlar ur och dom långa är för långa för att hantera. Skotaren får med mer virke också i sluthuggning på det viset. Enda nackdelen är att det kan bli grova tullar i riset eftersom man låser apteringsdatorn att dra ut topparna efter prislistans önskemål. Men är bolaget med på det som SCA jag kört åt är så är det det bästa. Förstår att privata skogsägare vill få ut så mkt som möjligt av gagnvirket till väg.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Jimmy Jonasson  
#154689 Detta gäller naturligtvis bara massaved, timret får man inte fara och ändra på! :oops: Men även det är spärrat på 550 i gallring eftersom det blir långt annars när skotaren gör tvära svängar.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Nicke Nyfiken  
#154757 Jag förröjer alla mina bestånd innan jag kör igenom dem med Hypron, det är en enorm skillnad att köra gallring i ett förröjt bestånd mot ett oröjt bestånd tom när man kör med traktorprocessor.
Kvaliteten på gallringen blir med största säkerhet bättre i ett förröjt bestånd.
Helst skall det göras något år innan så att sly och buskar hinner ruttna ner.

Skulle inte vilja sitta i en skördare och leta stammar i en oröjd förstagallring, det måste bli väldigt kostsamt för skogsägaren i slutänden.

Det kan funka om man gjort en rejäl sista röjning(beroende på markyp), men oftast så hinner det ändå slå upp en massa sly som man har ont av i gallringen.

Förröjning är ett perfekt arbete för den som vill vara lite självverksam.


H/Nicklas

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Fredrik Reuter  
#328933 Recap förröjning.
Hur ser det ut i skogarna anno 2015, funkar förröjningen eller är det "snårigt"?

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Seb macahan  
#329079 Jag sparade en ruta med lite djungel i min gallring i. Vintras bara för o prova. Jag har både gjort röjning och kört skördare själv (beståndsgåenda) slutsats. Röj röj röj och ved får man ändå så bort med allt under 8i brösthöjd. Då är det lättare o se hur man ska dra stickväg också. Tycker det var rent ut sagt hopplöst den lilla fjuttiga rutan. Nu bor ju jag i björkarnas rike med riktigt bra bonitet men jag har sett liknande mark i hela landet i princip.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

bgl  
#329088 Med dagens lägre massapriser blir det ännu viktigare att göra kalkylen: jämför nettokostnaden för att upparbeta en klenstam med kostnaden för att fälla den i underröjningen. Är underskottet i upparbetningsalternativet större än röjningskostnaden borde det vara självklart att fälla stammen med röjsågen. Tror man inte på ökande massavedspriser och gör denna kalkyl blir resultatet oväntat. Den gamla tumregeln att fälla allt i röjningen som kan kapas direkt från ett håll med 200mm klinga håller inte längre. Man får fälla betydligt grövre stammar. I bestånd med stor diameterspridning leder det till att så många klenstammar kan fällas att förstagallringen med fördel kan skjutas upp flera år!

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Flax12  
#329089
bgl skrev:Med dagens lägre massapriser blir det ännu viktigare att göra kalkylen: jämför nettokostnaden för att upparbeta en klenstam med kostnaden för att fälla den i underröjningen. Är underskottet i upparbetningsalternativet större än röjningskostnaden borde det vara självklart att fälla stammen med röjsågen. Tror man inte på ökande massavedspriser och gör denna kalkyl blir resultatet oväntat. Den gamla tumregeln att fälla allt i röjningen som kan kapas direkt från ett håll med 200mm klinga håller inte längre. Man får fälla betydligt grövre stammar. I bestånd med stor diameterspridning leder det till att så många klenstammar kan fällas att förstagallringen med fördel kan skjutas upp flera år!

Ja det är bara att hålla med! När jag körde som entreprenör så va förstagallringar det som vi jobbade mest med och då med beståndsgående. Tyvärr så va det svårt att förklara att det går inte att ersätta utebliven röjning med en liten skördare. Uppdrags givaren tyckte att det kan väl inte va svårt med den. Han fick provsitta i en riktigt tät förstagallring/röjning. Men det hjälpte inte, han ändrade sig inte. Förutom dom tekniska problemen med buketter och sikt så tycker jag ju att hela resultatet av gallringen kan se katastrofalt ut om man inte för röjer.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

sojoh  
#333996 Jag har alltid förröjt och det flera år före en gallring. Men för en tid sedan var jag ute med en bolagare som förklarade att sådant hade de slutat med. Inte lönsamt! Men det kanske gäller mera ´normala´gallringar.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Fredrik Reuter  
#333998 Hej,
I den bästa av världar behövs det ju inte.
Då ska det vara röjt i tidigare år till rätt förband och sedan bara att påbörja förstagallring.
Men det är ju långt ifrån alltid vi lever i en perfekt värld, eller hur.

En trend nu är att bolagen inte betalar gallringsskördaren för träd som är under 8cm BHD (brösthöjdsdiameter). Tidigare har det betalats även för dessa om de innehåller leveransgill massaved, men det verkar bli ändring på det nu.

Det finns en uppenbar risk med detta enligt mig, det kan bli höggallring modell "hyggesfritt" och kvar står ett oröjt klent bestånd som bara är nerkört med hjulen i vägarna.

Nollbetalningen under 8cm är en klar tumskruv från bolagen, det ska vara röjt annars blir det inte bra...

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Hammaren  
#334023 "Det finns en uppenbar risk med detta enligt mig, det kan bli höggallring modell "hyggesfritt" och kvar står ett oröjt klent bestånd som bara är nerkört med hjulen i vägarna."
Ja det måste ju vara värt nån krona att slutresultatet blir en snygg gallring och inte massa söndertrasade småträd och busk.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

frågande och vetande  
#428604 Nu var det länge sedan det skrevs i tråden, men tycker min frågeställning passar här och vill inte skapa en ny tråd...

Ska sägas att jag alltid förröjer innan skördaren kommer, vet vad fördelarna är då jag själv kört både skotare och skördare. MEN har dock aldrig riktigt tänkt på vad "gränsen" går för när en stam blir netto och inte. I skolan pratade läraren om att under 10cm så skulle det röjas ner. Detta var tio år sedan. Priserna för en utförd gallring har gått upp sedan dess, nu pratad en inspektor senast om att brytpunkten låg runt 0,055?.

Anledningen till min fråga är att jag nu går och röjer i egen skog, och jag vill inte lämna kvar stammar som ligger på gränsen eller precis ÖVER. Det enda de gör är att de sänker medelstsmmen och gör avverkningen dyrare. Då är det i min mening bättre att de får bli gödningen till de kvarvarande träden än virke till industrin.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

alias  
#428610
frågande och vetande skrev:Nu var det länge sedan det skrevs i tråden, men tycker min frågeställning passar här och vill inte skapa en ny tråd...

Ska sägas att jag alltid förröjer innan skördaren kommer, vet vad fördelarna är då jag själv kört både skotare och skördare. MEN har dock aldrig riktigt tänkt på vad "gränsen" går för när en stam blir netto och inte. I skolan pratade läraren om att under 10cm så skulle det röjas ner. Detta var tio år sedan. Priserna för en utförd gallring har gått upp sedan dess, nu pratad en inspektor senast om att brytpunkten låg runt 0,055?.

Anledningen till min fråga är att jag nu går och röjer i egen skog, och jag vill inte lämna kvar stammar som ligger på gränsen eller precis ÖVER. Det enda de gör är att de sänker medelstammen och gör avverkningen dyrare. Då är det i min mening bättre att de får bli gödningen till de kvarvarande träden än virke till industrin.


Menade du 10 cm dbh eller i rotskäret?

Förra hösten var beskedet jag fick från Södra på en skogsdag att deras instruktioner var att röja ner allt under 8 cm i dbh när dygnsmedeltemperaturen låg under +5 ° C och allt under 6 cm dbh när den var över denna temperatur. Det skulle ha att göra med risken för spridning av rotröta (ökande risk med större färsk subbyta).
Har nu i höst sett att de på vissa håll verkar förröja avsevärt grövre, något jag inte skulle uppskatta som markägare - tänker främst på mängden färskt barrvirke/ha med tanke på barkborrerisken.

Själv hugger jag 3-meters massaved och sparar det som verkar hålla 5+ cm vid 3 meters höjd vid förröjningen. Då manglar man i alla fall stammarna genom aggregatet på skördaren, och får med virket ut.

Kanske inte något direkt svar på din fråga, men dock några aspekter som kan vara värda att beakta.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

frågande och vetande  
#428616 Precis sådana här diskutioner runt röjning som är roligt att dryfta Alias :!:

Menade 10 cm i brösthöjd, en miss av mig där, då jag sällan pratar om dim på träd i någon annan höjd.

Kort sagt kan jag säga dig att hade jag följt den inspektorns råd du träffade om 8 cm hade jag gått back i senaste gallringarna, Men! Det är förutsättningarna jag hade i gallringen hos mig. Dbh ger ju inte hela sanningen om volymen i trädet.

Min far har dock samma åsikt om dig vad gäller att spara 5+ vid 3 meters höjd till gallringen :grin: . Själv är jag inte riktigt med på det tåget..än så länge. Om det skulle komma fram något matnyttigt med denna tråd kanske även jag spar dem :grin: . De stammar som är 10 cm och klenare röjer jag ner som läget är nu, men jag kapar även upp dem i bitar då även jag är lite rädd för våra borrar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).