Traktorer och processorer

FTG 40 processor

19 inlägg 9063 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FTG 40 processor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15458 nää det hade jag inte ...men den såg faktist ganska fin ut... men jag kan väl tänka mig att priset är där efter :( e det nån som har koll på pris.... kan man kanske utrusta kranen med fällgrip??? tror nästan inte den pallar det???.... :?: :?:

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15463 jag såg den på en skogsdag en gång men den stog stilla där, sen efter sogsdagen så var det en som skulle ha den på prov hemma hos sig så vi åkte dit en dag men där va ingen hemma då så vi kunde bara kolla på den stillastående igen.

jag tror nog våran kran skulle klara ett fällhuvud!

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15465 den processorn med detta fällhuvudet!
http://www.hypro.se/m_flfa.html

han som var där då med den maskinen, sa 225000 (är inte säker på det), men tror de va 225000 eller 200000

   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15466 Tror nog fan att går bra mö fortare om man fäller träden manueltt istället för med kran

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15468 jo det tror jag med men det skulle ju vara lite kul... det var ju ganska dyrt men det var billigare än hypro men det förutsätter kanske att du har deras vagn sedan innan...för priset avsåg bara aggregatet va

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15473 Måste vara lite småknixigt att backa runt i en gallring med vagnen oxå rätt om den har styrning.
Sitta så långt bakom kranen när du ska sticka in mellan träden för att ta träd med fällhuvud är inte heller lätt.
Tycker det är knixigt nog att backa mycket i gallring med takmonterad kran och Arbro Stroke hängande i rotatorn.
Vagnen kvittar nog vilket fabrikat du använder bara den motsvarar den moheda tycker är minimum.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15478 ja nått fällhuvud hade inte varit aktuellt ifall vi hade köpt den! priset jag sa innan är bara med processorn. men har man en hypro så måste man ta av kärran när man ska använda den och sen får man ta på kärran igen när man ska köra ut virket, den processorn tar man ju av på mindre en 5 minuter. 4 ställen den sitter fast på och sen slangar och lite andra kablar, sen är det bara tilf o lyfta av den! jag tycker inte det är så svårt att backa in i gallringar, fast de beror på hur breda stickvägar man gör, men det kan ändå vara lite jävligt ibland!

Gnisten vad tycker du om arbro stroke? min kusin har ett sånt aggregat på en valtra x 120 och jag tycker det går alldels för sakta at hugga med den, fast det beror kanske en del på föraren med :roll:

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15484 jag tror mer på att ha en hypro i skogen även om de är lite dyrare.. jag har testat lite med en 450 och det gick jättebra... nackdelen med det är att hypros maskiner blir tunga så man får leta rätt på rediga frontvikter om man ska ha en sådan... vat en som har modellen större och han får backa upp för de större backarna annars går han på bakhjulen 8) jag har även sett på nån visning där de har radiostyrd traktor så man kan gå ute hela tiden.. det verkade vara smidigt :D jag tycker det är ett jäkla styr att backa med vagn i skogen... men det e väl för att man e van vid skotare :D

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#15485 Hej,
Ytterligare en variant med Hypro:

http://www.pergonova.se/gallery1_8.html

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15488 en kompis som jag bor ihop med på skolan har en hypro 450 med fjärrstyrd redskapsbärare 10 m mowi kran och fällhuvud och band på alla 8 däcken. efter har dom en sprillans ny terri!

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15495 det låter ju som en bra gallringsgrupp..men det e nog snorigtdyrt...har dom räknat med att de ska kunna köra ihop till dem eller e dom bara rika :?: :?:

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15497 dom ska göra mosshuggning, det är de ingen annan som gör i våra trakter och det finns ganska mycke mossar! dom har väl tänkt att dom ska tjäna in det! men hypro var inte ny, den har varit på blocket innan!

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15630 Med tanke på att det är en stegmatare så går den sakta i frammatningen jämfört med en rulldriven hypro.
Sen vet jag inte hur mycket slöare det blir mot en mot typ mindre hypro o fällhuvud när du måste lyfta upp den i aggr och köra där mot att upparbeta stammen direkt.

Arbron väger ca 300kg för dom nyare och min gamla väger 250.
Så en rätt kraftig kran fodras men jag får säkert mindre bakvikt mot hypro o kompani.
Har ca 300kg i vikt framme men hade nog behövt lite till :lol:
X120 är klart en bättre och tyngre bärare än min, men smakar de så kostar det 8)
Den fodrade mkt tillvänjning när jag köpte min för jag gick över till 2spak samtidigt och jag är uppvuxen med 6 spak... 😈

Backa i gallring när de ska skotas ut är enklare än när man ska hugga för vagn och prossersorn på den skymmer sikten duktigt när man ska välja stammar.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15631 [quote="timberjack810c"]jo det tror jag med men det skulle ju vara lite kul...

Ja men om man bara skall ha kul kan man ju köpa en bakhjulsdriven gammel volvo och köra skiten ur :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).