Rundvirke

Aptering av vindfälla med barkborre?

5 inlägg 8043 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aptering av vindfälla med barkborre?

Fredrik B  
#135642 Har ett par granar som blåst ner som är angripna av barkborre i toppen.
Vad blir det av dem? Kan man ta timmer, kubb eller massaved av dem?
Eller är det bara att elda med?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Aptering av vindfälla med barkborre?

GremoNiclas  
#135748 Är det bara några träd så ta hem och elda med det, för lite för att sälja. Finns det någon närliggande "bysåg", och om du behöver brädor till något själv, kan du rulla dit med timmerstockarna och få de sågade kanske.

Avatar Fallback

Re: Aptering av vindfälla med barkborre?

foton  
#135761 Har träden tappat barren så är dom helt kass till att såga, duger som tallmassaved. Perfekt till tändved.

Avatar Fallback

Re: Aptering av vindfälla med barkborre?

skogshasten  
#154618
Fredrik B skrev:Har ett par granar som blåst ner som är angripna av barkborre i toppen.
Vad blir det av dem? Kan man ta timmer, kubb eller massaved av dem?
Eller är det bara att elda med?

Utmärkt ! själv är jag pa dag 3 av min skördar utbildning och maste lära mig ord som Aptering :grin:

Avatar Fallback

Re: Aptering av vindfälla med barkborre?

kubiken  
#156092
foton skrev:Har träden tappat barren så är dom helt kass till att såga, duger som tallmassaved. Perfekt till tändved.

Både massaved och sågtimmer/sågkubb ska tillredas av levande träd för att vara leveransgill råvara. Definitionen av levande stamdel är att det ska finnas näringstransport i barken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).