Skotare

Nya regler för avlägg

14 inlägg 8951 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya regler för avlägg

Jamax  
#154260 Här där jag bor är det tydligen så att virket inte får ligga för nära vägkanten, vilket jag fick veta för ett par veckor sen.

Normalt så läggs ju virkets ändar kanske max 1 m från vägkanten. Det nya är bl.a att det på t.ex.allmän väg, 70-sträcka och vägen har någorlunda standard (antar att det kan vara en bra grusväg), får det inte ligga virke närmare än 3 m från vägkanten. Vilket i praktiken betyder att mittpunkten på ett knippe hamnar runt 5 m från vägkanten. Vid god standard gäller minst 5 m och då lär ju mittpunkten flyttas ytterligare.

Detta, antar jag, är för att skydda trafikanter mot ev. avåkningar och det är absolut inget fel i det. Men det lär ju krångla till saker o ting en aning.

Hur ser det ut i övriga landet? Har ni liknande regler?

Ska oxå säga det att jag inte är varken åkare eller skotarförare utan glad skogsägare med egen huggarvagn... :grin:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

Solhemsskog  
#154267 de där är väl inte direkt några nya regler, huruvida det är praktiskt möjligt att tillämpa dom alltid är ju en annan fråga...

http://www.skogforsk.se/PageFiles/62630 ... 011-03.pdf

Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

elis  
#154268 Samma regler överallt, förr var det sunt förnuft som gällde men när det tog slut så blev det lagar :wink:
Jag är så gammal så på den tiden jag var hjälplastare skulle man alltid göra ren vägbanan från virkesrester. Efter att ha nyligen upplevt absoluta motatsen tar jag mig friheten att skoja lite. På Trafikverkets hemsida kan du söka efter denna; Virkesupplag vid allmän och enskild väg 2011-03.

Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

Tosca  
#154279 Finns lite mer i den här tråden:

viewtopic.php?f=20&t=10526&p=126011#p126011

Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

Jamax  
#154313 Har dock aldrig sett en välta som ligger "som den ska göra..."

Läste lite om reglerna. Virket ska ju vara jämndraget mot vägsidan oxå vilket omöjliggör lossning från insidan. Jag menar det är ju ganska svårt att se på andra sidan vältan om det ligger jämnt där.

Tror jag gör som jag brukar iaf, får låssas som det regnar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya regler för avlägg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154604 Skulle ju lära lasta ut med separatlastare jämt om alla vältor skulle läggas efter "boken"....

Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

ÅsaNisse  
#154615 Som Elis skrev"förr var det sunt förnuft som gällde". Nu för tiden ska det gå så jäkla fort allting så det hinns inte med att tänka. Vad händer om en bil sladdar in i en välta som ligger med 1m spretändar mot vägkanten och får en sån i rutan? Godnatt för gott. Den som lagt upp denna välta blir åtalad för vållande för det har hänt efter Per-stormen här i småland.
Vid stormarna släppte Vägverket på reglerna ett tag under det akuta skedet, men sen har det inte gått att få skotarförare att använda sunt förnuft igen , för det blåste nog bort oxå. Reglerna har alltid funnits, vartfall 30 år, men tillämpats dåligt. Nu blir det istället hårda tag med polisanmälningar och allt vad det drar med sig.
Dessutom får inte bilar och maskiner stå på vägen utan att ha skyltar uppsatta i båda riktningar ca 150 m från platsen. Vissa skyddsklassade vägar ska det t.o.m vara skyddsfordon med krockkudde bakom det stillastående fordonet.
Grunden till alla problem är ju att inte skogsägarna vill lägga några kronor på att göra ett ordentligt upplägg där bilen och skotaren kan köra av vägen och vara ifred fråntrafiken och lasta och lossa efter bästa förmåga.

Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

Jamax  
#154625 Får man bygga ett avlägg eller en p-ficka vid sidan av, eller i anslutning till, en allmän väg hur som helst?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

elis  
#154696
Engstrand skrev:Skulle ju lära lasta ut med separatlastare jämt om alla vältor skulle läggas efter "boken"....


Vet inte vad ni kör efter vägen med men här är det timmerbilar och det är inga som helst problem att lasta dem när virket är lagt enligt boken. :wink:
Senast redigerad av elis tor 12 jan 2012, 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

elis  
#154697
Jamax skrev:Får man bygga ett avlägg eller en p-ficka vid sidan av, eller i anslutning till, en allmän väg hur som helst?

Står en del i denna; Virkesupplag vid allmän och enskild väg 2011-03.

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för avlägg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154803 Känner inte så många åkare som har 9 m kran....Sen om man kör te.x karbenning som är endast 4,10 och 5,60 har du ju ytterligare 2 meter till de kortare stockarna...

elis skrev:
Engstrand skrev:Skulle ju lära lasta ut med separatlastare jämt om alla vältor skulle läggas efter "boken"....


Vet inte vad ni kör efter vägen med men här är det timmerbilar och det är inga som helst problem att lasta dem när virket är lagt enligt boken. :wink:

Avatar Fallback

Re: Nya regler för avlägg

elis  
#154837 Den åkare jag talade med har 7-meters kran och han såg inga problem alls med något sortiment. Vill bara förtydliga att detta inte är en godtycklig åsiktsyttring från mig. 8)

Karbenning, vet jag inte mer om än att det är en by och kanske ett sågverk. :???:

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för avlägg

Torparn79  
#154887
elis skrev:Karbenning, vet jag inte mer om än att det är en by och kanske ett sågverk. :???:

Karbenning är ett sågverk (AB Karl Hedin) och dom kör lite specialsortiment..

Användarvisningsbild

Re: Nya regler för avlägg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154920 Ja,har aldrig haft problem vi heller att åkarna ska nå åt virket. Men det har då långt ifrån legat enligt "boken" många gånger.....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).