Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad är lämplig storlek på vagn och kran

18 inlägg 15121 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är lämplig storlek på vagn och kran

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#959 Sitter och funderar på vad jag skall skaffa mig för ekipage.
Har en 4wd 45hk traktor.
Vad är en rimlig griplastarkärra till denna, 6 eller 7 ton eller kanske 8 ton?
Hur mycket bör kranen kunna lyfta? Jag skalll mest kör ved men även kunna lasta på lite grövre stockar.

har inge större erfarenhet av griplastarkärror, så all ideere och tankar är välkomman. (ni får gärna vara övertydliga).



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#960 Det är svårt det där, beror ju på hur bra vägar och om du har trånga passager mm.
Om du har fina och breda vägar kan du ju använda en större kärra, men om det är trångt och backigt(som jag har det) så är en liten vagn att föredra.

Angående motorstorleken vs vagnstorlek så kan man ju alltid resonera att man kan köra på en lägre vxl som kompensation, men jag tror att det är vikten och storleken på själva traktorn som avgör.
Om vagnen är mycket tyngre än traktorn så blir det jobbogare än om dom varit lite mer lika(tror jag).
Kan ju tänka sig t.ex BM430 och MF135 lika starka men 430:in större och tyngre alltså kan man ha en större vagn + att 430:in har större däck, det gör underverk!
Kranen borde väl iaf lyfta 300kg vid max längd, lite lite kanske många tycker men om man inte kör så mycket så spelar det ingen roll egentligen.

Det finns ju ramstyrning och vinsch som tillbehör, ramstyrning är bra men ej nödvändigt, vinschen däremot är ett underbart hjälpmedel!
Har tyvärr inte det på min vagn utan får hämta vajerkranen då jag inte når..

Många har nog olika synpunkter på detta men jag tror att en 6-tons farma räcker långa vägar.
Vad är det för traktor du har förresten?

Lycka till

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#961 Okej, bra svar.

Jag har det ganska kuperat hemma, dock finns det en hel del bra stora vägar att köra på. Jag har väl varit inne på Farman som jag nämner i en tidigare tråd. Eller något i den storleken, anledningen att jag undrar lite är att jag kollar lite på begangnade kärror också , och då vill man ju veta vad jag kan rimligt koppla efter traktorn.

Traktorn är en importerad kinesisk traktor, som jag håller på att prova lite. Den är 4wd, 45hk väger 2,2ton ungefär plus att jag kan hänga på 150kg i frontvikter. Hydralpumpen ger 35l/min.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#966 Jag tycker inte man kan hitta något i toppskick för 45.000 på beg.marknaden, det är för det mesta utslitna mowi eller moheda, eller så är det något knepigt hemmabygge!!
Satsa du på farman, tror att den passar traktorn rätt bra.
Och för det priset..
Vad har du för däckstorlek på traktorn?

Avatar Fallback
Fredrik  
#967 Hej,
Du skriver att du även vill kunna köra grövre stockar, inte bara ved.
Problemet med mindre kärror är att det är svårt och ibland omöjligt att köra timmerstock på dom för att lastutrymmet är för kort.

Farma skriver i sin broschyr att 6-t är just en vedvagn, ett tips därför är att kolla om det går att köra 5,5m stock utan att vagnen beter sig som en lunnare och lunnar ut längre stock, men detta gäller ju då enbart om du någon gång planerat att köra timmer vill säga.

Vi hörs, och lycka till!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#969 Intressant tanke!
Jo jag skulle väll villja kunna köra stockar. Farma är ju 4,5m lång det borde ju innebära att 5,5m ligger på gränsen av vad den klarar. Då kanske Sonnys skogskärra som är 5,5m lång vettigare. Den är ju dock dyrare. (varför skall det vara så svårt att bestämma sig)

Traktorn har 8,3-20 fram och 12,4-28 bak, frigångshöjd 330mm. Jag har väl planer på att lägga på större däck på den så att jag får lite bättre frigångs höjd. Men jag vill först sen vad den går för när den är orginal utrustad.

Mycket tänkvärda ideer grabbar!

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#973 Jag tycker priset på sonnys vagnen är väldigt högt, 68.000 tror jag att det är, då får du en kran som bara är 0.2 meter längre...
Hur lång e farman resp sonnyn från grinden till slutet av centrumbalken?
Det är ju det son är intressant, sonnyn har ju längre totallängd men kanske har grinden längre bak.
Min rökevagn e väldigt kort bakom grinden men jag har fixat en tredje banke som jag satt allra längst bak så nu går det fint!

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#999 Detta hittade jag på nätet om farman.

En vedvagn konstruerad för mindre traktorer och utrustad med stödben. Lastarens räckvidd är 3,8 m och lyftkapaciteten är 300 kg vid fullt utlägg, intill vagnen lyfter du ombord det mesta. Vagnens längd medger skotning av timmer upp till sex meter

Så det verkar som om den funkar fint med 5,5m längder.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1001 Hej,
Ja då ska det ju fungera, vad bra!

Börjar det närma sig ett beslut, eller vilket läge är du i Defender?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1003 Bara det är mer än 3 meter från grinden till bakre banken så är det ju inga problem! Då funkar det att köra långa stockar på vagnen.

Kranen är ju starkare än en vimek kran och med en vimek kran kan man krångla på stockar som är över 5 m och skapligt grova. Så grova att man inte skall köra dem på en vimek, men hur gör man när man inte har något annat alternativ ;)

Skulle då inte satsa på någon större vagn bakom en så pass liten traktor. Bättre att göra någon extra vända än att stå och slira och nöta på allt. Kommer att gå nog tungt ändå kan jag lova.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1006 Tycker du att jag verkar velig Fredrik? :D

Jag har alltid svårt att ta beslut att i frågor där jag inte känner att jag har 100% koll.
Men som det känns så blir det nog en Farma, jag skall vara ledig vecka 6 då tänkte jag ta mig lite tid och åka och kolla på Farman. Så dyker det inte upp något vettigt begangnat under tiden så får vi se.

Jag lovar att återkomma med resultat.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1007
Defender skrev:Tycker du att jag verkar velig Fredrik? :D


Nej, absolut inte, mest roligt att höra åt vilket håll det lutar.

Det ska bli roligt att se resultatet sedan, lycka till i vilket fall!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1063 Pratade med en granne imorse när jag var och hämtade tidningen. Han har en Farma 5-32. Så jag tänkte låna och prova den till helgen och se hur det fungerar.

Så som jag fattar de så skiljer sig 5-32 an mot 6-38 bara i att kranen är kortare.

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1546 Fick låna min grannes kärra under vintern, det är en farma 5-32. Det har fungera mycket bra kärra har nästa varit för liten för traktorn, så Farma 6-38 borde nog bli bra. Nu skall jag bara skaka fram pengarna också sen blir det leka av.

lite bilder från vinterns körningar.
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Defender fre 31 mar 2006, 18:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1547 Hej..
Det verkar ju passa fint, din traktor var mer rejäl än jag trodde från början så en 6-38 borde passa fint!!
Hur klarade du dej ur smeten på första bilden räckte det att backa??

MVH Ferguson

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).