Skördare

1470E kommer med dubbel pump

62 inlägg 36522 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 1470E kommer med dubbel pump

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152920 Låter ju som en liten nackdel att blanda in transmissionen - man vill ju ha driften, kran och aggregat att jobba helt fristående från varann, har inte Ekolåg o Ponnse så - asså minst 3 pumpar???
Kräver kanske en pumpfördelningslåda, så det krånglar väl till det..

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

novis??  
#152993
kalhygge skrev:Låter ju som en liten nackdel att blanda in transmissionen - man vill ju ha driften, kran och aggregat att jobba helt fristående från varann, har inte Ekolåg o Ponnse så - asså minst 3 pumpar???
Kräver kanske en pumpfördelningslåda, så det krånglar väl till det..

gör det?dyrare bara mindre pengar till amerika

Användarvisningsbild

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Cruiser_no1  
#154327 590D jag körde hade ju dubbla, och i mitt första skede så trodde jag att du skulle kunna veva med kranen hej vilt o både kapa o mata, men nej det gick inte. Problemet är med dubbla pumpar att oavsett maskin så belastar du motorn med 2 o inte en pump, och ska man då flytta grejorna lite samtidigt som man matar så får du en belastning på motorn som då sjunker under värdet för lägsta varv, vilket gör att systemet vinklar tillbaka pumparna, och du får ett ryck i hydrauliken. Teoretiskt så skulle det funka optimalt med dubbla pumpar om man hade motorkraft över! och räcker inte 590ins 326 hk till så vet jag inte hur många hk man ska ha!
Men sen vill jag också säga att det är stor skillnad att köra med dubbla pumpar, det blir bättre men jag vill påstå att det inte är nån wow effekt direkt!

Användarvisningsbild

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Mäki  
#154330
Cruiser_no1 skrev:590D jag körde hade ju dubbla, och i mitt första skede så trodde jag att du skulle kunna veva med kranen hej vilt o både kapa o mata, men nej det gick inte. Problemet är med dubbla pumpar att oavsett maskin så belastar du motorn med 2 o inte en pump, och ska man då flytta grejorna lite samtidigt som man matar så får du en belastning på motorn som då sjunker under värdet för lägsta varv, vilket gör att systemet vinklar tillbaka pumparna, och du får ett ryck i hydrauliken. Teoretiskt så skulle det funka optimalt med dubbla pumpar om man hade motorkraft över! och räcker inte 590ins 326 hk till så vet jag inte hur många hk man ska ha!
Men sen vill jag också säga att det är stor skillnad att köra med dubbla pumpar, det blir bättre men jag vill påstå att det inte är nån wow effekt direkt!


Kan EcoLogs hydrauliska drivning ha påverkat negativt i detta fall?
Jag menar kanske EcoLogs drivning går tyngre än en vanlig hydrostatdrivning?

Finns här något som kör Ponsse med dubbla pumpar som kan uttala sig?

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

novis??  
#154380 har kört ergo o hemek H18 med dubbel pump o det är oj om man kör eco-loggs drift är pisssss tar säkert allt vad dieseln ger om man är ovarsam men JDs på pappret ett :lol: enligt dom som prövat :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154404 Inga problem att mata vifta kran och köra samtidigt med ergo , klart att motorvarvet sjunker men att det skulle bli mer än lite lägre far på funktionerna har jag inte märkt av.

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

novis??  
#154575
Klargplutte skrev:Inga problem att mata vifta kran och köra samtidigt med ergo , klart att motorvarvet sjunker men att det skulle bli mer än lite lägre far på funktionerna har jag inte märkt av.

precis o hemeken lika

Användarvisningsbild

Re: 1470E kommer med dubbel pump

finskpinne  
#154601 Nittitals ponssemaskiner hade dubbla pumpar. Cobran har två aggregatpumpar, en kranpump och en transmissionspump. Du kan nog göra allt på en gång bara motorn orkar!! I gallring där man inte kör så mycket på samma gång som man kör kranen och matar så brukar jag köra på 1500-1600 varv men i slutavverkningar där man ofta vill flytta maskinen på samma gång som trädet faller och man då kör kranen och matningen på samma gång så måste man höja motorvarven lite för att inte dieselmotorn ska gå ner i varv för mycket. Har även haft en HS15 och en Ergo och på alla har jag nog märkt samma som Klargputte skriver, alltså att funktionerna går lite saktare när motorvarven sjunker. Men att det skulle bli ryckigt eller nåt sånt har jag inte märkt...

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

novis??  
#154729 nix finskpinne ponsse har ettmycket bättre system än jd snik nog om det

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

birk  
#183080 Noen som har sett dem i drift eller forsøkt en maskin? Er de levert ut til kunder? I så fall, hvordan går de? Takker for svar

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

birk  
#187104 Så 1270e it4 på Hurdagene i går. Gikk utrolig jevnt og fint. Ser ut til å være god kapasitet i maskinen.

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187117 Film eller bilder?

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187166 Bilder finns på deras hemsida och det finns några enstaka filmer på youtube...

Användarvisningsbild

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Mäki  
#187168 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N2vXOHTPxNI[/youtube]

Avatar Fallback

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187172 Nu var jag ute efter bilder på maskinen från Hurdagene... :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).