Skördare

Byta skördare - tips och tankar välkomna

26 inlägg 18645 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Antesson  
#125138 Har varit runt och kollat på ett par skördare idag!

Profi med Keslas aggregat, en med 20 och en med 25.

Måste säga att jag är klart positivt överraskad både av maskin och aggregat, framförallt det större aggregatet.

Och maskinen ÄR faktiskt lätt, stabil, smidig och har en stark långkran!

Så vem vet, kanske blir det att investera i ett "udda" märke varefter..

Blir nog lite betänketid dock, så om någon med erfarenhet vill dela med sig är jag tacksam!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

masterchief  
#125139 Det är ju hyffsat nära till återförsäljaren av Profi iallafall 8)
Bara service mm faller på plats så är det nog inget dåligt alternativ i gallringsskogen.

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125181 Det jag hört om Profi är att man måste köra den på mineralolja så då faller den ju bort åt många bolag iaf. Var en här som funderade på en men pga av bolagets krav på miljöolja så var det inget alternativ att fundera på.

Användarvisningsbild

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

masterchief  
#125187
Valmet 890 skrev:Det jag hört om Profi är att man måste köra den på mineralolja så då faller den ju bort åt många bolag iaf. Var en här som funderade på en men pga av bolagets krav på miljöolja så var det inget alternativ att fundera på.

När jag diskuterade offert så skulle det gå bra med Holbein bio.
De rekomenderar dock mineral, vilket förövrigt övriga gör med lite i skymundan.

Användarvisningsbild

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

finskpinne  
#125207 Jag hade ju en nokka profi tidigare, men det är ju dock en helt annan maskin. Har inget att klaga på den förutom att tiltcylindrarna var fästa för långt fram på maskinen så den blev mycket ostabil när man svängde den i vinkel, men det problemet finns ju inte nu mera på Profi 50 eftersom dom flyttat kranen lite. Förståss var det ju Black Bruin hjulmotorer på den också som var värdelösa men dom har ju inte dom nu mera heller så det är ju bra att det är åtgärdat.

Sedan har jag bara hört ryktesvägen att vissa årsmodeller av profi skall spricka ofta i ramen men vissa har inte haft några som helst problem, så jag vet inte om det är bara rykten eller bara något måndagsexemplar.

Keslas kranen skall vara väldigt stark har jag hört av dom som kör med den. Själv hade jag Mowi på den som jag hade så jag har ingen erfarenhet av keslas kran.

Förut var ju priset mycket lägre på profi än på dom stora märkena men idag tror jag inte att det skiljer nåt. Borde nog kosta något under 300 000 € idag. Men garantin är ju lite längre än på andra märken, 24 månader eller 3000 h, så det är ju ett plus.

Skall man ändå leta efter negativa sidor så kan man ju nämna den ganska trånga hytten, men å andra sidan så är jag ju van med ponsses stora hytter så då känns väl allt annat litet. Men ganska tyst är den dock... Ett annat minus är ju att den är långsam som fan på vägen...

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Antesson  
#125222 Vore ju mycket konstigt om inte en ny maskin kunde levereras med miljöolja! Ska kolla upp detta..

Positivt med närheten, känns som att det är en hel del bra på gång runt märket faktiskt. Sen är det ju lite så med delar att de kommer dagen efter som hos alla märken, de grejor man behöver ligger sällan på hyllan tycker jag!

Hytten är väl kanske inte suverän men ok, synd att inte sväng och nivellering finns..men jag tycker nog att många andra faktorer väger upp en hel del av negativa sidorna.

Sen är det ju faktiskt ganska kul med lite annorlunda grejor, om dom fungerar bra vill säga :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126562 Våran Profi nummer 8 ska levereras i mitten av Juni!
Har provat JD, Rottne, Gremo, Logset mfl, men anser att det finns ingen som kan ge vårat företag bättre ekonomi eller bättre kalitet på våra gallringar!

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Antesson  
#152634 Hej alla skogsmullar!!

Tänkte jag skulle återkoppla på detta inlägg som jag startade i våras!!

En Profi 50 med Kesla 25 och 11m Logmer kran levererades till företaget i september.

Har nu passerat 800 tämligen problemfria och produktiva timmar.

Måste säga att jag till dags dato är mycket positivt överraskad till det mesta runt maskinen.
Den går riktigt bra, lätt, stabil, driftsäker och verkligen allround.

Just nu avvecklar vi en tallskärm på mosse, medelstam 0,8. Och det går riktigt bra.. Tycker verkligen man kan beteckna denna lilla maskin med aggregat som mångsidig. :)

Har ni inte sett eller provat någon Profi eller Keslas aggreagat, så tycker jag absolut ni ska ta er den tiden. Det är bra grejor!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

bodaedet  
#152718 En film vill vi gärna se...

Användarvisningsbild

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Jimmy Jonasson  
#154511 Har testat 1070E, väldigt fin i terrängen och hyttnivelleringen är suverän. Dock felkonstruerad kran, ska man ta ett träd nära maskinen måste man köra ut utskjutet eftersom vipparmen är mkt kortare än bommen. Den blir också lite för klen för ett 414 agg.

Har kört 901.3 sexhjuling med Log-Max 5000C. Trevlig kombination i gallring! Smidigt agg som är lättskruvat, men det behövdes knappt. Dock dålig längdmätning, beror på svarta låda i hytten som lurar Maxin att det hänger ett 350 på kranspetsen. Eco-Log med Log-Max mäter mkt bättre har jag hört.

Nu senast körde jag en fyrhjulig 901.4 med 350.1. Inte helt nöjd, köp ingen fyrhjuling! Skitdålig bärighet och visst, den är smidig i gallring i mellanzon men det går lika bra med sexhjuling! 350n går bra men trångt att skruva i. Upplever mkt strul med nya Maxi Xplorer också, som kontakt med klaven t.ex.

Inte kört Profi.

Avatar Fallback

Re: Byta skördare - tips och tankar välkomna

Algiz  
#157392 har haft en logset 5h (samma storlek som jd 1070) på prov en vecka i somras.
faktiskt en mycket trevlig bekantskap.
basmaskinen är robust med många vettiga lösningar.
kranen är logset. motorn en sisu. aggregatet valfritt.
skulle jag byta idag vore logset en av dom som skulle få komma med offert.
men jag är lite gammeldags som inte vill sitta i ett tivoli och jobba.
tycker det liknar en spagettitalrik under hytten på e modellen :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).