Verkstan

Vilket batteri?

38 inlägg 22699 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Midgård  
#154067
Månskensbonnen skrev:Köpte två batterier plus kablar för knappt 1900kr ink moms. Tänkte att två borde va bättre än ett, även om det är optima. :smile:


Helt riktigt. Om man byter batterier i bankar bestående av mer än 1 st batteriblock bör man byta samtliga block samtidigt. Bl a har aldrig ett använt batteri samma slutspänning som ett nytt varför det använda batteriet, så snart inte laddning ligger på, kommer att dra ner det nya batteriet till det använda batteriets nivå. Detta påskyndar åldringen hos det nya batteriet. Det finns flera andra skäl också att byta bägge batteriblocken samtidigt.
Om du får startproblem med dessa 2 nya batterier så beror det i alla fall inte på batterikapaciteten. Skulle i så fall vara att generatorn inte laddar som den ska, eller att något "ligger till" och drar ur battrierna.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

lennart 495  
#154122
Månskensbonnen skrev:Hej. Har fått problem med batteriet på min BM 430. Det är helt slut, har använt starthjälp senaste tiden. Har kunnat köra ut i skogen, låtit traktorn stå och gå på kanske 7-800 varv ca en timme, sen stängt av för att sedan starta och åka hem några timmar senare när jag huggit klart. Idag fick jag gå hem och därav min fråga. Räcker ett batteri på 70ah och 750 cca eller är det för litet. Det som sitter i nu är, tror jag, på 70ah och mycket större får ej plats. Batterilådan är byggd för dubbla 6-volt och delas i mitten av rattstången så utrymmet är lite begränsat. Sen en annan fråga generatorn är på 70a, är det då lönt att sätta i större batteri, orkar generatorn ladda ett större? Hoppas nån elkunnig forummedlem kan upplysa en okunnig dräng :P

Sätt i ett optima batteri

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154347 Vill få låna tråden och fortsätta fråga.

Min skotare står still i långa perioder, kan bli månader i bland.
Vilken typ av batterier kan jag bli rekommenderad av er.

Nu är det 2 st gula Optima.
Dubbla generatorer 24 v mins ej Amperstyrkan.
V på laddningen har jag inte kollat.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Midgård  
#154355
Famag skrev:Vill få låna tråden och fortsätta fråga.

Min skotare står still i långa perioder, kan bli månader i bland.
Vilken typ av batterier kan jag bli rekommenderad av er.

Nu är det 2 st gula Optima.
Dubbla generatorer 24 v mins ej Amperstyrkan.
V på laddningen har jag inte kollat.


Fråga: Har du också dubbla batterisystem, dvs ett för motorstart och ett annat för "förbrukningsel" ombord eller är batterierna parallellkopplade? Denna fråga med tanke på att du har2 generatorer.
Vad gäller startbatteriet borde det gå att få fram rekommenderad batterikapacitet ur manualen. Om det är mycket andra strömförbrukare ombord måste man räkna lite för att se var man hamnar.
Normalt är det inga problem mer urladdning av moderna lågantimonbatterier om de står några månader utan laddning.
Skulle det vara riktigt kallt tappar alla blybattrier kapacitet, vissa mer än andra.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154509 Min skotare är en kockum med 24v elsystem.
Om bara en generator står för laddning, vet jag inte.
Tidigare var det 4 st lågprisbatterier som satt i när jag köpte maskinen, de fungerade många år.
Optima batterierna är 4 eller 5 år, ett av två har lämnat in.

Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Månskensbonnen  
#154523 Nu så är äntligen traktorn startad å hemkörd. När jag hade fått de nya batterierna på plats och skulle prova om det funkade så hände inget när jag tryckte på startknappen 😡 Blev en smula upprörd. Allt övrigt elektriskt funkade alldeles utmärkt men startmotorn var stendöd. Tittade i batterilådan och började ana vad som hänt, jag har troligtvis lyckats skada en kabel mellan knappen och startmotorn när jag lyfte i batterierna. Gammla kablar med stenhård isolering som inte tål nånting. Nöden har som bekant ingen lag, jag testade med en skruvmejsel direkt från relät till startmotorn. Svaret blev ett gnistregn som följdes av skönsången från en dieseltrea. Nu återstår att se om jag kan hitta och byta den trasiga kabeln utan att behöva lyfta ur batterierna igen. Fråga, kan man skada en startmotor genom att mata ström förbi relät som jag gjorde, jag har inte riktigt tid med mer reparationer just nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket batteri?

Midgård  
#154530 Vad jag förstår, det du gjorde med mejseln, var att du kortslöt mellan pluspolen på startmotorn och startrelä´t för att få de sistnämnda att dra. Elektriskt är det detsamma som att trycka på startknappen. Startmotorn bör inte ta någon skada av detta bortsett från diverse ev brännskador på polerna.
Se upp med dålig isolering på kablarna mellan startbatterier och startmotor då det inte finns någon säkring för här. En kortslutning här kan i värsta fall orsaka brand och kraftiga brännskador, och som sagt ingen säkring som löser ut.
På vissa installationer finns det en säkring men den är så stor att det ändå kan brinna innan den löser.

Användarvisningsbild

Re: Vilket batteri?

totte  
#154562 Klipp den gamla kabeln och dra en ny.

Startmotorn klarar "fulstarter" utan problem, mejseln ligger väl sämre till och det är väl risk att du förstör gängorna på polbulten. Om du skall fulstarta, ta hellre en startkabel sätt den på startmotorn först och sen på batteripolen. Mindre riska att förstöra anslutningen och mindre risk för brännskador.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).