tis 10 jan 2012, 19:28#154422
Jag har flyttat ner till Järna, Södertälje från Strömsund, Jämtland. Har nu fått jobb här nere, ska köra en Eco-Log 590. Tidigare mest kört Valmet 901.4, denna 590 har gått ca 10 000 tim. Undrar lite hur den är att köra? Tror på konceptet med pendelarmar och hjulmotorer (bara det håller) men undrar om det verkligen behövs? I gallring när man gallrar mellanzon som vi gör på SCA Jämtland är det nog bra men i sluthuggning och gallring av bara stickvägar, alltså där skotaren ska gå i samma spår ser jag inte behovet av det? Om alla skotarförare fick bestämma skulle dom nog plocka bort både pendelarmar och hyttnivellering på skördarna!
Känner en entreprenör hemma som tididgare nästan uteslutande kört Valmet som nu har köpt en Eco-Log 580D med Log-Max 6000 och en Eco-Log 594 med breddat lastutrymme med hydraulkolvar (nån prototyp). Han hörs rätt nöjd, dock inte med skotarens lastutrymme. Stötte dom i stolparna med ett knippe krökte dom hydraulkolvstången i banken direkt. Dom har nu fått nån förstärkning, hoppas det funkar.
Skulle vara intressant med lite synpunkter och tips på dessa gula apparater
Hellre än hjort i frysen än en kran i vägen