Traktorer och processorer

Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

25 inlägg 32584 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

tobias.hagg  
#154411 Funderar på att köpa en valmet i 6000-serien för att ha i skogen. Undrar om det är någon som vet hur stor skillnaden är på bränsleförbrukningen mellan 6200, 6300, 6400? Det skiljer ju några hästkrafter mellan dom. 6100 är väll bränslesnålare men är ju 3 cylindrig, men den kanske lämpar sig bra ändå?

Tacksam för svar! /Tobbe



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

valmet862  
#154419 skillnaden är inte stor mellan de olika modellerna,beror väl mer på om den har turbinkoppling eller inte. Har den turbinkoppling går det avsevärt mycket mer bränsle. Skulle nog föredra de 4 cylindriga 8)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Valmet6400  
#154424 Avsevärt är väl nog en överdrift, beror förstås vad du ska använda den till. På åkern eller påväg kanske skillnaden är större, i skogen är det nog marginellt. Men jag har inget att jämföra med, har bara haft valmetar ur 6000 serien med turbinkoppling Och ska du ha den i skogen så är nog turbinkopplingen guld och en marginellt högre bränsleförbrukning värd.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Obon85  
#154428 Instämer fult ut angåenge turbinkoppling! Guld värd i skogen! saknar den i min 6550 tävärr.....

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

HÅkan N  
#154469
Valmet6400 skrev:Avsevärt är väl nog en överdrift, beror förstås vad du ska använda den till. På åkern eller påväg kanske skillnaden är större, i skogen är det nog marginellt. Men jag har inget att jämföra med, har bara haft valmetar ur 6000 serien med turbinkoppling Och ska du ha den i skogen så är nog turbinkopplingen guld och en marginellt högre bränsleförbrukning värd.



Håller med helt . En kanon traktor :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

valmet862  
#154472 Visst turbinkoppling är underbart vid lastarbeten och i skogen men på vägen och åkern är det ingen succe enligt egna erfarenheter :mrgreen: Då drar det mer bränsle 😈

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

tobias.hagg  
#154487 Tackar för svaren :)

Jo, turbinkoppling hade jag tänkt mig. Men om jag förstått det hela rätt då så skiljer det inte speciellt mycket i bränsleförbrukningen mellan modellerna, om man utgår från att det är turbinkoppling?

Om ni har några fler råd inför köp av en i 6000-serien får ni gärna berätta! Det är skogskörning som gäller :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

HÅkan N  
#154488
tobias.hagg skrev:Tackar för svaren :)

Jo, turbinkoppling hade jag tänkt mig. Men om jag förstått det hela rätt då så skiljer det inte speciellt mycket i bränsleförbrukningen mellan modellerna, om man utgår från att det är turbinkoppling?

Om ni har några fler råd inför köp av en i 6000-serien får ni gärna berätta! Det är skogskörning som gäller :)



Bra med skydd under hytten . Grenar kan komma upp och riva sönder . Dom med hitech -6550 osv har mycket filter och slangar under :wink:

Ska du köra med skoogskärra så ligger soppan på 4-5 liter / timme. :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154489
tobias.hagg skrev:Tackar för svaren :)

Jo, turbinkoppling hade jag tänkt mig. Men om jag förstått det hela rätt då så skiljer det inte speciellt mycket i bränsleförbrukningen mellan modellerna, om man utgår från att det är turbinkoppling?

Om ni har några fler råd inför köp av en i 6000-serien får ni gärna berätta! Det är skogskörning som gäller :)


Köp en modell som har kopplingsfri framback, t.ex. 6350.
6x50 modellerna har detta. 38 tums bakdäck för bra frigångshöjd.
14 lagers skogsdäck. Twin trac är aldrig fel.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Robertberg  
#154502 Hittar du ingen traktor med twintrac ska du ha knappkoppling, då kan du lägga i växen och flytta dig utan att snurra runt stolen ett halvt varv.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

alias  
#154535 Vad är skillnaden rent slitagmässigt, komfortmässigt m.m. med turbinkoppling kontra vanlig koppling?

Jag har endast kört i skogen med jordbrukstraktor utan turbinkoppling och har aldrig upplevt att det är svårt att smyga igång traktorn - vad tillför turbinkopplingen?

Som jag har fått turbinkopplingen förklarad för mig så liknar den en convertertransmission, ergo mindre mekaniskt slitage på kopplingen men ökade transmissionsförluster (vilket skulle kunna förklara den ökade bränsleförbrukningen) - stämmer denna förklaring i stora drag?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154631 Den Valtra 6250 jag hade kunde jag själv programmera vid vilket varvtal den skulle börja dra på växeln.
Knappade man in 1500 varv så stod traktorn still medan man körde kran på tex, 1200 varv.
Gasade man sedan på så smög den iväg.
Jag saknade inte turbinkoppling.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154691 Hade du växel i medan du kranade,blev det då inte varmt i turbinen?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Obon85  
#154707 Auto neutral kallas den funktionen hos valtra, har den i min 6550 oxå fin funKtion men d har ju inte så mycket med turbinkoppling att göra,


Turbin skonar allt i transmitionen plus att mycket lättare arr smyga igång särskilt i en såpass ny traktor som har elstyrd koppling"knappkoppling" då på min så är även pedalen en sådna å då e d svårt att finlira med kopplingen om d e trång å även vid lastararbeten med trubin koppling man bromsa traktorn till stillastående å senav släppa upp igen..


vad gäller bränsleförbrukning så lär skilnaden vara marginel å den låser som en vanlig koppling vid 100rpm på motorn å dom varvtalen liggar man ju ovftast väl över på vägen,,,, ett enklet test på detta är att lägga i växelen bromsa ordenkligt å släppa upp kopplingen å gasa gärnet(traktorn skall stå stilla hela tiden) en turbinkoppling som är hel å i ordning skall inte mototvarvet komma högre änn ca 1000 varv....

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

valmet862  
#154709 kopplingsautomatiken har inget att göra med turbinkopplingen. Det är en helt annan funktion. Turbinkopplingen låser sej inte som en vanlig koppling utan ger ca 2% slirning även vid fullt varvtal vid körning på väg. Detta kan ni läsa i vilken instruktionsbok som hellst om en valtra med turbinkoppling :!: och turbinkopplingen behöver inte nödvändigtvis låsa sej vid 1000rpm, för det är justerbart med vätskemängden :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).