Skördare

Eco-Log 590

44 inlägg 18323 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#154422 Jag har flyttat ner till Järna, Södertälje från Strömsund, Jämtland. Har nu fått jobb här nere, ska köra en Eco-Log 590. Tidigare mest kört Valmet 901.4, denna 590 har gått ca 10 000 tim. Undrar lite hur den är att köra? Tror på konceptet med pendelarmar och hjulmotorer (bara det håller) men undrar om det verkligen behövs? I gallring när man gallrar mellanzon som vi gör på SCA Jämtland är det nog bra men i sluthuggning och gallring av bara stickvägar, alltså där skotaren ska gå i samma spår ser jag inte behovet av det? Om alla skotarförare fick bestämma skulle dom nog plocka bort både pendelarmar och hyttnivellering på skördarna! :lol:

Känner en entreprenör hemma som tididgare nästan uteslutande kört Valmet som nu har köpt en Eco-Log 580D med Log-Max 6000 och en Eco-Log 594 med breddat lastutrymme med hydraulkolvar (nån prototyp). Han hörs rätt nöjd, dock inte med skotarens lastutrymme. Stötte dom i stolparna med ett knippe krökte dom hydraulkolvstången i banken direkt. Dom har nu fått nån förstärkning, hoppas det funkar.

Skulle vara intressant med lite synpunkter och tips på dessa gula apparater :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154427 Bruka ju bli bättre resultat efter nivellerande skördare om förarn har 5 - 10 års erfarenhet av skotning, är som natt och dag o skota efter sådana förare än skördarförare som knappt har nån erfarenhet av skotning...

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#154433 Haha ja precis :lol:

Enl min erfarenhet är de bästa skördarförarna de som skotat en hel del också. Sett skördarförare som tycker att dom gör ett jättebra jobb för skotaren bara för att dom t.ex. dragit nåt träd extra och gjort en större hög och inte fattat att korsläggning och att stockarna rullar i fel högar bara försvårar för skotaren. Rätt fällriktning samt att förflytta maskinen ofta så det inte korsläggs i "gamla" högar är mkt bättre för skotaren, den ska bara rulla och lasta och inte behöva stå stilla och rätta till korslagda högar innan den lastar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#154437 Oj, denna tråd kanske skulle vara i Stora Maskiner istället? Jaja, moderator får flytta den då :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

Herr Krånglin  
#154491
Jimmy Jonasson skrev:Haha ja precis :lol:

Enl min erfarenhet är de bästa skördarförarna de som skotat en hel del också. Sett skördarförare som tycker att dom gör ett jättebra jobb för skotaren bara för att dom t.ex. dragit nåt träd extra och gjort en större hög och inte fattat att korsläggning och att stockarna rullar i fel högar bara försvårar för skotaren. Rätt fällriktning samt att förflytta maskinen ofta så det inte korsläggs i "gamla" högar är mkt bättre för skotaren, den ska bara rulla och lasta och inte behöva stå stilla och rätta till korslagda högar innan den lastar.



Låter som tomas (tp resurs) persson :grin:
Hadde han i hytten förra veckan.

Kul att man inte är ensam om att va nyfiken på gulingarna :grin:
Men ecolog trådarna brukar jämt spåra ur eller dö av (synd).

Helt värdelösa kan de ju inte va !?!?
Var det tre eller fyra av de nominerade till tävlingen golden logger som körde ecolog.

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#154495
Herr Krånglin skrev:
Jimmy Jonasson skrev:Haha ja precis :lol:

Enl min erfarenhet är de bästa skördarförarna de som skotat en hel del också. Sett skördarförare som tycker att dom gör ett jättebra jobb för skotaren bara för att dom t.ex. dragit nåt träd extra och gjort en större hög och inte fattat att korsläggning och att stockarna rullar i fel högar bara försvårar för skotaren. Rätt fällriktning samt att förflytta maskinen ofta så det inte korsläggs i "gamla" högar är mkt bättre för skotaren, den ska bara rulla och lasta och inte behöva stå stilla och rätta till korslagda högar innan den lastar.



Låter som tomas (tp resurs) persson :grin:


Haha, ja jag har haft honom några ggr genom åren så jag vet vad han brukar säga :grin: och han har ju rätt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

Herr Krånglin  
#154497 Är det stubben som har köpt ecolog ???

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#154504 Jepp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

Herr Krånglin  
#155605 Ja nur har du kört ecolog nått skift hur var första intrycket jämfört john deere och valmet ??

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#155619 Nä började jobba igår eftermiddag och ska skota en vecka eller två först

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#156498 Finns det nån manual eller lathund nånstans på Ecolog-skördare så man kan tjuvträna? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

torpöbo  
#156502 Vad vill du tjuvträna på?

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#156515
torpöbo skrev:Vad vill du tjuvträna på?


Ska börja köra en och knappt suttit i en, aldrig kört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-Log 590

torpöbo  
#156524 Finns massor att tänka på men att man alltid rullar lite sakta när man reglerar höjden på maskinen är en viktig sak. Anledningen till detta är att bromsarna ligger an om man inte rullar framåt och då sliter det onödigt på dom om man höjer o sänker.
Dörren måste vara stängd för att kunna köra kranfunktioner, lägga i konstantvarv och själva maskin.
Till höger om dig har du en extra spak på utsidan av armstödet den reglerar lutningen på maskinen med spakrörelsen samt höjden med vippan. Det var lite iaf.

Användarvisningsbild

Re: Eco-Log 590

Jimmy Jonasson  
#156530 Okej, tack. Ska bli kul att få testa, mest kört rött innan

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).