Skördare

Erfarenheter begagnad skördare

29 inlägg 14704 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter begagnad skördare

mashun02  
#154403 Funderar själv på att köpa skördare nu då jag budgeterade kommande årens avverkningskostnader. Samt möjligheten att köra stor maskin med många lampor ;)

Har läst flera trådar men ingen som behandlar vilka erfarenheter ni som köpt begagnad skördare har.

Blev valet av maskin rätt?
För stor för liten?
fel maskin?
För sliten maskin?

Tror ni förstår iden med tråden.


Senast redigerad av mashun02 tis 10 jan 2012, 19:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154413 Det skulle vara intressant om du visade lite siffror på hur du räknade! Om det inte är för privat, förstås.

Avatar Fallback

Re: Begagnad skördare

mashun02  
#154421 tillväxt 1430 m3sk 1200fub

1:a Gallring årligen 140fub 1:a á 185 sek = 24000
2:a gallring 180 fub årligen á 160 =28800

gallringskostnader 52000 per år.
dock är det betydligt större puckel just de närmaste 5 åren

om jag tar in slutavverkning så är det ungefär 350 fub per år vilket ger ytterligare 28 000.

Stora slutavverkningar kommer jag leja bort men jag har några områden kring hektaren med som skall tas.


Sen nöjjeskontot är säkerligen 70 000/ år bara det :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad skördare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154425 vad ska du göra med maskin resten av årets 355 dagar?

Avatar Fallback

Re: Begagnad skördare

mashun02  
#154435 Med risk att låta snäsig och otrevlig var det inte det här jag frågade efter.
Jag ville veta erfarenheter från er som köpt en begagnad skördare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

skogare  
#154439 dom funkar om du köper en som är i drift

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter begagnad skördare

221  
#154447 Har du räknat något på averkningskostander? väldigt svårt att räkna hem en gammal utsliten skördare. om man inte har det som hobby vill säga..

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Tosca  
#154450 Vi har en rapidsnok som vi håller igång, första vi fick göra efter köpet var att byta hydraulpumpen för 20'. Det är bara längdmätning på den - mindre som kan krångla, ögonmått till diametern.
Vi räknar med att vi tjänat in den på att bla minimerat felapterade stockar. Tyvärr har vi haft dåliga erfarenheter av skogsägarföreningens entreprenörer på det området.
Du kanske skulle titta på en Rottne 2004, det börjar komma ut så många beg H8 så priserna är ganska låga på dem. Manuellfäller man de grova träden och tar ur ett par stockar så kommer man väldigt långt på en förhållandevis liten skördare.

Jag har ingen erfarenhet av andra märken, men det borde finnas andra som har det.
Din idé tycker jag känns helt rätt, du kan avverka när du själv vill och behöver inte godta sönderkörningar på tider det inte passar.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

mashun02  
#154457 Jag vill sköta min skog som jag vill ha det.

Jag har min skötsel filosofi. Den funkar dåligt med entreprenörens.
Jag vill gallra tre gånger.
Jag vill ha låga uttag om ca 25%/gång.
Jag vill ha jämna bestånd över hela ytan
Ska jag ta in maskiner för 30 m3/ha kostar det 240/fub
Alt är att gå med motorsåg 300 fub( 50 dagar)

alternativet 5 meter stickvägar och 40-45% av grundytan passar inte mig.

Men kom gärna med idéer på val av maskiner
Billiga inköp
Drift reservdelar

Jag vet att det är svårt att räkna hem ett inköp. Men jag vill inte räkna hem det

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

erkandersgard  
#154459 GÖRT!
Min står 355 dagar om året, och det har bara varit skitfel under de 6 åren jag har haft min skördare. Irriterande som fan när det blir sådana fel, men man blir ju kunnigare om hur maskinen fungerar på köpet. Summerar felen. byte minispak(5000:-)några slangar(ca2500:-)ompackning cylindrar(3000:-)trasig magnetspole(oklart)inställning av hydraultryck i datorn(inte fixat). Om du skall köpa en maskin, så köp en större modell. Man klara klent med en stor, men inte tvärs om. TJ1270??

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Tosca  
#154461 Har du något att köra ut det med redan eller räknar du med att köpa det med?
Räknar du med ca 3,5 meters vägar?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter begagnad skördare

Mäki  
#154463 Vad har du för traktor?
En i de skulle ju vara skördar aggregat på en traktor med kran typ Valtra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rPcNaBgaLXg[/youtube]

Om du köper en riktig skördare så kan det bli jävligt dyrt för det finns så mycket delar som kostar skjortan på en sån.
Plus att dom kräver kunskap att skruva med inte som vanliga maskiner.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

mashun02  
#154467 Jag har traktor men anser att jordbrukare ska hållas på väg och åker, haft lite otur med saker som gått sönder då de är för klena.

Jag har en minimaster som jag tänker sälja, lägga på 50-60 tusen och köpa några snäpp upp.

Storleken på träden i AC inland är inte så stora.
Snitt slutavverkningar ligger på ca 0,22 här uppe. Inte så grovt heller på ca 30 cm.
Så jag har funderat kring 870-1070. Alt 901. Men är lite rädd att de är för stora.
Alt rottne 2004 och manuellkapa de som är för grovt.

Vill igentligen helst ha liten maskin och framförallt gallra som jag vill ha det.

Läste en artikel om en skogsägare här i bygden som inspirerat.
Sidorna 16 och fram åt
http://www.atl.nu/sites/local.dev.atl.n ... lnatet.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

valmet862  
#154470 du ska inte va rädd för större maskiner, 1070 e ju bland de mindre maskiner, du ska ju trots allt ha en väg för att få ut virket oxå :P Ligger i samma tankebanor själv 🧠

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter begagnad skördare

mashun02  
#154473 Finns en 1070 på kvd.se för 200' nu men jag har inte fått lös medel ännu men det kommer fler.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).