Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunningspulka, köpa?

15 inlägg 18521 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunningspulka, köpa?

Fredrik  
#1043 Hej alla!

Är det nån som har erfarenheter eller synpunkter på att vinscha med lunningspulka?
Har funderat lite på att införskaffa en till vinschen på huggarvagnen, men 3.000.- känns rätt saftigt, men egentligen kan jag säga varken bu eller bä, för den kanske betalar sig?!



MvH Fredrik



   TS
Användarvisningsbild

Pulka

swe#kipp  
#1044 det finns en beg på blocket just nu http://www.blocket.se/vi/7102918.htm?ca=6_s

ny aldrig använd står det ,,,,,
vart såg du priset 3000:- ???
skogma tar 2075+moms för den ,,,

det borde ju vara vettitgt eftersom stocken glider över rötter och annan bråte så det borde ge mindre markskada ,,, vilket väl alltid är bra om är rädd om sin skog :)

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1053 Vi har alltid använt gammla 200l plasttunnor istället, som man skär upp. Funkar kanske lite sämre än den pulkan, men jag tycker att dom duger bra. Sen blir det ju betuýdligt billigare.

Användarvisningsbild

tunna

swe#kipp  
#1054 det lät som en bra ide med en plast tunna ,,,,,
bör väl funka bra, och så mycket billigare :)

Avatar Fallback
Fredrik  
#1057 Hej och tack för svaren,
Ja, smart idé med tunnan, det ska testas!

Priset fick jag från Trejons katalog föresten, jag har inte kollat några andra...

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1060 Vi har en sådan pulka och har använt den mycket lite.
Fungerar nog bra om det är plan mark men går pulkan upp på
sidan av en sten och draget blir snett så välter skiten.
När pulkan ligger ovanpå stocken så gör den inte så stor nytta.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1061 Vi använder aldrig pulkan för en enda stock. Den kommer till bästa nytta när man skall ha ut buntar med ved.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#15352 finns en på blocket http://www.blocket.se/vi/14657866.htm?ca=17_s vet inte om det är nåt men såg den så tänkte kan ju lägga ut den

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15367 Jag gjorde en av en PV-huv o körde med lite men besvären med vältning o att man ska släpa på den gjorde att jag slutade. Har sen använt den sporadiskt vid speciella tillfällen o till det duger min hemmagjorda bra.

Magnus M

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15436 :D
Jag har också en som jag gjorde av en huv från Volvo PV. Den är lite tung att släpa med sig, och plåten var lite vek så att den formade sig efter stockändarna om det tog emot för mycket.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15448 Volvoskrot verkar vara populärt ute i skogen,,,,

Har sett en variant av "lunningssläde" gjord av ett modifierat Volvo 145 tak som släpades efter en grålle medelst kättingdrag.
Innovatören hade även sparat alla "takstolpar", som "gratis sidostöttor",,,, :lol:

"Man tager vad man haver",,,,

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15457 I gallring så släpar pappa virke med hästarna fram till basvägen på så sätt sparas mycket träd :D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15460
timberjack810c skrev:I gallring så släpar pappa virke med hästarna fram till basvägen på så sätt sparas mycket träd :D


Gissar att han bara använder "framstöttingen" då, eller?.

Du får allt ta och lägga in lite bilder Timberjack,,, det skulle iaf jag uppskatta!.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15467
Skogshuggarn skrev:
timberjack810c skrev:I gallring så släpar pappa virke med hästarna fram till basvägen på så sätt sparas mycket träd :D


Gissar att han bara använder "framstöttingen" då, eller?.

Du får allt ta och lägga in lite bilder Timberjack,,, det skulle iaf jag uppskatta!.

Det skulle uppsakttas av mig med

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15469 då får jag ta och knäppa lite kort nästa gång vi e ute med dom

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).