Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ryckande farmavinsch.

30 inlägg 12744 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

farma  
#154108 Jag har samma vinch!
den ryckte också jag ringde till farma. De sa att man skulle dra en kabel direkt
från batteriet inte ha någon Släpvagnskontakten inga skarvar.Den kräver mer än
12v för att funka. Då blev min bra.Min rycker nu igen men mitt batteri är dåligt så jag hoppas att det är felet.

FTG
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

elis  
#154156 Precis, var ute och körde hem några träd igår och det är den där släpvagnskontakten som jäklas. När jag vickade och vred på den så gick det bra så den kommer ersättas.
Om nu Farma vet att det är detta som ställer till det tycker i a f jag att de kunnat leta fram OCH skickat med ett av dem utprovat och godkänt anslutningsdon. Skarvar måste det ju bli.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

farma  
#154217 Ja det tycker jag med. När jag köpte min vinch ny från farma satt det en släpvagnskontakts hanne på den perfekt tyckte jag. men så funkade den dålig. Jag har en kabel genom traktor, skarvade den under bakrutan med kabeln som kommer från vinchen ,men helst skulle den gå direkt till batteriet.

lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Ryckande farmavinsch.

totte  
#154239 Släpvagnskontakter av standardtyp är vanligvis urusla. Billiga material, och en konstruktion som befrämjar utnötning och förslappning av kontakttrycket. Hur många släpkärror har ni sett där lysena funkar som de skall, förresten hur många gånger funkar det alls utan en dusch 5-56.

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

MAH  
#154394 Hade samma på min Farma 2005 nu i vinter. Symtomen verkade vara släpvagnskontakten men det
var i radioenheten (mottagaren) som det var dålig kontakt. Kolla antennen (Inne i lådan) och skruva loss och dra åt ström anslutningarna på kretskortet..

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

elis  
#154402 Bra tips, ska kolla upp det också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

oppstingen  
#154441 Har haft samma bekymmer min Farma. Jag har kodat om radiostyrningen, sen har den fungerat.
Jag ringde IRAB i Lysekil tel.0523-666060 som för radiostyrningen, och de skickade en manual hur
man kodar om. Och det var inte svårt.

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

Lindianerna  
#273122 Hej Elis!
Har du lyckats få koll på din vinch?
Har själv samma problem där vajern inte dras in utan vinchen bara rycker i vajern!!
Riktigt irriterande!
Har testat med kabel direkt mot batteriet men det funkade inte bättre!
Stänger jag av traktorn och startar om så brukar fenomenet försvinna...
Va kan va fel? misstänker att Farma har fel grejjer i sin styrning!

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

elis  
#273181 Jag har direktmatning från batteriet och en skarv vid bakrutan, skarvar med en sockerbit och det har fungerat hitintills.
Kanske ska du prova att koda om utrustningen som någon tipsade om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

Fredrik N  
#273527 Har ni kollat batteriet i sändaren?
Kanske själv klart, men det var felet för mig.

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

Lindianerna  
#273556 :grin: Ja batteriet i sändaren är bytt både 3 och 4 gånger för att vara säker på att det inte va något sådant!!
Fick lite tips från "proffsen" idag - Har man för klen kabel får man spänningsfall, borde vara större än 0,75mm2, Detta ska kollas.
Tips 2 - bränd kontaktor, dvs den har svårt att jobba i normal kapacitet.

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

Fredrik N  
#273803 Själv hade jag problem med både batteriet och dålig kontakt i uttaget.
Det låter som om det är ett el fel, och inte något med hydraliken att göra.
Lycka till nu.

Användarvisningsbild

Re: Ryckande farmavinsch.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295689 Tjipp!
Har problemen löst sig??

Passar på att kapa tråden lite:

Hade själv liknande problem och då var det jorden (som så ofta…)

Mitt problem nu är att antennen (extern på boxen som styr vinschen) fått en smäll och är dålig!
Någon som vet om det går att köpa en antenn från elektronikhandeln och isåfall vad fattningen heter och vilken frekvens den går på?

Eller är jag dömd att köpa original????

Min kärra är en Farma 9t med 6.0 kran inkl. utskjut och vinsch!

Tacksam för tips!

V

Avatar Fallback

Re: Ryckande farmavinsch.

Lindianerna  
#295697 Kan du förklara mer praktiskt hur du löste problemet med jorden???

Användarvisningsbild

Re: Ryckande farmavinsch.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295699
Lindianerna skrev:Kan du förklara mer praktiskt hur du löste problemet med jorden???


Inget speciellt!
Drog en ny separat jordkabel så att jag var 100% på att det funkade!

Dock så satt min antenn på mottagarboxen löst ett tag o förutom ryckningar så sjönk räckvidden markant!

V

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).